Zmień miejscowość
Popularne miejscowości
- Białystok, Lubelskie
- Bielsko-Biała, Śląskie
- Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
- Gdańsk, Pomorskie
- Gorzów Wlk., Lubuskie
- Katowice, Śląskie
- Kielce, Świętokrzyskie
- Kraków, Małopolskie
- Lublin, Lubelskie
- Łódź, Łódzkie
- Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
- Opole, Opolskie
- Poznań, Wielkopolskie
- Rzeszów, Podkarpackie
- Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
- Toruń, Kujawsko-Pomorskie
- Warszawa, Mazowieckie
- Wrocław, Dolnośląskie
- Zakopane, Małopolskie
- Zielona Góra, Lubuskie
Taki będzie Kraków w 2015 roku
Autostrady, zupełnie nowe drogi szybkiego ruchu łączące dzielnice, estakady, tunele i mosty, tramwaj, m.in. w al. Słowackiego - tak ma wyglądać Kraków do 2015 r.
Urząd Miasta Krakowa wraz z Agencją Rozwoju Miasta wydał już trzecią wersję mapy Krakowa z zaznaczonymi ważniejszymi inwestycjami strategicznymi, jakie objął wieloletni plan inwestycyjny.
Niestety - tej mapy kupić nie można. Przygotowano ją głównie na spotkania biznesowe z inwestorami bądź dyskusje z mieszkańcami rejonów, w których ma powstać nowa trasa czy wiadukt.
Zamknięty ring
Na mapie rzucają się w oczy kolorowe kręgi otaczające Kraków. Najszerszy to obwodnica autostradowa - do już istniejącej (od węzła Radzikowskiego do Wielickiego) dobudowany zostanie na północy odcinek do węzła Modlnica na drodze nr 94 do Olkusza, a od strony wschodniej od węzła Wielickiego, aż po Nową Hutę. Tam też wybudowana zostanie dwupasmowa trasa łącząca Płaszów z węzłem Rybitwy na obwodnicy autostradowej.
- Ten odcinek obwodnicy, realizowany wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, będzie gotowy przed 2012 r. - podkreśla wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. - Przez parlamentarzystów chcemy wywrzeć nacisk na rząd, by przeznaczył część funduszy na północną obwodnicę miasta, potrzebną przed Euro 2012 r. Gdyby się to udało, powstałby odcinek od Nowej Huty po węzeł w Modlnicy, co zamknęłoby pierścień autostradowy wokół miasta.
Trzecia obwodnica
- Po 2012 r. mamy też plany względem trzeciej obwodnicy, ale inwestycja może ulec przyśpieszeniu, jeśli uda się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej - wyjaśnia prezydent Trzmiel.
Chodzi o stworzenie pomiędzy drugą a autostradową obwodnicą dodatkowej drogi wokół centrum miasta, wraz z trasami łączącymi ją z obiema obwodnicami. Gdy równocześnie powstanie połączenie ul. Armii Krajowej z węzłem Balice, ul. Grota Roweckiego z węzłem Sidzina i ul. Surzyckigo z węzłem Rybitwy, powstanie kolejna pełna obwodnica miasta.
Estakady i tramwaje
Mapa pokazuje również, jak wiele skrzyżowań przebudowanych zostanie na estakady i węzły bezkolizyjne. Pierwszą taką budową będzie estakada w ciągu ul. Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich. W sumie będzie aż 31 nowych estakad, z trzypoziomowym rondem Ofiar Katynia.
Powstaną też nowe linie tramwajowe oraz wydłużona zostanie linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju od pętli na Krowodrzej Górce na Azory i na Górkę Narodów oraz od pętli w Rakowicach przez Olszę i Prądnik Czerwony do Mistrzejowic oraz ronda Grzegórzeckiego. Ruszy też budowa linii od skrzyżowania ul. Kapelanka i Brożka na campus UJ.
Jerzy Kłeczek
jerzy.kleczek@echomiasta.pl