Reklama

Centralny Port Komunikacyjny

Piątek, 26 kwietnia 2024 (12:16)AktualizacjaŚroda, 26 czerwca 2024 (14:21)

Centralny Port Komunikacyjny (CPK ) - planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który w zamierzeniach ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy na terenie kraju. Projekt CPK zakłada wybudowanie Portu Lotniczego, dworca autobusowego i inwestycji kolejowych: węzła w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączeń na terenie kraju, umożliwiających przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Poza tym dzięki umowom podpisanym m.in z kolejami czeskimi i ukraińskimi, podróżowanie pociągiem w obrębie najważniejszych miast Europy Środkowo-Wschodniej miałoby być być znacznie szybsze. 26 czerwca 2024 r. premier Donald Tusk podał, że lotnisko w Baranowie powstanie do 2023 r.

Projekt CPK
Projekt CPK/Tomasz Jastrzebowski//Reporter

Centralny Port Komunikacyjny

CPK - gdzie powstanie CPK? Dokładna lokalizacja

CPK był sztandarowym projektem rządu PiS Mateusza Morawieckiego. Zgodnie z jego założeniami nowy port lotniczy ma powstać 37 kilometrów na zachód od Warszawy. Całe przedsięwzięcie będzie obejmować obszar należący do 9 gmin:
  • Baranów,
  • Grodzisk Mazowiecki,
  • Jaktorów,
  • Nowa Sucha,
  • Teresin,
  • Błonie,
  • Radziejowice,
  • Wiskitki,
  • Żyrardów.
Część, w której znajdzie się lotnisko, będzie obejmować obszar o powierzchni około 3000 hektarów. Prezes CPK deklarował, że ostateczne decyzje o lokalizacji zostały podjęte tak, aby w jak najmniejszym stopniu ingerować w życie mieszkańców. Mimo to decyzja spotkała się z licznymi protestami.

CPK - jak będzie wyglądała inwestycja?

Najważniejszym punktem CPK ma być tak zwane atrium, czyli miejsce, gdzie pasażerowie lotniska i dworców będą mogli się przesiadać. Projekt koncepcyjny inwestycji przewiduje:
  • budowę międzynarodowego lotniska w rejonie wsi Stanisławów w gminie Baranów, na zachód od Warszawy;
  • budowę węzła kolejowego, który ma wykraczać poza funkcję stacji kolei lotniskowej;
  • budowę nawet ponad 900 km linii kolejowych w Polsce;
  • budowę od 65 do blisko 250 km dróg na terenie kraju, w zależności od wybranego wariantu;
  • umożliwienie dynamicznego rozwoju PLL LOT jako głównego przewoźnika w Europie Środkowej;
  • reorganizację ruchu lotniczego w aglomeracji warszawskiej na czas budowy CPK oraz po jego otwarciu;
  • eliminację wykluczenia transportowego miast i mieszkańców, poprzez zapewnienie szybkiego dojazdu do CPK, a tym samym również do Warszawy;
  • integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej;
  • rozwój "Airport City" z hotelami, terenami wystawowymi, kongresowymi, siedzibami firm.
Zarówno punkt przesiadkowy, jak cała inwestycja mają być ultranowoczesne i przyjazne dla pasażerów. Planowane są m.in. ruchome chodniki, którymi będzie można się przemieszczać w obydwu kierunkach. Mają one skrócić czas potrzebny na przesiadanie się z jednego środka transportu do drugiego.

W CPK mają znaleźć się też takie udogodnienia jak kioski z funkcją biometryczną, stanowiska do samodzielnej odprawy bagażowej czy skanery CT, które generują trójwymiarowy obraz bagażu.

CPK - na jakim etapie jest budowa CPK?

Koncepcja budowy CPK została przyjęta przez rząd Beaty Szydło 7 listopada 2017 roku. Od tamtego czasu projekt przeszedł etapy planistyczny i projektowy. W 2023 roku rząd Mateusza Morawieckiego podjął decyzje o rozpoczęciu etapy realizacyjnego - w czerwcu 2023 r. dla lotniska i węzła kolejowego została wydana decyzja środowiskowa, czyli dokument umożliwiający ubieganie się o pozwolenie na budowę.

Obecnie budowa lotniska w zakładanym wcześniej kształcie jest niepewna z uwagi na zmianę rządu. 18 października 2023 roku przedstawiciele gmin, na terenie których ma powstać CPK, skierowali oficjalny apel do Ministerstwa Infrastruktury o wstrzymanie wszelkich prac nad budową lotniska i Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W grudniu 2023 roku premier Donald Tusk zapowiedział, że decyzja o przyszłości CPK zapadnie w oparciu o opinie bezstronnych ekspertów. Pojawiła się też informacja, że inwestycja zostanie poddana dwóm audytom, które zadecydują o jej losach. Jeden z tych audytów został zakończony, drugi w kwietnia 2024 roku - jeszcze się nie rozpoczął.

Wiadomo, że powstanie szybkie połączenie kolejowe między Warszawą, Wrocławiem, Poznaniem i Łodzią (tzw. linia Y). W styczniu 2024 roku wydano pozwolenie na budowę dla tunelu Kolei Dużych Prędkości pod centrum Łodzi.

W kwietniu 2024 roku rząd ogłosił rezygnację z dotychczasowego planu budowy 10 kolejowych "szprych" prowadzących do CPK oraz  Warszawy z różnych części Polski. Sieć kolejowa ma zostać zaprojektowana od nowa, już bez wymogu zbiegania się wszystkich linii w CPK.

Na razie pewna jest jedynie budowa kolejowego "igreka" między Warszawą, Wrocławiem, Poznaniem i Łodzią. Kolejne planowane trasy nie zostały jeszcze ogłoszone.

CPK - decyzja rządu Donalda Tuska

26 czerwca 2024 r. premier Donald Tusk podał, że projekt CPK kosztował realizowany przez PiS kosztował ponad 2 miliardy złotych. Szef rządu zapowiedział, że lotnisko w Baranowie powstanie do 2023 r.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował na tej samej konferencji prasowej, że spółka Centralny Port Komunikacyjny od 1 lipca 2024 r. znajdzie się pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury. Przypomniał, że w marcu 2024 r. uporządkowana została kwestia nadzoru nad koleją, która w czasie poprzednich rządów była zarządzana w czterech różnych ministerstwach. Dodał, że nadzór nad budową dróg, kolei oraz lotnisk będzie odtąd skupiony w jednym ręku, w Ministerstwie Infrastruktury.

Donald Tusk zapowiedział, że głównym elementem projektu będzie komponent kolejowy z tzw. rozwidleniem Y, a urealniony plan zakładać będzie "zmniejszoną liczbę wywłaszczeń". Dodatkowo polityk wyliczał, że Koleje Dużych Prędkości łączące Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem będą osiągały prędkość od 300-320 km/h.
Kluczowym elementem CPK będzie także rozwój lotnictwa. Rząd ma wspierać regionalne porty, w tym ten zlokalizowany w Modlinie. Donald Tusk zapowiedział bezpośrednie połączenie Warszawy Centralnej z przystankiem w Modlinie. Określił program związany z CPK "trjójskokiem w przyszłość". - Polska stanie się jednym wielkim megalopolis (...). W 100 minut będziemy mogli dojechać z Warszawy do np. Gdańska, Krakowa i Katowic - zapowiedział polityk.
Temat Centralny Port Komunikacyjny znajdziesz również w serwisie: geekweek, Biznes

Centralny Port Komunikacyjny - Wiadomości

Sobota, 7 września 2024 (20:54)
Plany rozbudowy lotniska we Frankfurcie wywołały burzę wśród przedstawicieli polskiej prawicy. Opozycja i jej zwolennicy uderzają w rząd, zarzucając mu dopuszczenie do powstania "niemieckiego CPK"....
Czwartek, 1 sierpnia 2024 (11:52)
Jest jednak wielkim zaskoczeniem, jak łatwo koalicja Donalda Tuska dała się ustawić w roli dziedziców mikromanii III RP. AntyPiS-owska koalicja nie umie się z tego wyzwolić, choć przecież jest już...

Centralny Port Komunikacyjny - Wideo

Niedziela, 8 września 2024 (18:06)
Będzie najnowocześniejszym i największym w regionie portem lotniczym. Do niedawna taką narrację słyszeliśmy o CPK, ale tak mówią też Niemcy o lotnisku we Frankfurcie, które chcą rozbudować. I...
Czwartek, 27 czerwca 2024 (21:54)
Dariusz Ociepa zapytał Tomasza Trelę o środową decyzję premiera Donalda Tuska ws. budowy lotniska w Baranowie. - Muszę powiedzieć, że miałem spory dylemat z komponentem lotniskowym. Ale rozmawiałem...