Donald Tusk przekazał w środę decyzję rządu w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zgodnie z zapowiedzią premiera komponent kolejowy polegający na "szprychach" zmieni swoją koncepcję, a jej główna częścią opierać się będzie na "Y" między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Samo lotnisko w Baranowie ma powstać do 2032 roku. - Polska stanie się jednym wielkim megalopolis (...). W 100 minut będziemy mogli dojechać z Warszawy do np. Gdańska, Krakowa i Katowic - zapowiedział szef rządu. Lider PO zapewnił także o wspieraniu rozwoju regionalnych portów lotniczych, w tym Modlina. Szczegóły opisaliśmy tutaj. Centralny Port Komunikacyjny. Komentarze po konferencji Donalda Tuska Jeszcze w trakcie konferencji premiera i przedstawicieli jego gabinetu ws. CPK pojawiło się wiele komentarzy odnośnie do opublikowanych w środę planów. Politycy zabierali głos zarówno w sieci, jak również na przed kamerami. - Oni przebudowują tak CPK, aby nie zagroził Niemcom, Austriakom. Jaki ma być obecnie CPK? Megalopolis to powrót do strategii PO z poprzednich rządów - rozwój jedynie wielkich miast. W naszym projekcie CPK miał podnieść bezpieczeństwo Polski. Mamy aktualnie do czynienia z karykaturą - ocenił były premier i wiceprezes PiS Mateusz Morawiecki. Pełnomocnik rządu ds. CPK w rządzie PiS stwierdził natomiast, że zapowiedź wybudowania lotniska do 2032 roku przy jednoczesnej rozbudowie Okęcia i Modlina "jest zupełnie ze sobą sprzeczne". - Premier Donald Tusk bredzi o "kolejach budowanych od nowa żeby łączyć się w Baranowie". Otóż w okolicach Baranowa i tak przecina się "Y" i Centralna Magistrala Kolejowa. Nie będzie CMK? - dopytywał Marcin Horała. Politycy oceniają nowy pomysł CPK. "Nowa idea rozwoju" Pojawiły się także również komentarze pozytywnie oceniające decyzję rządu. "Dwa lotniska, autostrada, koleje dużych prędkości. Wszystko dostosowane do potrzeb Polaków i Polski. Nowa idea rozwoju transportu" - uznał poseł KO Zbigniew Konwiński. Witold Zembaczyński z Koalicji Obywatelskiej zamieścił z kolei grafikę przedstawiającą zaktualizowaną koncepcję, twierdząc, że jest to realna propozycja połączenia polskich miast koleją w czasie przejazdu około 100 minut. "Nie mity i dezinformacja" - podkreślił, nawiązując do wcześniejszych planów rządu PiS. "Skrót CPK można było rozszyfrować jako Centralne Przewalanie Kasy. Symbolem tego cwaniactwa był tunel pod Łodzią" - zacytował z kolei premiera Donalda Tuska europoseł KO Krzysztof Brejza, mając na myśli dotychczasowe projekty stworzone przez poprzednią ekipę. Poseł Marcin Bosacki napisał natomiast, że nowy plan CPK jest optymalny i nie uwzględnia "złodziejstwa ostatnich ośmiu lat". "Lotnisko Baranów - tak, ale realna skala; Modlin i Okęcie - tak, dla dobra ludzi; sieć szybkiej kolei - tak, bez tysięcy planowanych przez PiS wywłaszczeń; rozwój LOT - tak, 135 samolotów; rozbudowa A2 Warszawa-Łódź - tak i to cztery pasy" - wyliczył. ----- Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!