Kiedy lot zostanie odwołany lub opóźniony, linia lotnicza powinna zagwarantować pasażerom zakwaterowanie w hotelu i transport między lotniskiem a hotelem. Czy można lecieć z psem na wakacje? Wszystko, co musisz wiedzieć Gdy nocleg ani transport do hotelu nie zostaną nam zapewnione, można ubiegać się o zwrot kosztów biletów na podstawie kopii paragonów albo faktur. Jakie odszkodowanie za odwołany i opóźniony lot? Pasażerowie mogą liczyć na odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro, kiedy lot zostanie odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności albo kiedy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowaną podróżą. Do takich nadzwyczajnych okoliczności należą: niekorzystne warunki atmosferyczne; klęski żywiołowe; strajki personelu lotnisk; destabilizacja polityczna; zagrożenie bezpieczeństwa;ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego takie jak. np. zamknięcie pasa startowego czy ukryte wady produkcyjne samolotu. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z dnia 11 lutego 2004 r. nr 261/2004 mówi o prawach pasażera. Wynika z niego, że pasażer może zwrócić się o odszkodowanie za odwołany lot, gdy: lot miał być zrealizowany na terenie Unii Europejskiej;lot miał zaczynać się na terenie Unii Europejskiej;lot rozpoczynał się poza Unią Europejską, ale kończył się w niej (warunkiem jest obsługa lotu przez przewoźnika z UE). Opóźnienie lotu. Jakie prawa ma pasażer? Odszkodowanie mogą otrzymać także pasażerowie, których przelot samolotem został opóźniony. Dotyczy to osób, których lot do miejsca docelowego był opóźniony przynajmniej o trzy godziny w stosunku do planowanego czasu lądowania. Za loty do 1500 km w takiej sytuacji można otrzymać 250 euro odszkodowania. Za loty dłuższe niż 1500 km na terenie Unii Europejskiej i inne loty o długości pomiędzy 1500 km - 3500 km otrzymamy 400 euro. Za opóźnienia pozostałych lotów przysługuje do 600 euro. W przeliczeniu to około 2650 zł. Co zrobić, by dostać pieniądze za pechowy lot? W celu uzyskania odszkodowania należy przedstawić reklamację przewoźnikowi, który obsługiwał nasz lot. Można zrobić to droga pocztową, ale trzeba pamiętać o zachowaniu potwierdzenia wysyłki. Formularze reklamacyjne są dostępne na stronie ECK Polska. W formularzu trzeba wpisać kwotę, której się domagamy i wszystkie dane lotu. Kiedy spotkamy się z odmową wypłaty odszkodowania, albo w ciągu 30 dni nie dostaniemy odpowiedzi na reklamację, możemy zwrócić się o pomoc: do Rzecznika Praw Pasażerów - jeśli lot odbywał się z Polski; do Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska - kiedy linia lotnicza jest zarejestrowana w innym kraju Unii Europejskiej; do organu NEB kraju, z którego był zaplanowany lot. Klaudia Katarzyńska Czytaj więcej: Kierowcy nie pamiętają o tym szczególe. Grożą nawet 3 tysiące zł mandatu Dziwne objawy po egzotycznym urlopie. Tę chorobę przywieziesz z wakacji Nietuzinkowe miejsce na wakacje. Tłumy Polaków przejeżdżają tuż obok