Od kilku tygodni trwa spór pomiędzy kontrolerami lotów zrzeszonymi w Związku Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego, a kierownictwem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W ostatnich dniach niemal codziennie odbywają się negocjacje, w których uczestniczy m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Kwestią sporną pozostają m.in. wynagrodzenia kontrolerów. Wcześniej rząd zaakceptował wszystkie 24 postulaty dotyczące bezpieczeństwa, zgłaszane przez kontrolerów. Zarobki kontrolerów lotów Rząd nie ukrywa, że może nie spełnić postulatów płacowych kontrolerów. - Przypomnę, że warszawscy kontrolerzy lotów w tej chwili zarabiają średnio około 33 tysięcy złotych miesięcznie (brutto - przyp. red.). Postulaty, które zgłaszali jeszcze kilka dni temu, oznaczałyby, że średnia pensja warszawskiego kontrolera lotów wyniesie ponad 80 tysięcy złotych, więc widać, że to jest pole do dużej debaty, dużej dyskusji - mówił w środę w Sejmie rzecznik rządu Piotr Müller. Jak dodał, "problem jest taki, że oczekiwania strony związkowej są bardzo, bardzo wysokie". - Stoimy przed dyskusją o tym, czy kontroler lotu powinien zarabiać ponad 80 tysięcy złotych brutto miesięcznie - podsumował. Lotniska w Warszawie i Modlinie czynne od 9:30 do 17 Jeśli do soboty nie dojdzie do porozumienia, od 1 maja Polsce grozi częściowy paraliż ruchu lotniczego. Polskie Linie Lotnicze LOT podały, że jeśli PAŻP i kontrolerzy ruchu lotniczego nie porozumieją się, to od 1 maja br., według prognoz, na Lotnisku Chopina może zostać anulowanych 75 proc. rejsów, a w pierwszych dniach maja utrudnienia miałyby dotknąć ok. 50 tys. pasażerów. By uniknąć całkowitego chaosu w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów ws. ograniczeń w ruchu lotniczym. Zgodnie z rozporządzeniem lotnisko Chopina w Warszawie i lotnisko Modlin będą obsługiwać operacje lotnicze jedynie w godzinach 9:30 - 17:00. Lotnisko Chopina. Te połączenia będą miały priorytet By zapewnić możliwie największą dostępność "usług regularnego przewozu lotniczego pierwszeństwo wykonania mają operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA)". W ramach pierwszeństwa "operacje lotnicze są wykonywane z lotnisk i na lotniska" w kolejności: Londyn - Heathrow (EGLL); Londyn - Luton (EGGW); Londyn - Stansted (EGSS); Frankfurt (EDDF); Nowy Jork (KJFK); Chicago (KORD); Paryż (LFPG); Bruksela (EBBR); Stambuł (LTFM); Rzym (LIRF); Amsterdam (EHAM); Toronto (CYYZ); Dubaj (OMDB); Incheon (RKSI); Monachium (EDDM); Rzeszów (EPRZ); Wiedeń (LOWW); Tel Awiw (LLBG); Oslo (ENGM); Zurich (LSZH); Dublin (EIDW); Kopenhaga (EKCH); Budapeszt (LHBP); Wilno (EYVI); Praga (LKPR); Bukareszt (LROP); Düsseldorf (EDDL); Barcelona (LEBL); Lizbona (LPPT); Tbilisi (UGTB); Berlin (EDDB); Szczecin-Goleniów (EPSC). W przypadku, gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych spoza listy, "oraz nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności lotniska", na lotnisku Chopina w Warszawie mogą być wykonywane operacje lotnicze z lotnisk i na lotniska inne. "W takim przypadku decyzję o przydziale czasów na start lub lądowanie podejmuje koordynator Lotniska Chopina w Warszawie " - wyjaśniono w rozporządzeniu.