Zmień miejscowość
Popularne miejscowości
- Białystok, Lubelskie
- Bielsko-Biała, Śląskie
- Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
- Gdańsk, Pomorskie
- Gorzów Wlk., Lubuskie
- Katowice, Śląskie
- Kielce, Świętokrzyskie
- Kraków, Małopolskie
- Lublin, Lubelskie
- Łódź, Łódzkie
- Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
- Opole, Opolskie
- Poznań, Wielkopolskie
- Rzeszów, Podkarpackie
- Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
- Toruń, Kujawsko-Pomorskie
- Warszawa, Mazowieckie
- Wrocław, Dolnośląskie
- Zakopane, Małopolskie
- Zielona Góra, Lubuskie
Ropa z Rosji na greckich statkach. Zełenski krytykuje
Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski wykorzystał zaproszenie do udziału online w konferencji gospodarczej w Atenach, by przypomnieć, że greckie statki, mimo embarga, transportują ropę z Rosji. Krytykując greckich armatorów, zaznaczył, że to "sprzeczne z interesami Europy, Grecji i Ukrainy". Grecja jest jednym z największych na świecie operatorów floty morskiej i jej gospodarka oparta jest w znacznej mierze o ten sektor.
Na wtorkowej konferencji Zełenski przypomniał, że armatorzy z Grecji przewożą rosyjski surowiec w okresie, w którym Kreml wykorzystuje ropę i gaz "jako broń przeciw Europie".
Szefowa Stowarzyszenia Greckich Armatorów Melina Trawlos w czerwcu broniła stanowiska Grecji, przekonując, że nie dochodzi do "łamania żadnego embargo" - przypomina agencja AP.
Według agencji Bloomberga morski transport rosyjskiej ropy stał się działalnością bardzo lukratywną od początku wojny na Ukrainie, a obecnie zajmują się nim głównie przedsiębiorstwa greckie, tureckie i chińskie.
Rosyjska ropa w Europie. Drugi obieg
Pod koniec czerwca Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP), medialne konsorcjum śledzące przestępczość zorganizowaną i korupcję, poinformowało, że rosyjskie tankowce, pływające pod liberyjską banderą i ubezpieczone przez indyjską firmę, dostarczają ropę do portów w UE mimo sankcji Unii i USA. Nie wiadomo, kto w Europie kupuje rosyjską ropę dowożoną przez te tankowce - zastrzega OCCRP.
Tankowce, należące faktycznie do największej rosyjskiej firmy żeglugowej Sowkomfłot, są zarejestrowane jako własność jej spółek-córek z Cypru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a ich ubezpieczycielem została indyjska firma Indian Register of Shipping (IRClass).
Greckie firmy kontrolują większość morskiego transportu w Unii Europejskiej, stanowią też czwartą część transportu światowego. Mają też imponującą flotę tankowców. Niemal co trzeci taki statek pochodzi z tego kraju.
Miesiąc temu media obiegły informacje brytyjskiej pozarządowej organizacji Global Witness, która wyliczyła, że po wybuchu wojny firmy z Cypru, Grecji i Malty przewiozły do 58 mln baryłek rosyjskiej ropy, czyli blisko dwukrotnie więcej niż w lutym, przed początkiem inwazji.
PAP/INTERIA.PL
Więcej na ten temat
Zobacz także
- Polecane
- Dziś w Interii
- Rekomendacje