Nie tylko atak hakerski. Prezes MPK Kraków mówi o akcie sabotażu

Oprac.: Joanna Mazur
Krakowskie MPK padło nie tylko ofiarą ataku hakerów. - Doszło też do aktu sabotażu wymierzonego w infrastrukturę energetyczną - powiedział w piątek prezes tamtejszego MPK Rafał Świerczyński. Podkreślił jednak, że wszystko udało się zidentyfikować i "zapobiec jakimkolwiek szkodom". Z informacji spółki wynika, że za atakiem stoi grupa hakerów "ze strony wschodniej".

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie poinformowało we wtorek o ataku hakerskim, który spowodował problemy z funkcjonowaniem m.in. systemów sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, strony internetowej przewoźnika oraz innych systemów informatycznych.
Prezes MPK stwierdził w TVP3 Kraków, że oprócz ataku hakerskiego doszło również do aktu sabotażu. - Atak hakerski rozpoczął się o godz. 7 rano 3 grudnia. W nocy z 3 na 4 grudnia doszło do pewnych działań, które dzisiaj mógłbym nazwać sabotażem w zakresie infrastruktury energetycznej. Udało się to wszystko bardzo ładnie zidentyfikować, zapobiec jakimkolwiek szkodom i oczywiście przekazać to do właściwych służb, które podjęły działania - powiedział Świerczyński.
Kraków. Atak hakerski na MPK
Według prezesa MPK wiele wskazuje na to, że atak zaczął się od wysyłania zawirusowanych mejli do pracowników spółki. Jego zdaniem jest prawie pewne, że w ataku chodziło o spowodowanie paraliżu komunikacyjnego.
- Sposób, tryb i przygotowanie do tego ataku dotyczyły infrastruktury wewnętrznej informatycznej - podkreślił. Dodał, że za atakiem, według informacji MPK, stoi grupa hakerska, pochodząca "od strony wschodniej".
W związku ze skalą i charakterem tego ataku krakowskie MPK sprawę zgłosiło policji oraz odpowiednim służbom państwowym, zajmującym się cyberbezpieczeństwem. Jednocześnie przewoźnik skierował zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych pracowników MPK oraz pasażerów.
MPK Kraków ofiarą hakerów. Gawkowski z apelem o "higienę cyfrową"
Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zaapelował do wszystkich administratorów o to, aby sprawdzali oprogramowanie i zachowali higienę cyfrową. "Apeluję do wszystkich administratorów o to, aby na bieżąco sprawdzali procedury, aktualizowali oprogramowanie, realizowali szkolenia oraz zachowali higienę cyfrową i śledzili rekomendacje dotyczące cyberzagrożeń, które przygotowuje Ministerstwo Cyfryzacji" - podkreślał w komunikacie w sieci.
Gawkowski przekazał również, że eksperci Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) udzielają MPK wsparcia. Działania NASK mają pomóc jednostce jak najszybciej wrócić do funkcjonowania. Eksperci m.in. zabezpieczają do analizy informacje o ataku, aby ustalić wektor wejścia.
W odpowiedzi na problemy dotyczące kupowania biletów w sieci w sobotę w godz. 8-13 będą czynne Punkty Obsługi Pasażerów. W punkcie każdy mieszkaniec może wyrobić status mieszkańca na plastikowej karcie, na której później będzie mógł kupić bilet sieciowy mieszkańca za 90 zł.
Po naprawie systemu kolejny bilet będzie można kupić znów w aplikacji.
-----
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!