Podczas środowej konferencji premier Donald Tusk ogłosił decyzję w sprawie promowanego przez PiS CPK - Centralnego Portu Komunikacyjnego. Kontynuacja projektu odbywać się będzie jednak na zmienionych przez ekipę Tuska zasadach. Jedna z deklarowanych zmian ma dotyczyć kolei i kosztować około 80 mld złotych. Przedstawiamy główne założenia projektu "100 minut". CPK po nowemu. Projekt "100 minut" W ramach nowej koncepcji CPK Polska ma stać się megalopolis. Projekt "100 minut", będący częścią Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, zakłada stworzenie nowoczesnej infrastruktury kolejowej, umożliwiającej przejazd z Warszawy do sześciu głównych miast Polski - Katowic, Łodzi, Wrocławia, Poznania, Krakowa i Gdańska - w czasie ok. 100 minut. Po konferencji prasowej premiera do listy "100-minutowych" miast dodano jeszcze Białystok i Toruń. Podczas swojego wystąpienia Donald Tusk podkreślił, że projekt CPK nie tylko zapewni szybkie połączenia kolejowe, ale również przyczyni się do rozwoju lotniska w Baranowie oraz Polskich Linii Lotniczych LOT. Nowa sieć kolejowa, określana jako "kolejowe Y", będzie początkiem budowy zrewidowanej infrastruktury transportowej, łączącej Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Modyfikacje przebiegu linii kolejowych mają przyczynić się do znaczącego zmniejszenia liczby koniecznych wywłaszczeń - zapowiedziano. Centralny Port Komunikacyjny. 2000 km nowych linii kolejowych Inwestycje kolejowe CPK obejmują prawie 2000 km nowych linii, z czego dla ponad 1300 km prace przygotowawcze już trwają. Pierwsze roboty budowlane rozpoczęły się już w 2023 roku. Program w całości ma zostać zrealizowany do 2034 roku. Szczegółowy plan zakłada, że koleje dużych prędkości, rozwijające szybkość od 300 do 320 kilometrów na godzinę, połączą Warszawę z wyżej wymienionymi miastami. Projekt "100 minut" ma być symbolem nowoczesności i dostępności, podkreślając, że "Polska liczy się w każdym miejscu" - jak zaznaczył premier Donald Tusk. Maciej Lasek, odpowiedzialny za nadzór nad Centralnym Portem Komunikacyjnym, przedstawił nowe plany czasowe dla projektu CPK. Zaznaczył, że przez ostatnie pół roku skupiono się na dopracowaniu projektu, tak aby jego realizacja mogła odbywać się zgodnie z ustalonymi terminami. Ile będzie kosztowało wybudowanie nowych linii kolejowych w ramach CPK? Premier omówił również plan finansowy projektu, wskazując, że do roku 2032 przewiduje się wydatki w wysokości 131 miliardów złotych. Z tej sumy 42,7 miliarda złotych przeznaczone zostanie na rozwój infrastruktury lotniczej, a około 80 miliardów złotych na część kolejową, w tym na budowę linii "Y". Maciej Lasek wyjaśnił, że koszt realizacji linii kolejowej "Y" o długości 480 km wyniesie 80 miliardów złotych. Linia ta przez Łódź połączy Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem. Przypomniał również, że pierwotne szacunki kosztów całego projektu CPK, wraz z koleją dużych prędkości, wynosiły 155 miliardów złotych. Obecna kwota ma oscylować wokół 131 miliardów złotych.