Polska wybrała F-16
Jak podała Agencja France Presse, Polska wybrała dla swojego lotnictwa amerykańskie myśliwce F-16. Wybrany samolot to F-16 w najnowszej wersji C, jednomiejscowe. Oficjalne ogłoszenie wyników przetargu na wielozadaniowy samolot ma nastąpić jutro.
- Polska wybrała myśliwce F-16 amerykańskiej firmy Lockheed Martin, by zastąpić nimi samoloty MiG-21 i MiG-29 - powiedział dzisiaj w wypowiedzi dla France Info szef Dassault Aviation, Charles Edelstenne. Francuska firma Dassault Aviation miała nadzieję na sprzedanie Polsce w latach 2005-2006 swoich samolotów Mirage.
- Przy wyborze przez Polskę amerykańskich myśliwców F-16 większe znaczenie miał czynnik polityczny i zbliżenie do Amerykanów niż jakość i cena samolotu - uważa Charles Edelstenne. - Mirage 2000 doskonale odpowiadał potrzebom Polaków, lecz oni opowiedzieli się za Amerykanami - powiedział szef Dassault Aviation. Dodał, że "Polacy są bardziej przyciągani przez NATO niż przez Europę".
Sprawdzony w misjach bojowych i rozpowszechniony na całym świecie F-16 w różnych wersjach jest używany przez siły powietrzne 22 państw w liczbie ok. 4 tysięcy egzemplarzy.
Został oblatany w 1974 roku i od tamtej pory jest stale udoskonalany. Był wielokrotnie wykorzystywany w misjach bojowych - "szesnastki" zestrzeliły 72 wrogie samoloty bez strat własnych. F-16 jest zdolny przenosić najwięcej typów uzbrojenia ze wszystkich samolotów startujących w polskim przetargu.
Zaproponowana Polsce wersja ma także konforemne - dostosowane do kształtu kadłuba - zbiorniki paliwa, znacznie zwiększające zasięg.
Amerykańskie Siły Powietrzne (USAF) wraz z Powietrzną Gwardią Narodową (ANG) dysponują obecnie ponad 1400 samolotami F-16, z czego ponad 1250 w oferowanych Polsce nowszych wersjach C (jednomiejscowej) bądź D (dwumiejscowej). Ponadto 365 spośród maszyn starszych wersji A (jednomiejscowej) bądź B (dwumiejscowej) stanowi rezerwę magazynową.
Cztery europejskie państwa NATO - Belgia, Holandia, Dania i Norwegia - wyprodukowały w kooperacji z USA 348 samolotów F-16 na własny użytek, uzupełniając to jeszcze importem gotowych maszyn.
Belgia ma obecnie 129 F-16A/B w służbie i 39 w magazynach, 110 maszyn przejdzie gruntowną modernizację. Holandia dysponuje 157 już unowocześnionymi F-16A/B, Dania 68 F-16A/B (jeszcze nie zmodernizowanymi), zaś Norwegia 57 F-16A/B (także bez modernizacji).
Spośród państw NATO, samoloty F-16 mają jeszcze Portugalia (20 sztuk wersji A bądź B), Grecja (75 sztuk wersji C/D) i Turcja (240 sztuk wersji C/D, dalsze dostawy trwają).
Izrael jest pierwszym państwem, które użyło F-16 w akcji bojowej - zbombardowania w 1981 roku irackiego reaktora atomowego, budowanego przy pomocy Francuzów pod Bagdadem. Obecnie izraelskie lotnictwo dysponuje łącznie 237 maszynami F-16, z których ponad połowa to egzemplarze wersji C/D.
Spośród arabskich państw Bliskiego Wschodu, F-16 służą w Egipcie (35 sztuk wersji A/B i ponad 160 wersji C/D), Jordanii (16 egzemplarzy wersji A/B) i Bahrajnie (22 sztuki wersji C/D).
Pakistan ma 32 samoloty F-16A/B, zaś Indonezja 10 sztuk tych samych wersji. Singapur sprowadził 7 F-16A/B i 18 F-16C/D, a ponadto 24 singapurskie F-16C/D bazują na stałe w Stanach Zjednoczonych. Tajlandia uzupełnia obecnie swój potencjał 34 F-16A/B zakupem 16 dalszych maszyn tych wersji, wycofywanych ze składu USA.
Lotnictwo wojskowe Tajwanu liczy 146 F-16A/B, Korei Południowej 160 F-16C/D, zaś Japonii 130 F-16J/DJ. Ponadto japońska firma Mitsubishi wyprodukowała już około 20 krajowych myśliwców F-2, stanowiących modyfikację F-16. W Ameryce Południowej F-16 posiada tylko Wenezuela (22 sztuki
wersji A/B).
Największym użytkownikiem samolotów Mirage 2000 jest oczywiście Francja. Lotnictwo tego kraju ma obecnie 60 Mirage 2000N (dwumiejscowych bombowców taktycznych z wyposażeniem do ataków nuklearnych), 60 Mirage 2000D (dwumiejscowych bombowców taktycznych), 64 Mirage 2000C (jednomiejscowych myśliwskich przechwytujących), 30 Mirage 2000-5F (jednomiejscowa modyfikacja myśliwsko-bombowa wersji C) i 20 dwumiejscowych szkolno-bojowych Mirage 2000B - co łącznie daje 234 maszyny wszystkich wersji.
Spośród pozostałych państw NATO, Mirage 2000 ma tylko Grecja - łącznie 34 sztuki w wersjach myśliwsko-bombowej (EG) oraz szkolno-bojowej (BG). Obecnie 10 greckich maszyn 2000EG modyfikuje się do standardu 2000-5, dla przyspieszonego treningu pilotów Francja wypożyczyła Grecji 6 swych pozaoperacyjnych Mirage 2000-5.
Z państw Bliskiego Wschodu Mirage 2000 zakupiły Egipt (18 sztuk wersji C), Zjednoczone Emiraty Arabskie (łącznie 45 egzemplarzy w czterech wersjach: myśliwsko-bombowej E, przechwytującej EAD, rozpoznawczej RAD i szkolno-bojowej DAD) i Katar (12 sztuk wersji 2000-5). Oznaczenia eksportowych wersji Mirage 2000 są dość zawikłane, gdyż uwzględniają skrót nazwy państwa-importera. W przypadku Emiratów litery AD oznaczają emirat Abu Zabi, formalnego samodzielnego nabywcę tych samolotów.
40 indyjskich Mirage 2000H to maszyny myśliwsko-bombowe, według niektórych źródeł, ich wyposażenie pokładowe odpowiada francuskiej wersji N i dlatego mogą służyć także jako nosiciele broni jądrowej. Tajwan jest największym użytkownikiem Mirage 2000 poza Francją, dysponując 58 maszynami wersji -5.
Wymienić należy jeszcze Peru, dokąd dostarczono 12 Mirage 2000 - 10 jednomiejscowych 2000P i dwa dwumiejscowe taktyczne bombowce 2000DP.
Jak widać, trzy państwa są równocześnie użytkownikami F-16 i Mirage 2000: Grecja, Egipt oraz Tajwan.
Brytyjsko-szwedzki JAS-39 Gripen użytkuje obecnie tylko lotnictwo szwedzkie w liczbie ponad 100 egzemplarzy. Dotąd podpisano tylko jeden kontrakt na sprzedaż Gripenów za granicę - Republika Południowej Afryki ma otrzymać 28 sztuk poczynając od 2007 roku. Ponadto Węgry zawarły umowę na leasing 14 Gripenów, które mają tam dotrzeć w latach 2004-2005.
F-16:
Długość - 15,03 m
Rozpiętość skrzydeł - 10 m
Wysokość - 5,09 m
Powierzchnia nośna - 28,9 m kw.
Masa - 9 318 kg
Maksymalna masa startowa - 22 727 kg
Masa uzbrojenia - 9072 kg
Maksymalna prędkość - 2,0 Ma
Maksymalna prędkość na poziomie morza - 1472 km/h
Zasięg do przebazowania - 3 890 km
Pułap praktyczny - 15 250 m
Okres eksploatacji - 8000 godzin
INTERIA.PL/RMF/PAP