Jak odzyskać pieniądze za problemy z samolotem? Nawet 2600 zł odszkodowania
Odwołane i opóźnione loty to problemy, z którymi turyści często muszą się zmierzyć. Jednak jako pasażerowie mają swoje prawa. Jeśli samolot nie odleci z winy przewoźnika, przysługuje nam zwrot kosztu biletu oraz możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Sprawdź, kiedy i jak możesz ubiegać się o odszkodowanie oraz jakie inne świadczenia przysługują w takiej sytuacji.

Kiedy lot zostanie odwołany lub opóźniony, linia lotnicza powinna zagwarantować pasażerom zakwaterowanie w hotelu i transport między lotniskiem a hotelem.
Gdy nocleg ani transport do hotelu nie zostaną nam zapewnione, można ubiegać się o zwrot kosztów biletów na podstawie kopii paragonów albo faktur.
Jakie odszkodowanie za odwołany i opóźniony lot?
Pasażerowie mogą liczyć na odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro, kiedy lot zostanie odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności albo kiedy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowaną podróżą. Do takich nadzwyczajnych okoliczności należą:
- niekorzystne warunki atmosferyczne;
- klęski żywiołowe;
- strajki personelu lotnisk;
- destabilizacja polityczna;
- zagrożenie bezpieczeństwa;
- ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego takie jak. np. zamknięcie pasa startowego czy ukryte wady produkcyjne samolotu.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z dnia 11 lutego 2004 r. nr 261/2004 mówi o prawach pasażera. Wynika z niego, że pasażer może zwrócić się o odszkodowanie za odwołany lot, gdy:
- lot miał być zrealizowany na terenie Unii Europejskiej;
- lot miał zaczynać się na terenie Unii Europejskiej;
- lot rozpoczynał się poza Unią Europejską, ale kończył się w niej (warunkiem jest obsługa lotu przez przewoźnika z UE).
Opóźnienie lotu. Jakie prawa ma pasażer?
Odszkodowanie mogą otrzymać także pasażerowie, których przelot samolotem został opóźniony. Dotyczy to osób, których lot do miejsca docelowego był opóźniony przynajmniej o trzy godziny w stosunku do planowanego czasu lądowania. Za loty do 1500 km w takiej sytuacji można otrzymać 250 euro odszkodowania.
Za loty dłuższe niż 1500 km na terenie Unii Europejskiej i inne loty o długości pomiędzy 1500 km - 3500 km otrzymamy 400 euro. Za opóźnienia pozostałych lotów przysługuje do 600 euro. W przeliczeniu to około 2650 zł.
Co zrobić, by dostać pieniądze za pechowy lot?
W celu uzyskania odszkodowania należy przedstawić reklamację przewoźnikowi, który obsługiwał nasz lot. Można zrobić to droga pocztową, ale trzeba pamiętać o zachowaniu potwierdzenia wysyłki. Formularze reklamacyjne są dostępne na stronie ECK Polska.
W formularzu trzeba wpisać kwotę, której się domagamy i wszystkie dane lotu. Kiedy spotkamy się z odmową wypłaty odszkodowania, albo w ciągu 30 dni nie dostaniemy odpowiedzi na reklamację, możemy zwrócić się o pomoc:
- do Rzecznika Praw Pasażerów - jeśli lot odbywał się z Polski;
- do Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska - kiedy linia lotnicza jest zarejestrowana w innym kraju Unii Europejskiej;
- do organu NEB kraju, z którego był zaplanowany lot.
Klaudia Katarzyńska
Czytaj więcej: