"Historia i Teraźniejszość II" przeznaczona jest dla uczniów klasy drugiej liceów oraz techników. Podręcznik uzyskał już akceptację ekspertów, w związku z czym Ministerstwo Edukacji i Nauki dopuściło pozycję do szkół. Sam minister nie ukrywa, że wcześniejsza awantura o pierwszą część publikacji była zaledwie "preludium" do kłótni w nadchodzących tygodniach. Czytelnicy "HiT-u II" po otwarciu książki od razu mierzą się z cytatem z Jana Pawła II z pierwszej pielgrzymki do ojczyzny. "Nie sposób zrozumieć dziejów narodu polskiego - tej wielkiej tysiącletniej wspólnoty, która tak głęboko stanowi o mnie, o każdym z nas - bez Chrystusa. Jeślibyśmy odrzucili ten klucz dla zrozumienia naszego narodu, narazilibyśmy się na zasadnicze nieporozumienie. Nie rozumielibyśmy samych siebie. Nie sposób zrozumieć tego narodu, który miał przeszłość tak wspaniałą, ale zarazem tak straszliwie trudną - bez Chrystusa" - przypomina słowa Ojca Świętego autor podręcznika. Postać papieża-Polaka pojawia się w publikacji 69 razy, podobizna Karola Wojtyły ilustruje 13 zdjęć. W dalszej części podręcznika Karol Wojtyła zostaje zestawiony z protestami kobiet w obronie tzw. kompromisu aborcyjnego. "Św. Jan Paweł II wielokrotnie podkreślał w swoim nauczaniu wyjątkową godność kobiety i mężczyzny, a także nieocenione znaczenie małżeństwa; stąd agresywne ataki lewicowych środowisk wymierzonych w jego pamięć" - czytamy w opisie zdjęcia. Dawny biskup Rzymu pojawia się także w wątkach geopolitycznych - Roszkowski przypomina jego papieskie wizyty o randze międzynarodowej - a także ekumenicznych (przy Ścianie Płaczu w Jerozolimie) oraz duszpasterskich (podczas pielgrzymek do Ojczyzny). Kim jest Wojciech Roszkowski? Wojciech Roszkowski jest profesorem historii. Jego główną dziedziną naukową jest historia Polski w XX i XXI wieku. Jako polityk wystartował z powodzeniem w pierwszych "polskich" wyborach do Parlamentu Europejskiego z list Prawa i Sprawiedliwości. Po kadencji w Brukseli nie ubiegał się o reelekcję. O badaczu zrobiło się głośno w 2022 roku - wtedy światło dzienne ujrzała pierwsza część podręcznika do przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Publikacja została skrytykowana przez część środowiska naukowego za tezy autora o "produkcji dzieci w laboratoriach", krytyce głośnej muzyki pop, a także przypisywaniu negatywnych cech ruchom feministycznym oraz genderowym. Mimo negatywnej recenzji wskazującej na liczne błędy językowe, gramatyczne i stylistyczne autora, podręcznik został dopuszczony do użytku szkolnego.