Jak czytamy w komunikacie NIK, złożenie dokumentacji ma związek z kontrolami dotyczącymi "planowania i realizacji budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Działania te zostały przeprowadzone w Ministerstwie Infrastruktury oraz Urzędzie Morskim w Gdyni. Poza skierowaniem wniosków do prokuratury w sprawie możliwości przekroczenia uprawnień, Izba pod kierownictwem Mariana Banasia skierowała także zawiadomienie do rzecznika dyscypliny finansów publicznych w związku z "dokonywaniem wydatków środków publicznych bez upoważnienia". Przekop Mierzei Wiślanej. NIK składa zawiadomienia do prokuratury W toku kontroli NIK ustaliła m.in., że dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni do czasu aktualizacji programu w 2020 roku zaciągał zobowiązania w celu sfinansowania jego realizacji, przekraczając całkowity budżet programu o 157,7 mln złotych. Ze środków tych dokonywał wydatki na cele niesłużące jego realizacji, a istotną część skontrolowanych zadań inwestycyjnych realizował z naruszeniem zasad rzetelności, legalności, gospodarności i celowości - stwierdziła Najwyższa Izba Kontroli. Ponadto - jak napisano - minister właściwy ds. gospodarki morskiej "nie określił w sposób realny niezbędnego zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji". NIK wykazała również, że w trakcie prac nad nowelizacją uchwały Rady Ministrów prowadzonych w latach 2019-2020 resort nie poinformował gabinetu, że "wartość inwestycji wzrośnie o ponad 100 proc. i tym samym straciła ona uzasadnienie ekonomiczne". "Minister, sprawując nadzór nad działalnością dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, nie podejmował interwencji mających na celu doprowadzenie do zgodności działań dyrektora Urzędu z przepisami obowiązującego prawa, świadomie akceptował takie działania, uzasadniając to racjonalnością postępowania, a nawet wprowadził dyrektora Urzędu w błąd" - przekazała Izba. Prokuratura prowadzi śledztwo ws. przekopu Mierzei Wiślanej Najwyższa Izba Kontroli poinformowała, że w wyniku złożonych zawiadomień we wtorek 18 czerwca Prokuratura Regionalna w Gdańsku wszczęła śledztwo w jednej ze spraw. Ponadto rzecznik dyscypliny finansów publicznych "wystąpił z wnioskiem o ukaranie do przewodniczącego Międzyresortowej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy ministrze właściwym do spraw administracji publicznej". Przekop Mierzei Wiślanej. Jedna z flagowych inwestycji rządu PiS Przekop Mierzei Wiślanej to jedna z flagowych inwestycji rządu Prawa i Sprawiedliwości. Wybudowanie kanału miało wytyczyć trasę z Elbląga do Bałtyku wyłącznie przez terytorium RP z pominięciem wpływania na wody Federacji Rosyjskiej. To z kolei - według założeń - miało przyczynić się do rozwinięcia infrastruktury portowej w tym mieście. Władze zaprezentowały wizualizację przeprawy w kwietniu 2016 roku, choć plany budowy inwestycji sięgały jeszcze listopada 2006 roku, gdy premierem był Jarosław Kaczyński. Przekop powstał ostatecznie w latach 2019-2022 - jego oficjalne otwarcie nastąpiło 17 września. O swoich wątpliwościach NIK informowała także na początku listopada 2023 roku. "Nieopłacalna droga donikąd, miliony wydane niezasadnie - przekop przez Mierzeję był od zarania skazany na porażkę i nie mógł zwiększyć bezpieczeństwa w regionie. Minister odpowiedzialny wiedział, ale nie powiedział. NIK rozważa powiadomienie prokuratury" - stwierdziła wówczas w swoich mediach społecznościowych Izba. Projekt był finansowany wyłącznie z budżetu państwa - dysponentem środków był minister właściwy ds. gospodarki morskiej (w latach 2015-2020 był to Marek Gróbarczyk - red.), a wykonawcą programu ustanowiono Urząd Morski w Gdyni. ----- Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!