Reklama

Reklama

Przekop Mierzei Wiślanej

/Lukasz Dejnarowicz /Agencja FORUM
Jest to projekt uproszczenia, pogłębienia i skrócenia szlaku morskiego na Bałtyku. Decyzję o jego realizacji ogłosił Jarosław Kaczyński 10 listopada 2006 r. Sejm podpisał ustawę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną 24 lutego 2017 r., natomiast prace ziemne zaczęły się 18 października 2019 r.

Przekop Mierzei Wiślanej jest zlokalizowany na wysokości dawnej, aktualnie niezamieszkałej osady Nowy Świat w gminie Sztutowo. Ma zapewnić Polsce nową drogę morską, łączącą Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską. Dzięki temu możliwe będzie omijanie Cieśniny Piławskiej, leżącej na terenie Rosji, co wzmocni suwerenność Polski, pozwoli również na większe wykorzystywanie jednego z najbardziej ekologicznych środków transportu.

Całkowita długość nowej drogi morskiej wynosi prawie 23 km. Początkowo koszt inwestycji szacowano na 880 mln zł. W 2020 r. okazało się, że wzrośnie on do 1,984 mld zł.

Prace podzielone były na kilka etapów – 1 czerwca 2022 r. rozpoczęło się zalewanie śluzy wodą od strony Zatoki Gdańskiej. Następnie zaplanowany jest etap testów, obejmujących m.in. sterowanie bramami śluzy, mostami czy sygnalizacją. Zakończenie inwestycji i otwarcie kanału żeglugowego ma nastąpić 17 września 2022 r.

Temat Przekop Mierzei Wiślanej znajdziesz również w serwisie:

Wiadomości

Wideo