Overbooking, czyli sprzedaż większej liczby biletów niż jest dostępnych miejsc na pokładzie samolotu, to praktyka stosowana przez linie lotnicze w celu minimalizacji strat wynikających z podróżowania bez pełnej obsady. W ostatnim czasie media coraz częściej informują o sytuacjach, w których pasażerowie, mimo posiadania ważnych biletów, nie są wpuszczani na pokład samolotów Ryanair. Na doniesienia zareagował Rzecznik Praw Obywatelskich. W oficjalnym piśmie do prezesa UOKiK Marcin Wiącek podkreślił, że masowy charakter przewozów lotniczych może prowadzić do marginalizacji ochrony pasażerów. Ochrona praw pasażerów. RPO wystosował oficjalne pismo RPO zwrócił uwagę na konieczność kompleksowej analizy sytuacji konsumentów w kontekście ochrony ich praw. Pytał, czy istnieje możliwość ogólnego zbadania problematyki praw pasażerów w ruchu lotniczym z Polski i do Polski. Pasażerowie mają trudności z realizacją przysługujących im praw przewidzianych w przepisach unijnych. Chodzi m.in. o pełną rekompensatę dla pasażerów, którym odmówiono przyjęcia na pokład. Unijne przepisy nakładają na przewoźników określone wymogi, w tym obowiązek zaoferowania zmiany planu podróży na porównywalnych warunkach i w najwcześniejszym możliwym terminie, a także zapewnienie odpowiedniej opieki oraz poinformowanie pasażerów o planowanych zmianach. RPO zwrócił uwagę, że system rekompensat określony w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego z 2004 roku okazał się niewystarczający. Tak było np. w przypadku dwóch osób, którym odmówiono wejścia na pokład z powodu podstawienia mniejszego samolotu niż przewidywano. Zostały one przeniesione na następny dostępny lot jednak zaproponowany termin wylotu miał odbyć się trzy dni później. To doprowadziło do całkowitej rezygnacji z podróży przez jednego z pasażerów oraz znacznego skrócenia pobytu przez drugiego. Dodatkowo pasażerowie napotykają trudności w składaniu reklamacji. Formularze elektroniczne opracowane przez przewoźnika nie przewidują możliwości złożenia reklamacji w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, a jedynie odwołania lub opóźnienia lotu. Apel RPO w sprawie pasażerów linii lotniczych Ryanair Pasażerowie wskazują również na brak możliwości skontaktowania się z Ryanairem w celu uzyskania zaświadczenia dla ubezpieczyciela. RPO zaapelował do prezesa UOKiK o zbadanie przestrzegania praw pasażerów w ruchu lotniczym oraz rozważenie działań na rzecz ochrony zbiorowych interesów konsumentów. Te objąć mogą wszczęcie postępowania wyjaśniającego w celu ustalenia, czy nastąpiło naruszenie prawa, w tym poprzez nieudzielanie rzetelnej informacji konsumentom. Praktyki Ryanair, mimo iż jest to irlandzka spółka, mogą podlegać przepisom polskiego prawa ochrony konkurencji i konsumentów, jeżeli wywołują skutki w Polsce. RPO podkreślił, że ochrona praw pasażerów linii lotniczych jest kluczowym elementem systemu ochrony praw konsumenta i wymaga odpowiednich działań ze strony UOKiK. ------ Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!