<div><strong></strong></div><h2>Przekop Mierzei Wiślanej - decyzja o realizacji</h2><div>Decyzję o jego realizacji ogłosił <a href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-jaroslaw-kaczynski,gsbi,3"><strong>Jarosław Kaczyński</strong></a> 10 listopada 2006 r. <b><a href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-sejm-rzeczypospolitej-polskiej,gsbi,38">Sejm</a> </b>podpisał ustawę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez <b>Mierzeję Wiślaną</b> 24 lutego 2017 r., natomiast prace ziemne <b>zaczęły się 18 października 2019 r.</b><br /></div><div><strong></strong></div><h2>Przekop Mierzei Wiślanej - cel</h2><div><strong>Przekop Mierzei Wiślanej</strong> jest zlokalizowany na wysokości dawnej, aktualnie niezamieszkałej osady Nowy Świat w gminie Sztutowo. Ma zapewnić Polsce <b>nową drogę morską, łączącą Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską.</b> Dzięki temu możliwe będzie omijanie <b>Cieśniny Piławskiej, leżącej na terenie Rosji</b>, co wzmocni suwerenność Polski, pozwoli również na większe wykorzystywanie jednego z najbardziej ekologicznych środków transportu. <br /></div><div><br /></div><div>Całkowita długość nowej drogi morskiej wynosi prawie 23 km. <b>Początkowo koszt inwestycji szacowano na 880 mln zł. W 2020 r. okazało się, że wzrośnie on do 1,984 mld zł. </b><br /></div><div><strong></strong></div><h2>Przekop Mierzei Wiślanej - etapy pracy</h2><div>Prace podzielone były na kilka etapów – 1 czerwca 2022 r. rozpoczęło się zalewanie śluzy wodą od strony Zatoki Gdańskiej. Następnie zaplanowany jest etap testów, obejmujących m.in. sterowanie bramami śluzy, mostami czy sygnalizacją. Zakończenie inwestycji i otwarcie kanału żeglugowego miał nastąpić 17 września 2022 r.</div>