Black Friday – skąd wziął się Czarny Piątek? Black Friday, czyli Czarny Piątek to dzień następujący po Święcie Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych, które jest obchodzone w czwarty czwartek listopada. To właśnie wówczas rozpoczynają się przedświąteczne wyprzedaże, a sklepy przyciągają klientów nierzadko gigantycznymi obniżkami cen. Tradycja wyszła poza granice Stanów Zjednoczonych i obecnie jest praktykowana również w innych krajach na świecie. Ale skąd w ogóle wzięło się określenie Czarny Piątek? Zwykle "czarnymi" dniami określano daty, w których miały miejsce nieszczęścia i rozmaite negatywne sytuacje. W kontekście piątku po Święcie Dziękczynienia mówiono o bardzo dużych tłumach klientów i ogromnych korkach w miastach spowodowanych rozpoczęciem świątecznych zakupów. Inna teoria mówi o tym, że nazwa Czarny Piątek wiąże się z dużymi zarobkami sprzedawców detalicznych w ten dzień – w USA bowiem zapisywali oni zyski ze sprzedaży za pomocą czarnego tuszu. Czarny Piątek. Kiedy wypada Black Friday 2023? W Stanach Zjednoczonych Black Friday przypada na następny dzień po Święcie Dziękczynienia. A zatem w 2023 roku Czarny Piątek wypada 24 listopada. Również wtedy dzień pełen promocji będzie obchodzony w innych krajach, w tym w Polsce. Warto wspomnieć, że liczne sklepy startują z promocjami znacznie wcześniej, zwykle tydzień przed Black Friday. Okres ten jest nazywany Black Weeks – w jego trakcie klienci również mogą korzystać z rozmaitych wyprzedaży, których kulminacja następuje w Czarny Piątek. Co ciekawe, w poniedziałek po Black Friday obchodzi się Cyber Monday. Wówczas liczne obniżki są oferowane najczęściej przez sklepy internetowe. Kontrowersje związane z Black Friday W trakcie Czarnego Piątku nierzadko dochodzi do licznych kontrowersji. Wiążą się one z wielkimi emocjami spowodowanymi przez bardzo korzystne obniżki cen przy jednoczesnej ograniczonej podaży towarów. W USA często dochodzi do przepychanek, a nawet bijatyk wśród klientów chcących skorzystać z wyprzedaży. Co ciekawe, w Stanach Zjednoczonych promocjami są objęte nie tylko odzież, biżuteria, czy urządzenia elektroniczne, ale również... broń. Szacuje się, że w Black Friday w 2016 roku FBI sprawdziła aż 185713 przypadków planowanego zakupu broni. Bardzo często Amerykanie kupowali uzbrojenie w ramach bożonarodzeniowych prezentów. Przeczytaj też: To koniec z pseudo-promocjami? Omnibus ochroni konsumentów