Szykuje się rewolucja. Lot z Londynu do Nowego Jorku w 90 minut

Piotr Białczyk

Piotr Białczyk

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
1,2 tys.
Udostępnij

NASA szykuje rewolucję w lotnictwie transatlantyckim - agencja pracuje nad nowym modelem hipersonicznego samolotu, któremu podróż z Londynu do Nowego Jorku ma zająć zaledwie 90 minut. Projekt jest na wczesnym etapie, jednak już teraz może okazać się przełomowym.

Projekt hipersonicznego samolotu x59
Projekt hipersonicznego samolotu x59NASA

Wkrótce minie 10 lat od ostatniego lotu naddźwiękowego odrzutowca Concorde, który oprócz bycia synonimem luksusu potrafił także błyskawicznie przewieźć pasażerów na jednej z najbardziej uczęszczanych tras Londyn - Nowy Jork. Brytyjsko-francuski koncept rewolucjonizujący rynek lotniczy został zakończony po śmiertelnym wypadku, w którym zginęło 109 pasażerów, a także złej sytuacji gospodarczej.

Teraz lotnictwo transatlantyckie czeka kolejna rewolucja - NASA przekazała właśnie mediom, że pracuje nad nowym modelem hipersonicznego samolotu. Maszyna nad Atlantykiem ma osiągnąć prędkość przelotową od 2 do nawet 4 Machów (max. 4900 km/h - red.), co oznacza że podróż między dwoma zachodnimi metropoliami zajmie zaledwie 90 minut. Obecnie najszybszy podniebny liniowiec na tej trasie osiąga poniżej 1 Macha.

- Nasz zespół jest gotowy do napisania nowego rozdziału w historii lotów naddźwiękowych - deklaruje Peter Coen, menedżer z misji Quesst w NASA.

Podniebna rewolucja. "Podobne badania robiliśmy już ponad dekadę temu"

Przeprowadziliśmy podobne badania koncepcyjne przy prędkości ok Mach 1,6-1,8 Macha ponad dziesięć lat temu, a uzyskane w ich wyniku rezultaty pomogły w kierowaniu wysiłkami badawczymi NASA, łącznie z tymi, które doprowadziły do powstania X-59 - dodaje z kolei Lori Ozoroski, dyrektor projektu komercyjnej technologii naddźwiękowej NASA.

Na początku lata agencja zakończyła prace nad cichym naddźwiękowym samolotem testowym X-59 - agencja mierzyła się z problemem wyciszenia kabiny, do której docierały głośne dźwięki z pracy silników. Obecnie analizowane są przepisy, mogące utrudnić lub nawet opóźnić proces homologacji samolotu. W 2024 zaplanowano test naddźwiękowca.

Concorde wciąż jest rekordzistą najszybszego lotu komercyjnego między Nowym Jorkiem a Londynem. Samolot pasażerski w 1996 pokonał trasę w dwie godziny, 52 minuty i 59 sekund.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Lotnisko w Radomiu kosztowało 800 mln zł. Suski: Moim zdaniem było wartoRMF
INTERIA.PL
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
698
Super
relevant
227
Hahaha
haha
114
Szok
shock
88
Smutny
sad
65
Zły
angry
36
Lubię to
like
Super
relevant
1,2 tys.
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Przejdź na