<a href="https://wydarzenia.interia.pl/raport-egzamin-osmoklasisty-2023/" target="_blank" rel="noreferrer noopener">Egzamin ósmoklasisty 2023</a> z języka polskiego zdawało dzisiaj w całej Polsce ponad pół miliona uczniów klas ósmych. Arkusze otrzymali o godz. 9 i mogli go rozwiązywać 120 minut. Wielu skończyło wcześniej. W mediach społecznościowych nie kryli zadowolenia z tego, że to właśnie na "Balladynie" oparta była większa część arkusza. <a href="https://wydarzenia.interia.pl/raport-egzamin-osmoklasisty-2023/news-egzamin-osmoklasisty-2023-jezyk-polski-jest-arkusz-cke-i-odp,nId,6793402#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome" target="_blank" rel="noreferrer noopener">Egzamin ósmoklasisty 2023: Język polski. Jest arkusz CKE i odpowiedzi</a> Egzamin ósmoklasisty 2023. "Balladyna", artykuł i mem ze ślimakiem Renata Czaja-Zajder, polonistka, mówi Interii: - Z informacji ze szkoły wiem, że pierwsi uczniowie wychodzili bardzo zadowoleni i przekonani, że było łatwo, a kolejni mieli już więcej wątpliwości. Pojedyncze osoby mówiły, że miały za mało czasu i dotyczyło to lepszych uczniów. I potwierdza, że młodzież pozytywnie odebrała obecność "Balladyny". - Zazwyczaj dobrze pamiętają ten utwór i czują się w nim pewnie. Zadania do "Balladyny" nie były trudne, ale miały zróżnicowany poziom i niektóre wymagały uważnej lektury podanego fragmentu, co uważam za zaletę w konstrukcji testu - wskazuje. Po tych zadaniach uczniowie musieli przeczytać tekst Jolanty Marii Berent "Odblokuj swój talent". I napisać jego streszczenie. - Uważam, że sam artykuł był trudny do streszczenia, co jest zresztą zmorą kolejnych arkuszy. CKE przyjęła sztywny schemat streszczenia i z niewielkimi modyfikacjami pojawia się on na każdym egzaminie. Tymczasem trudno znaleźć w miarę krótkie, nadające się na egzamin teksty, które dałyby się naprawdę wpisać w ten format. - W przypadku artykułu zamieszonego w tegorocznym arkuszu wydaje mi się to jeszcze trudniejsze, bo autorka nie prezentuje własnej myśli, ale omawia poglądy autorów testu Gallupa. A dodatkowo tekst zawiera liczne zwroty do adresata, pytania retoryczne, wydaje się "poszatkowany" - to mogło utrudniać wydobycie najistotniejszych informacji - ocenia polonistka. <a href="https://wydarzenia.interia.pl/raport-egzamin-osmoklasisty-2023/news-czy-jestes-madrzejszy-niz-osmoklasista-sprawdz-sie,nId,6793240#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome" target="_blank" rel="noreferrer noopener">Czy jesteś mądrzejszy niż ósmoklasista? Sprawdź się</a> W tej części egzaminu pojawiło się też pytanie z grafiką, na której widać ślimaka jadącego na... deskorolce. "Czy treść poniższego rysunku jest zgodna z wymową tekstu 'Odblokuj swój talent'? W uzasadnieniu sformułuj argument odnoszący się zarówno do tekstu Jolanty Marii Berent, jak i do rysunku" - brzmi polecenie. Tu uczniowie mieli pewne wątpliwości. - Zadanie wydało im się dziwne. W poleceniu zabrakło informacji, że należy sformułować stanowisko. To niby oczywiste, ale w stresie uczniowie często zapominają o oczywistościach - komentuje Renata Czaja-Zajder. W jej ocenie arkusz wcale nie był tak banalny. - W niektórych zadaniach widzę wyższy niż przeciętny poziom trudności. Określiłabym je jako umiarkowanie trudne. Przykład: w zadaniu z definicją słownikową pytanie odnosiło się do najmniej oczywistego znaczenia - wskazuje nauczycielka. Egzamin ósmoklasisty. Rozprawka i opowiadanie W ostatniej części <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-egzamin-osmoklasisty,gsbi,4153" title="egzaminu ósmoklasisty" target="_blank">egzaminu ósmoklasisty</a> uczniowie musieli napisać wypracowanie - rozprawkę lub opowiadanie. - Temat rozprawki nie należy do banalnych, "łopatologicznych", na pewno wymagał namysłu i niektórzy uczniowie mówili, że mieli trudności ze sformułowaniem argumentów. Ale materiał lekturowy daje możliwości sensownego rozwinięcia tematu - komentuje Renata Czaja-Zajder. I tu również podkreśla, że temat rozprawki stawiający pytanie filozoficzne jest potwierdzeniem tego, że arkusz nie był tak prosty, jak niektórym się wydawało. O temacie opowiadania ma podobne przemyślenia. W jej ocenie również nie należy do banalnych. - Ja jestem zdecydowaną przeciwniczką tego typu zadań. Sprawdzanie znajomości treści lektury za pomocą opowiadania twórczego to sprzeczność, z którą uczniowie rzadko sobie dobrze radzą - ocenia polonistka. Pierwszy z trzech egzaminów ósmoklasiści mają już za sobą. W środę zmierzą się z matematyką, a w czwartek z językiem obcym.