Zostało kilka tygodni. Później nie wszystkie auta wjadą do centrum Warszawy

Aneta Wasilewska

Oprac.: Aneta Wasilewska

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
415
Udostępnij

Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać w Warszawie od 1 lipca bieżącego roku. Jak przekazał dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski, na razie nie będzie konieczności naklejania specjalnych naklejek. Obszar SCT obejmie 7 proc. powierzchni miasta, a wymogi będą dotyczyć aut benzynowych wyprodukowanych przed 1997 rokiem i z silnikiem Diesla wyprodukowanych przed 2005 rokiem.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie zacznie obowiązywać od 1 lipca
Strefa Czystego Transportu w Warszawie zacznie obowiązywać od 1 lipcaAdam Chelstowski, UM WarszawaAgencja FORUM

Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski przekazał, że miasto zgłaszało, że nalepka jest zbędna. Wysłało też pisma, by zmodyfikować ustawę i rozporządzenie. - Te nalepki nikomu do niczego są niepotrzebne. Mamy możliwość weryfikacji uprawnienia przez kontakt z Centralną Ewidencją Pojazdów i bazę, którą sami wygenerujemy - dodał.

Puchalski podkreślił, że o ile konieczność posiadania nalepki jest zapisana w ustawie, to za jej brak nie ma mandatu. - Wykroczeniem, karanym mandatem w wysokości 500 zł, jest wjazd do SCT bez uprawnień - zaznaczył.

Dyrektor wyjaśnił, że nalepka, która jest przyjęta w rozporządzeniu, jest nalepką specjalistyczną, której nie da się w prosty sposób drukować w miejscu obsługi i koszty jej wykonania są drogie. - Ustawodawca założył kwotę 5 zł za nalepkę, a 4 zł kosztuje jej wydruk plus koszt kilkudziesięciu tysięcy złotych za drukarkę. My zamawiamy w drukarni teraz po 100 sztuk nalepek i czekamy, jak przyjdą - dodał.

- Liczymy na to, że ustawodawca wycofa się z tej naklejki. Widzimy ze strony ministerstwa chęć czerpania wiedzy z naszego pilotażu. Bo warszawska strefa jest w tej części Europy pierwszą SCT - podkreślił Puchalski.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Obejmie 7 proc. miasta

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się w miniony czwartek projekt rozporządzenia resortu klimatu zmieniający rozporządzenie ws. wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu. Nowe nalepki mają mieć prostszy wzór, co ułatwi ich druk.

W najbliższych dwóch tygodniach na wjazdach na teren SCT zostanie rozstawionych kilkadziesiąt znaków informujących o wjeździe do strefy. Na razie będą zasłonięte i zaczną obowiązywać od 1 lipca. - Dodatkowo, poza wymogiem ustawowym, w lipcu będziemy dokładać oznakowanie informacyjne zapowiadające wjazd do SCT - dodał Puchalski.

Puchalski przypomniał, że obszar SCT to 7 proc. powierzchni miasta. Wymogi SCT od 1 lipca dotyczą aut benzynowych wyprodukowanych przed 1997 rokiem i z silnikiem Diesla wyprodukowanych przed 2005 rokiem.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. "Nie dotyczy dużej ilości pojazdów"

- To nie więcej niż 3 procent aut w Warszawie. Połowa to auta mieszkańców, którzy mogą otrzymać wyłączenia - powiedział Puchalski.

Dyrektor zaznaczył, że jak widać, SCT nie dotyczy dużej liczby pojazdów. Przekazał, że w weekend było ponad 5 tys. wejść na stronę ZDM, gdzie jest specjalny kalkulator, który pokaże czy pojazd wjedzie, czy nie wjedzie do SCT. - Te wejścia skończyły się 20 wnioskami - dodał.

SCT wchodzi w życie od 1 lipca, natomiast w kolejnych latach warunki wjazdu do strefy będą się zmieniać. Na stronie ZDM jest zakładka: "Sprawdź swój pojazd", gdzie można sprawdzić, czy pojazd może wjechać do strefy.

Odmowa wjazdu do SCT w Warszawie. Kto jednak będzie mógł wjechać?

W przypadku odmowy można starać się o wyłączenie. Osoby fizyczne, czyli mieszkańcy, muszą spełnić wymogi - mieszkać i rozliczać podatki w Warszawie, być seniorem, posiadać europejską kartę parkingową, otrzymać wyłączenie dla pojazdu specjalnego lub historycznego. O wyłączenie mogą też się starać firmy, które mają siedzibę bądź rozliczają podatki w Warszawie, posiadają kartę europejską, lub mają samochód specjalny albo historyczny.

Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 roku - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.

Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, którzy przed 1 stycznia 2024 roku byli właścicielami swoich pojazdów. Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 roku ukończyły 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 roku były właścicielami swoich pojazdów.

Zabytkowe auta, karawany, pojazdy służb - one wjadą do SCT

Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki do wjazdu. Dotyczą wyłączeń ustawowych: dla służb, pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, czy też np. dla autobusów szkolnych. Po strefie poruszać się mogą pojazdy zabytkowe i historyczne, a także specjalne - jak karawan, czy pomoc drogowa.

Gmina zezwolić może na okazjonalny wjazd do strefy - do wykorzystania przez cztery dni w roku. Wnioski można składać przez internet. Po spełnieniu wymagań dostaje się wirtualne wyłączenie i potwierdzenie posiadania uprawnienia do wjazdu do SCT.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jakie będą granice?

Drogowcy testowali już urządzenie, które chcą udostępnić Straży Miejskiej do końca roku. - Zarówno Policja jak i Straż Miejska mają prawo zatrzymać pojazd do kontroli. Natomiast my testowaliśmy system kontroli na bazie kamer, który działa na zasadzie preselekcji. Wyłapuje pojazd, który nie spełnia norm, a następnie patrol ustawiony 200 metrów dalej zatrzymuje go do kontroli, będąc pewnym, że nie spełnia on norm - powiedział Puchalski.

Miasto uruchomiło specjalny punkt informacyjny przy ul. Chmielnej 124 (wejście od strony ul. Żelaznej) działający w dni robocze w godzinach 8-20. Można również kontaktować się przez miejski numer 19115.

Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą.

Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w polskich miastach wywołuje szerokie poruszenie. Jeszcze pod koniec ubiegłego roku na sesji Rady Warszawy doszło do awantury, gdy zajmowano się warszawskim projektem SCT.

Natomiast w połowie maja prezydent Krakowa Aleksander Miszalski zapewnił, że Strefa Czystego Transportu nie zacznie obowiązywać na początku lipca, jak zakłada uchwała rady miasta. Jego zdaniem miasto nie jest na nią przygotowane, a wejście zapisów w życie powinny poprzedzić analizy i konsultacje z mieszkańcami.

- Jedno jest pewne: Strefa Czystego Transportu nie może wejść od 1 lipca tego roku. Nie jesteśmy na to przygotowani technicznie. W dodatku obiecywałem i podtrzymuję tę obietnicę, że zostanie ona przeanalizowana raz jeszcze i przekonsultowana z mieszkańcami - mówił Miszalski.

----

Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Brudziński o eurowyborach: Nie byli w stanie nas znokautować. Trzymamy gardę
      Brudziński o eurowyborach: Nie byli w stanie nas znokautować. Trzymamy gardęRMF24.plRMF
      zdjęcie
      zdjęcie
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      207
      Super
      relevant
      78
      Hahaha
      haha
      50
      Szok
      shock
      17
      Smutny
      sad
      11
      Zły
      angry
      52
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      415
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na