Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Matematyka na egzaminie ósmoklasisty. Nauczyciel czuje niedosyt. Mówi, czego zabrakło w arkuszu CKE

- Wszystkie typowe zadania, które mogły być, pojawiły się na egzaminie ósmoklasisty - mówi nauczyciel matematyki Wojciech Augustyniak. Ocenia, że wyniki egzaminu będą bardzo dobre, ale czuje niedosyt. - Zabrakło zadania, które pozwoliłoby uczniowi się wykazać. Coś takiego z gwiazdką, coś, czego nie można było się spodziewać, a przy czym trzeba byłoby pogłówkować - komentuje.

Egzamin ósmoklasisty 2023. Nauczyciel matematyki ocenia arkusz CKE
Egzamin ósmoklasisty 2023. Nauczyciel matematyki ocenia arkusz CKE/Piotr Hukalo/East News

Uczniowie na egzaminie ósmoklasisty mierzyli się w środę z matematyką. Janek, ósmoklasista z Krakowa, powiedział nam, że tegoroczny arkusz z matematyki był łatwiejszy niż próbne, ale trudniejszy niż egzamin z 2022 roku.

Jak arkusz CKE ocenia nauczyciel matematyki? Wojciech Augustyniak, nauczyciel z Warszawy, który prowadzi prywatną szkołę matematyki "Math by Pan Fran", komentuje: - Ja w tym roku udzielam lekcji tylko prywatnie. Do egzaminu ósmoklasisty przygotowywałem siedem osób. Każda z nich wychodząc z egzaminu napisała: było łatwe, nawet bardzo. Jeżeli uczeń przeanalizował arkusz z ubiegłego roku i zadania, które opublikowała CKE, to nie powinien mieć żadnego problemu z egzaminem ósmoklasisty. Wszystkie typowe zadania, które mogły być, pojawiły się. Prawie każde zadanie zamknięte z tegorocznego arkusza było odwzorowaniem zadań z ubiegłorocznego arkusza. Jedynie zadania otwarte się różniły.

Egzamin ósmoklasisty 2023. To mogło sprawić uczniom problem

Z doświadczenia wyniesionego z pracy w szkole wie jednak, że niektóre zadania mogły sprawić uczniom problem. A pierwsza przeszkoda pojawia się już na samym początku, przy popularnym zadaniu z goframi.

- Uczniowie już od IV klasy mają problem z ułamkami. Trudności sprawiają też zadania, w których jest dużo danych, a tylko niektóre trzeba użyć. Obie te rzeczy pojawiły się w zadaniu z goframi. Myślę, że niektórzy mogli tu mieć duży dylemat - ocenia nauczyciel.

I wskazuje, że zadanie drugie z plikiem chronionym hasłem też jest nietypowe. - Schemat rozwiązania jest klasyczny, ale znowu - jest dużo informacji, są jakieś gwiazdki. To też mogło być wyzwaniem. Zadanie z sadem - czyli szóste - to takie, w którym trzeba zauważyć zależność procentów. Ale to zadanie ABCD, więc można było wykorzystać odpowiedzi, podstawić je do równania i znaleźć prawidłową odpowiedź. Uczeń sprytny, który potrafi kombinować, tak zapewne zrobił - zauważa matematyk.

- Jeśli chodzi o zadania otwarte, to mamy najpierw o biletach do teatru, zadanie z równań, które są wbijane od VI klasy. Tu nawet nie trzeba było się specjalnie zastanawiać, szukać zależności. Kolejne jest z prędkością, drogą i czasem, bardzo typowe. Analogiczne pojawiło się zresztą w ubiegłorocznym arkuszu. Zadanie 18. - trzeba było umieć przekształcić wzór na pole trójkąta. Niektórzy mają z tym problem, ale znów - w ubiegłym roku na takie przekształcanie też pojawiło się zadanie - komentuje Wojciech Augustyniak.

Matematyka. Zabrakło "zadania z gwiazdką"

Nauczyciel czuje niedosyt. - Jak dla mnie zabrakło zadania, które pozwoliłoby uczniowi się wykazać. Coś takiego z gwiazdką, nawet nie dla ucznia szóstkowego, ale dla takiego piątkowego, coś czego nie można było się spodziewać, a przy czym trzeba byłoby pogłówkować. A tak, to czuję, że będą bardzo dobre wyniki z egzaminu i trudno będzie ocenić, czy uczeń, który dostał 100 procent, albo niemal te 100, faktycznie jest uczniem piątkowym, kombinującym, czy po prostu spodziewając się, co będzie, dobrze się przygotował - tłumaczy matematyk.

Zauważył jeszcze jedną rzecz. - Ten egzamin był skonstruowany w bardzo oklepany sposób. Nie było zadań z nowoczesną treścią, ciekawymi pojęciami, które mogłyby pokazać, jak w zaskakujący sposób matematyka może przydać się w życiu. Mamy oczywiście takie obliczenia związane z codziennością, jak chociażby zadanie z goframi, czy bilety do teatru. Ale można było podejść do układania arkusza w sposób bardziej postępowy, żeby zachęcić dzieciaki do nauki matematyki.

W czwartek ostatni dzień zmagań ósmoklasistów. Tym razem przystąpią do egzaminu z języka obcego. Arkusz CKE i proponowane rozwiązania opublikujemy o godz. 13 w Interii.

Marek Ast o paraliżu Trybunału Konstytucyjnego: To po części nasza wina/RMF24.pl/RMF
INTERIA.PL

Zobacz także