Jak rozpoznać fake newsa? Kilka prostych kroków. Przydadzą się przed wyborami

Aleksandra Cieślik

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
433
Udostępnij

Zalewające strony główne naszych kont w mediach społecznościowych treści, szczególnie przed wyborami, powinny wzbudzać naszą wzmożoną czujność. Dezinformacja obecna jest nie tylko w kontekście rosyjskiej agresji na Ukrainę. Publikowane na co dzień wpisy i artykuły dotyczące polskiej polityki również mogą zawierać fake newsy. Jak je rozpoznać? Przygotowaliśmy serię praktycznych wskazówek.

Jak poradzić sobie w informacyjnym chaosie przed wyborami?
Jak poradzić sobie w informacyjnym chaosie przed wyborami?123 rf, Adam Juszkiewicz/REPORTER, Norbert Rzepka/REPORTER, Wojciech Olkuśnik, Piotr Molecki, Artur BarbarowskiReporter

Fake newsy to wiadomości czy wpisy, w których przekazywane dane okazują się nieprawdziwe lub przeinaczone.

Szczególnie w okresie przedwyborczym musimy być szczególnie uważni na informacje do nas docierające. Jako jeden z wielu przykładów podać można grafikę z plakatem "Marszu miliona serc", która po platformie "X" (wcześniej Twitter - red.) "krążyła" niedawno z wielkim napisem "ODWOŁANE". Niektórzy z użytkowników pytali w komentarzach, czy zaplanowany na 1 października wiec faktycznie odwołano.

Jak rozpoznać fake newsa?

Według badania przeprowadzonego w listopadzie 2022 r., które Google zlecił pracowni IPSOS, co trzeci Polak (29 proc.) wskazuje, że jest bardzo narażony na dezinformację w mediach.

Co zrobić, by nie dać się nabrać na fake newsy? Wraz z Danielem Rząsą kierującym Google News Lab w Europie-Środkowo-Wschodniej - przygotowaliśmy ABC tego, jak rozpoznać nieprawdziwe wiadomości publikowane w sieci.

  • Bądź krytyczny w odbiorze artykułów, audycji lub postów w social mediach, szczególnie, gdy pochodzą z nieznanego ci źródła
  • Nie wyłączaj tego krytycyzmu przy tekstach potwierdzających twoje poglądy - czasem podświadomie po prostu chcemy, by coś było prawdą
  • Zwróć uwagę, czy tekst wywołuje w tobie silne emocje, zwłaszcza złość - wściekły czytelnik gorzej odróżnia prawdę od kłamstwa
  • Pozyskuj wiedzę z mediów, którym ufasz (niezależni fact-checkerzy także mogą się tu sprawdzić, a światową bazę zweryfikowanych przez niezależnych ekspertów fake newsów znajdziesz w specjalnej wyszukiwarce Fact Check Explorer)
  • Weryfikuj informację w co najmniej dwóch niezależnych źródłach
  • Uważaj na sensacyjność - artykuł lub post zawierający sporo wykrzykników, dużych liter i z sensacyjnymi tytułami ma za zadanie głównie przykuć twoją uwagę
  • Przeanalizuj, czy strona, na której zobaczyłeś daną informację wygląda na wiarygodną, profesjonalnie przygotowaną, czy artykuły są podpisane i czy znasz piszących autorów, źródła finansowania itp.
  • Warto również sprawdzić jej adres. Jeśli jest bardzo nietypowy, powinna nam zaświecić się "czerwona lampka"
  • Oceń, czy tekst/wpis nie powiela stereotypów i nie zawiera uproszczeń
  • Wywnioskuj, czy w artykule oddzielono fakty od opinii
  • W przypadku fotografii, których pochodzenia nie jesteś pewien, wypróbuj opcję wyszukiwania zdjęciem dostępną m.in. w wyszukiwarce Google (tu opis, jak to zrobić)
  • Nie wierz stuprocentowo odpowiedziom sztucznej inteligencji na zadane pytanie - może się mylić, tak jak człowiek.

Komu więc ufać?

Dezinformacja dzieli się na trzy kategorie:

- Całkowita nieprawda - podawane informacje są sfabrykowane, sprzeczne, nieprawdziwe;

- Prawda jest sporna - fakty przedstawione są selektywnie bądź w odpowiednim kontekście, skutkiem czego odbiorca jest wprowadzony w błąd;

- Manipulacja cytatem - wypowiedź jest umieszczona w innym (niż zamierzony) kontekście, tudzież usunięte zostaną zdania lub ich fragmenty, co powoduje zmianę sensu wypowiedzi, a w konsekwencji wspiera określoną tezę.

Daniel Rząsa podkreśla, że większą wiarygodność - statystycznie - będą mieć redakcje, a nie media społecznościowe.

- Z prostego powodu - struktury. Nad wypuszczeniem artykułu czuwa kilka osób - dziennikarz, redaktor, wydawca, czasem fact-checker. Nie przekreśla to jednak mediów społecznościowych. Tam również znajdziemy osoby podające sprawdzone informacje. Istotną sprawą jest uważność, gdyż nawet zweryfikowane konto (niebieski znak przy nazwie profilu - red.) nie oznacza, że ktoś przekazuje wyłącznie prawdę. Wiąże się to jednak z większą pewnością co do faktycznej tożsamości tego użytkownika social mediów - słyszymy.

Według eksperta Google wciąż wielu korzystających z internetu nabiera się nie tyle co na deep fake'i, ale również na cheap fake'i (w luźnym tłumaczeniu: tanie chwyty).

- Przykład? Zdjęcie zrobione dwa lata temu i wstawione dziś bez opisu uznane może zostać często za coś z teraźniejszości.

Nadchodzi weryfikacja reklam politycznych z AI

Według Daniela Rząsy w walce z dezinformacją może pomóc sztuczna inteligencja.

W najbliższym czasie, bo na początku listopada, Google wprowadzi znaczące zmiany w zakresie AI. Reklamy polityczne, w których zostanie ona użyta, będą musiały być specjalnie oznaczone.

Trwają również prace nad podobnymi oznaczeniami wszystkich grafik wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Na to będziemy musieli jeszcze jednak poczekać.

-----

TWÓJ GŁOS MA ZNACZENIE. Dołącz do naszego wydarzenia na Facebooku i śledź aktualne informacje w trakcie kampanii wyborczej!

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Kleszczów: Jak głosuje najbogatsza gmina w Polsce?
      Kleszczów: Jak głosuje najbogatsza gmina w Polsce?Piotr WitwickiINTERIA.PL
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      246
      Super
      relevant
      75
      Hahaha
      haha
      54
      Szok
      shock
      22
      Smutny
      sad
      16
      Zły
      angry
      20
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      433
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na