Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Szykują się zmiany Wstępny projekt Strefy Czystego Transportu władze Warszawy zaprezentowały w styczniu. Po trzymiesięcznym okresie konsultacji społecznych początkowe plany zostały zrewidowane, a strefa ma finalnie zająć znacznie większy obszar, niż pierwotnie zakładano. Według informacji dostępnych na stronach Urzędu Miasta Warszawy SCT obejmie: Śródmieście;Żoliborz;Pragę-Północ;Ochotę (oprócz okolic CH Reduta, ul. Mszczonowskiej i Dworca Zachodniego);Pragę-Południe (oprócz Olszynki Grochowskiej);Mokotów (oprócz Stegien, Sadyby, Augustówki i części Służewca);połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia). Jednocześnie ratusz zaprezentował też plan wdrażania SCT, który został rozłożony na pięć etapów między 2024 a 2032 rokiem. Pierwsze dwa etapy będą dotyczyć tylko przyjezdnych – mieszkańcy strefy, którzy odprowadzają podatki w Warszawie, z ograniczeniami zmierzą się dopiero w 2028 roku. Bezterminowy wyjątek obejmie auta kierowców, którzy ukończyli 70 lat i pojazdy zabytkowe. Warszawiacy o Strefie Czystego Transportu. 69 proc. na "tak" W trakcie konsultacji społecznych do Urzędu Miasta wpłynęło ponad 3000 uwag. Jak zaznacza zastępca prezydenta Warszawy, Michał Olszewski cytowany na stronach ratusza: W badaniu sondażowym przeprowadzonym na zlecenie UM Warszawa na grupie 1020 osób przez PBS Sp. z o.o., 69 proc. respondentów poparło powstanie Strefy Czystego Transportu. Zdecydowanie na tak opowiedziało się 42 proc., a 27 proc. wybrało opcję "raczej popieram". Z drugiej strony, zdecydowanie przeciwnych wprowadzeniu omawianej inicjatywy jest 14 proc. Warszawiaków. W tym samym sondażu respondenci oceniali też prawdziwość stwierdzeń dotyczących założeń projektu. Co ciekawe, 35 proc. uważało, że SCT obejmie całe miasto, a 29 proc., że zakaz zabroni wjazdu do centrum wszystkim samochodom prywatnym, bez względu na ich wiek i spełniane normy ekologiczne. Oba stwierdzenia są nieprawdziwe, jednak taki wynik oznacza, że część obywateli Warszawy poparłoby nawet tak daleko idące restrykcje. Zobacz: Smog w Polsce nadal dusi i zabija. Nawet mimo zakazu palenia węglem Strefy w Europie W Europie funkcjonuje już ponad 300 stref czystego transportu. Najwięcej wyznaczono ich w Niemczech i we Włoszech, ale proekologiczne rozwiązania pojawiają się w niemal wszystkich dużych miastach, a także coraz większej liczbie nieco mniejszych miejscowości. W Londynie i Berlinie proces ich wprowadzania rozpoczął się jeszcze przed 2010 rokiem. SCT w Warszawie, tak jak w Krakowie, ma zacząć obowiązywać od lipca 2024. Stolica Małopolski jest na ten moment bliżej realizacji tego celu, ponieważ tamtejsza rada miasta przyjęła już odpowiednią uchwałę. Rada Warszawy zagłosuje w tej sprawie 16 listopada. Czytaj także: Wyjątkowa misja gliwickiego satelity. Z kosmosu pomoże... rolnikom Spór o CPK przybiera na sile. Najważniejsze informacje o inwestycji Zobacz też: