Zmień miejscowość
Popularne miejscowości
- Białystok, Lubelskie
- Bielsko-Biała, Śląskie
- Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
- Gdańsk, Pomorskie
- Gorzów Wlk., Lubuskie
- Katowice, Śląskie
- Kielce, Świętokrzyskie
- Kraków, Małopolskie
- Lublin, Lubelskie
- Łódź, Łódzkie
- Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
- Opole, Opolskie
- Poznań, Wielkopolskie
- Rzeszów, Podkarpackie
- Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
- Toruń, Kujawsko-Pomorskie
- Warszawa, Mazowieckie
- Wrocław, Dolnośląskie
- Zakopane, Małopolskie
- Zielona Góra, Lubuskie
Ukraina chce częściowo otworzyć niebo. Eksperci są sceptyczni
Ukraina rozważa możliwość otwarcia niektórych lotnisk cywilnych, pomimo trwającej wojny. Jak podkreślają eksperci, w tym celu konieczne byłoby zainstalowanie na terenie portów lotniczych systemu rakiet przeciwlotniczych Patriot. Problem w tym, że Ukraina dysponuje jedynie ośmioma takimi jednostkami. Kijów musiałby stanąć przed wyborem: ochraniamy lotniska czy elektrownie jądrowe.
![Port lotniczy Kijów-Boryspol](https://i.iplsc.com/-/000KIOU5WANF90AC-C461-F4.webp)
Ukraińcy chcą jak najszybciej przywrócić lotnicze przewozy pasażerskie. W drugiej połowie 2024 r. linie Supernova Airlines dostały nawet zgodę od regulatora rynku w kraju na wykonywanie lotów z pasażerami z Kijowa i Lwowa do czeskiej Pragi. Pomimo tego, że w Ukrainie trwa wojna, a kraj jest nieustannie atakowany dronami i pociskami lecącymi ze strony Rosji.
Wojna w Ukrainie. Powrót samolotów na ukraińskie niebo niemożliwy?
Ekspert lotniczy Wałerij Romanenko powiedział w rozmowie z telewizją internetową Novyny.LIVE, że aby loty mogły przebiegać w bezpieczny sposób, Kijów musiałby zainstalować w pobliżu lotnisk systemy przeciwlotnicze Patriot. Jest ich obecnie w Ukrainie osiem.
Jak dodał, to za mało, by ochronić całą infrastrukturę Ukrainy przed atakami Federacji Rosyjskiej. Dlatego w przypadku wznowienia lotów cywilnych konieczne będzie zdecydowanie z ochrony czego zrezygnować - lotnisk czy elektrowni jądrowych.
- Aby odeprzeć atak rakietowy potrzebny jest system Patriot. W Ukrainie jest obecnie osiem kompleksów i jeden SAMP/T na całe nasze terytorium. Oznacza to, że na każdym lotnisku trzeba będzie zainstalować po jednym kompleksie - wyjaśnił specjalista.
Loty do Ukrainy. Ekspert grzmi: Jaki jest sens?
W ukraińskich mediach pojawiają się informacje, że to lotniska we Lwowie i obwodzie kijowskim mogą zostać na nowo otwarte. Komentując ewentualne funkcjonowanie Międzynarodowego Portu Lotniczego Boryspol Romanenko podkreślił, że Boryspol nie będzie w stanie zostać ochroniony za pomocą Patriota z Kijowa, ponieważ zasięg systemu na to nie pozwala.
Potrzebna byłaby zatem druga taka instalacja do ochrony lotniska i trzecia dla Lwowa. Na ochronę obiektów infrastruktury krytycznej zostałoby zatem pięć Patriotów.
- Jaki sens mają loty powietrzne w takich warunkach? - pytał ekspert.
Ukraina: Loty z Lwowa do Polski? Andrij Sadowy jest za
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Danyła Halickiego we Lwowie od dłuższego czasu bada możliwości wznowienia lotów lotnictwa cywilnego w czasie stanu wojennego. Burmistrz Andrij Sadowy zapowiedział, że "na pewno" w tym roku w Ukrainie zacznie działać kilka lotnisk. Według niego istnieją ku temu "techniczne i inne możliwości", ale "musi istnieć również rozwiązanie polityczne". Nie sprecyzował jednak, o jakie rozwiązania chodzi.
Podobne deklaracje padały na 10. Międzynarodowym Forum Ekonomicznym w Kijowie, który miał miejsce w lipcu ub. roku. Crispin Ellison, przedstawiciel brokera ubezpieczeniowego Marsha McLennana przekonywał, że lot z Lwowa do Polski zajmuje zaledwie siedem minut.
- Ciągle powtarzam, że Lwów jest znacznie bezpieczniejszy niż Tel Awiw. Ludzie nie lubią, gdy to mówię, ale mówię to - dodał.
Według ubezpieczyciela, ostateczna decyzja w sprawie lotów zostanie podjęta w Kancelarii Prezydenta i będzie uzależniona od pracy obrony powietrznej i stanu bezpieczeństwa.
Samolotem do Ukrainy. Deklaracja Ryanaira i LOT-u
Ryanair już w 2023 r. zobowiązał się do powrotu z niskokosztowymi lotami do/z Ukrainy w ciągu ośmiu tygodni od ponownego otwarcia ukraińskiej przestrzeni powietrznej. Samoloty tych tanich linii mają obsługiwać 600 lotów tygodniowo z głównych lotnisk w Kijowie, Lwowie i Odessie, łącząc wymienione miasta z ponad 20 stolicami Europy.
Polskie Linie Lotnicze LOT przed agresją Rosji w Ukrainie realizowały rejsy do Kijowa (porty Borysów i Hostomel), Charkowa, Odessy i Lwowa, a także do Zaporoża i Doniecka. W strategii narodowego przewoźnika na lata 2024-2028 były planowane loty do kilku najważniejszych miast naszych wschodnich sąsiadów.
-----
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!
Więcej na ten temat
Zobacz także
- Polecane
- Dziś w Interii
- Rekomendacje