Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Strach wśród handlarzy w Warszawie. Klienci nagle znikną

Zazwyczaj pełen pasażerów dworzec Warszawa Śródmieście opustoszeje z dnia na dzień. To skutek prac modernizacyjnych zaplanowanych przez kolejarzy na wakacje. Przedsiębiorcy, którzy na tej stacji mają swoje sklepy, martwią się o przyszłość. Chociaż przy peronach nie pojawi się ani jeden pociąg, nikt nie zwolnił handlujących z czynszu. Alarmują Interię, że to tylko pogorszy ich i tak trudną sytuację. Jak odpowiada PKP S.A., jest szansa na pomoc, ale by ją wdrożyć, pierwszy krok muszą wykonać właściciele firm.

Jeśli nie będzie pociągów, nie będzie klientów w sklepach przy peronach. Przedsiębiorcy nie wiedzą, czy przetrwają wakacje
Jeśli nie będzie pociągów, nie będzie klientów w sklepach przy peronach. Przedsiębiorcy nie wiedzą, czy przetrwają wakacje/Wiktor Kazanecki/INTERIA.PL

Duże pokłady cierpliwości mają pasażerowie poruszający się pociągami po stolicy i okolicach. Ciągłe zmiany rozkładów, objazdy, odwoływanie pociągów lub skracanie ich tras to skutek trwającej od trzech lat przebudowy stacji Warszawa Zachodnia i okolicznej infrastruktury kolejowej. Problemy mają też przedsiębiorcy, którzy swój biznes związali z koleją.

Na dworcu Warszawa Śródmieście handluje się pieczywem, prasą, książkami, ubraniami czy akcesoriami do telefonów. Ta podziemna stacja leży w sąsiedztwie Pałacu Kultury i popularnej stacji metra Centrum. Przez lata była najważniejszą w sercu miasta pod względem dojazdów m.in. do Radomia, Łowicza, Siedlec i Grodziska Mazowieckiego. Regionalne pociągi nie tylko w godzinach szczytu meldowały się tam co chwila, więc na peronach podróżnych nie brakowało

Wychodzimy z Warszawy Śródmieście i od razu wita nas Pałac Kultury
Wychodzimy z Warszawy Śródmieście i od razu wita nas Pałac Kultury/Wiktor Kazanecki/INTERIA.PL

PKP zamykają podmiejską linię średnicową. Znikają pociągi, wraz z nimi klienci

Start kolejowych inwestycji w Warszawie wiele jednak zmienił - przede wszystkim zmniejszyła się przepustowość torów na podmiejskiej linii średnicowej, przy której leży Dworzec Śródmieście. Z tego względu sporo pociągów Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej przekierowano na obwodowy szlak przez dzielnice Wola i Żoliborz oraz Dworzec Gdański.

Chociaż przedsiębiorcy ze śródmiejskiej stacji już wtedy zauważyli, że do ich sklepów zagląda mniej klientów, przeważnie utrzymali biznesy. Przebrnęli też przez świąteczno-noworoczny okres, gdy składy kursowały w systemie "paczkowym" - kilka w jedną stronę jeden za drugim, a później nawet 50-minutowa przerwa. Teraz handlujący z niepokojem myślą, jak przetrwać wakacje

Obok dworca Warszawa Śródmieście codziennie przechodzi tłum warszawiaków. Ile zajrzy do sklepów na perony, gdy nie będą odjeżdżać stamtąd pociągi?
Obok dworca Warszawa Śródmieście codziennie przechodzi tłum warszawiaków. Ile zajrzy do sklepów na perony, gdy nie będą odjeżdżać stamtąd pociągi?/Wiktor Kazanecki/INTERIA.PL

Od niedzieli na Dworcu Śródmieście przestaną zatrzymywać się pociągi, bo PKP Polskie Linie Kolejowe zamkną podmiejskie tory linii średnicowej. Decyzję spółki wymusiła planowana modernizacja, w tym częściowa wymiana szyn i rozjazdów na odcinku Warszawa Śródmieście - Warszawa Zachodnia. Pociągi w zastępstwie przyjmie Dworzec Gdański, ewentualnie pojadą przez Warszawę Centralną lub ich relacje zostaną skrócone.

Pojawiły się już komunikaty ostrzegające podróżnych, że pociągi przestaną obsługiwać Warszawę Śródmieście od niedzieli
Pojawiły się już komunikaty ostrzegające podróżnych, że pociągi przestaną obsługiwać Warszawę Śródmieście od niedzieli/Wiktor Kazanecki/INTERIA.PL

Obroty niższe nawet trzykrotnie. "Nie widzę innej opcji jak zniesienie czynszów"

Pociągów na Warszawie Śródmieściu nie będzie do 2 września. Skąd więc wezmą się klienci? Sprzedawcy załamują ręce, bo wiedzą, że na dworzec pozbawiony połączeń mało kto zajrzy. Według nich ratunkiem nie będzie bliskość Dworca Centralnego, do którego można przejść tunelem, mijając wcześniej ich sklepy. Nie spodziewają się także tłumu turystów odwiedzających Pałac Kultury.

Jeszcze w 2017 roku ze Śródmieścia korzystało dziennie ponad 53 tysiące pasażerów. - Jak wypracujemy pieniądze na czynsze, jeśli ta liczba zmniejszy się do 100 osób skracających sobie drogę na Centralny? - pyta jeden z przedsiębiorców.

Wejście na Dworzec Śródmieście od strony stacji metra
Wejście na Dworzec Śródmieście od strony stacji metra/Wiktor Kazanecki/INTERIA.PL

Handlarze, z którymi rozmawiałem, nie chcieli wypowiadać się pod imieniem i nazwiskiem. Przeważnie obawiali się, że utrudniłoby to ich rozmowy z PKP S.A., którym płacą za użytkowanie lokali. - Z tego, co wiem, nie podjęto żadnej decyzji w sprawie obniżki naszych czynszów. Płacę nie tylko PKP S.A., ale i wynagrodzenia, opłacam też ZUS-y. Nie widzę innej opcji jak zniesienie nam czynszów na wakacje - przekonuje przedsiębiorca.

Inna osoba prowadząca biznes na Dworcu Śródmieście oszacowała, że odkąd skróciła się tabela odjazdów, jej obroty zmniejszyły się - zależnie od dnia - nawet trzykrotnie. Właściciele firm niekiedy sięgają do oszczędności, by wypłacić pracownikom pensje, a jeśli pieniędzy "w skarpecie" zabraknie, wyślą ich na wakacyjne, bezpłatne urlopy.

Perony na Warszawie Śródmieście jeszcze przez kilka dni będą przyjmować pasażerów. Później wakacyjna przerwa
Perony na Warszawie Śródmieście jeszcze przez kilka dni będą przyjmować pasażerów. Później wakacyjna przerwa/Wiktor Kazanecki/INTERIA.PL

PKP S.A.: Przedsiębiorcy muszą udokumentować niższe przychody

Jeden z handlarzy nie wyklucza, że gdyby PKP S.A. nie zareagowały na prośby o rezygnację lub chociaż obniżkę należności, pójdzie do sądu. Jak ponadto zauważa, w trakcie modernizacji na dworcu zapanuje hałas, a powietrze pełne będzie pyłu, co nie pozwoli mu wystawiać towaru, a nawet nie skłoni kogokolwiek, by zszedł do podziemi i coś u niego kupił.

Rzecznik PKP S.A. Michał Stilger uspokaja: spółka, którą reprezentuje, ma wewnętrzne procedury "umożliwiające obniżki opłat czynszowych ponoszonych przez najemców lokali komercyjnych". Jak wyjaśnia Interii, można je zastosować, gdy przedsiębiorcy utracą przychody w związku z niezależnymi od nich sytuacjami.

Wraz z odjazdem ostatniego pociągu przed letnią pauzą zaczną się kłopoty przedsiębiorców z Dworca Śródmieście
Wraz z odjazdem ostatniego pociągu przed letnią pauzą zaczną się kłopoty przedsiębiorców z Dworca Śródmieście/Wiktor Kazanecki/INTERIA.PL

Nie jest jednak tak, że działania PKP S.A. rozpoczną się automatycznie. - Podstawą do obniżenia opłat jest udokumentowanie przez najemców zmniejszenia przychodów w danym czasie - uściśla Michał Stilger.

Jak podkreśla, PKP S.A. czeka na szczegółowe informacje od PKP PLK "na temat planowanych prac i ich wpływu na funkcjonowanie obiektów dworcowych usytuowanych wzdłuż linii średnicowej". - Po otrzymaniu dokładnych danych będziemy mogli podjąć dalsze działania - deklaruje rzecznik.

Koronawirus, remonty i system "paczkowy". Trudniej prowadzić biznes

Przedsiębiorcy z Warszawy Śródmieścia, rozmyślając o najbliższych miesiącach, przypominają sobie czasy najsurowszych lockdownów podczas pandemii koronawirusa. Wtedy pociągi jeździły, ale pasażerów było jak na lekarstwo. Odbiło się to na kondycji firm, a skutki covidowych obostrzeń niekiedy odczuwają do dziś.

Nie wszystkie punkty handlowe na Dworcu Śródmieście działają. Część od dłuższego czasu jest zamkniętych
Nie wszystkie punkty handlowe na Dworcu Śródmieście działają. Część od dłuższego czasu jest zamkniętych/Wiktor Kazanecki/INTERIA.PL

Nastrojów nie polepszają im zapowiedzi stołecznej "Gazety Wyborczej", która dowiedziała się, że od 2 września na podmiejską linię średnicową wróci system "paczkowy". Takie ułożenie rozkładu jazdy może obowiązywać nawet do listopada.

Wiktor Kazanecki

Kontakt do autora: wiktor.kazanecki@firma.interia.pl

"Wydarzenia": Gorący początek lata. Meteorolodzy ostrzegają/Polsat News/Polsat News
INTERIA.PL

Zobacz także