Duży atak hakerski w Krakowie. Zagrożone dane pasażerów
Nie działa strona internetowa i systemy sprzedaży biletów, a z kont pasażerów - jak potwierdziła Interia - zniknęły aktywne bilety miesięczne. Ponadto zagrożone są dane pasażerów i pracowników, którym zaleca się zastrzeżenie numeru PESEL. Skąd ten chaos? Krakowskie MPK zostało zaatakowane przez hakerów z międzynarodowego gangu.
Nic nie działa - tak mieszkańcy opisują próby skorzystania z systemów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. Jak potwierdził w rozmowie z Interią rzecznik spółki Marek Gancarczyk, doszło do ataku hakerskiego.
Zaatakowano - jak poinformowało przedsiębiorstwo w komunikacie - wcześnie rano we wtorek 3 grudnia. Za sprawą stoi "międzynarodowa grupa hakerska przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa".
O incydencie wie policja i służby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo.
Atak hakerski w Krakowie. Zagrożone dane pasażerów i pracowników MPK
Okazuje się, że pasażerowie mierzą się nie tylko z problemami technicznymi. Zagrożone mogą być ich dane oraz dane pracowników krakowskiego MPK.
Spółka uspokaja, że nie potwierdzono do tej pory przypadku kradzieży i jej działanie jest prewencyjne, ale o sprawie powiadomiono Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Ważne ostrzeżenie dotyczy wszystkich, którzy - jak wskazano - "posiadają dane" w systemie MPK. Przedsiębiorstwo prosi wszystkich swoich klientów, współpracowników i pracowników "o zwrócenie szczególnej uwagi na dziwne i nietypowe maile, telefony, próby kontaktu". Zaleca również zastrzeżenie numeru PESEL.
Atak hakerski w Krakowie. Chcieli sparaliżować miasto
Co chcieli osiągnąć cyberprzestępcy? MPK wskazuje, ze chodziło o sparaliżowanie krakowskiej komunikacji miejskiej. Jednocześnie spółka zapewnia, że utrzymano "niezakłócone działanie zajezdni oraz stacji obsług".
Mieszkańcy zgłaszają też, że zakupione wcześniej bilety okresowe zniknęły z aplikacji mobilnych. Co zatem w razie kontroli biletów? MPK informuje, że można okazać jakiekolwiek potwierdzenie zakupu biletu, w tym mailowe.
Jak przekazała spółka, w związku z problemami ze stroną internetową najszybszą formą kontaktu z krakowskim MPK jest teraz infolinia 12 19 150.
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!