Zmarł reżyser Michelangelo Antonioni

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij

Zmarł włoski reżyser, scenarzysta i producent filmowy Michelangelo Antonioni, jeden z najwybitniejszych i najciekawszych twórców filmowych lat 60. - podała we wtorek włoska agencja ANSA.

article cover
AFP

Antonioni zmarł po południu w poniedziałek "spokojnie, w swoim fotelu, u boku żony Enriki Fico". Nabożeństwo żałobne odprawione zostanie w czwartek w jego rodzinnej .

Zaczynał od krótkometrażówek i dokumentów w duchu neorealizmu ("Ludzie znad Padu",1943 i "Czyściciele ulic", 1948).

Antonioni "był bystrym obserwatorem choroby wieku XX we wszelkich jej przejawach" - powiedział po jego śmierci włoski minister kultury Francesco Rutelli. Natomiast burmistrz Rzymu Walter Veltroni zareagował słowami: "Razem z Antonionim umarł nie tylko jeden z największych reżyserów, ale również mistrz nowoczesności".

Reżyser, uznając za niemożliwe poznanie i wyjaśnianie świata, skupił się na zewnętrzności, zrywając z tradycyjnie pojmowanym prowadzeniem linii fabularnej; ukazywał w swoich filmach jałowość emocjonalną nowoczesnego społeczeństwa.

AFP

Wielki mistrz europejskiego kina, włoski reżyser Michelangelo Antonioni, zmarł w swym domu w Rzymie w wieku 94 lat. Jego największe dzieła - wśród nich nagrodzone Złotą Palmą w Cannes i nominowane do Oscara "Powiększenie" - powstawały w latach 60. i 70. W 1995 roku otrzymał honorowego Oscara za całokształt twórczości.

SYLWETKA ARTYSTY

Antonioni był uznawany za fatalistę i sceptyka. Bohaterowie jego filmów to często ludzie samotni, którzy nie potrafią nawiązać z drugim człowiekiem trwałego i szczerego kontaktu emocjonalnego. Ludzie u Antonioniego mijają się, poszukują prawdy, ale nie mogą jej odnaleźć.

Rzeczywistość wydaje się niezrozumiała - wszystko może okazać się złudne i pozorne. Fabuła i logika miały w filmach Antonioniego znaczenie drugorzędne. Do historii przeszła jedna ze scen "Powiększenia", przedstawiającą mimów odbijających niewidzialną piłeczkę tenisową.

AFP

Antonioni urodził się 29 września 1912 roku w Ferrarze w północnych Włoszech. Dorastał na prowincji. Studiował ekonomię na Uniwersytecie w Bolonii. W 1939 roku zamieszkał w Rzymie i rozpoczął pracę w poświęconym kinematografii wpływowym piśmie "Cinema", dla którego pisał krytyczne artykuły.

Jednocześnie studiował reżyserię w rzymskiej szkole filmowej Centro Sperimentale. Pisał też scenariusze. Karierę filmowca rozpoczął jako asystent francuskiego reżysera Marcela Carne na planie jego filmu "Wieczorni goście" w 1942 roku.

Pierwszymi filmami wyreżyserowanymi samodzielnie przez Antonioniego były krótkometrażowe dokumenty. Szczególne miejsce zajmują wśród nich "Ludzie znad Padu", opowieść o życiu rybaków, zrealizowana w 1943 roku, ale zaprezentowana dopiero w roku 1947.

Pierwszy pełnometrażowy film fabularny Antonioni nakręcił w 1950 roku. Obraz nosił tytuł "Kronika pewnej miłości". Jego bohaterką była młoda piękna kobieta, żona przemysłowca. Gdy po latach spotkała kochanka z przeszłości, wróciło wspomnienie o dramatycznym sekrecie, który łączył ich oboje.

W 1957 roku Antonioni zrealizował wysoko oceniony "Krzyk" - ascetyczny, pesymistyczny film, będący drobiazgową obserwacją ludzkich zachowań i próbą opisania psychiki ludzkiej. Krytycy zaczęli wówczas mówić o inspiracjach filozofią egzystencjalną w twórczości Antonioniego.

AFP

Prawdziwie przełomowym momentem w jego filmowej karierze była "Przygoda" w 1960 roku. Film zaprezentowano na festiwalu w Cannes. Wywołał tam istną burzę. Spora część publiczności wygwizdała go. Widzowie nie akceptowali specyficznej dramaturgii w filmie ani jego konstrukcji fabularnej. "Przygoda" to bowiem kryminał "na opak", zagadka pozostała w nim nie rozwiązana, a zasadniczym tematem filmu nie był wątek sensacyjny, lecz refleksja nad kondycją człowieka i nietrwałymi związkami międzyludzkimi.

Główną rolę w "Przygodzie" zagrała Monica Vitti. Była ulubioną aktorką Antonioniego. W kolejnych latach wystąpiła też w trzech innych jego filmach: uhonorowanej Złotym Niedźwiedziem w Berlinie "Nocy" (1961) z Marcello Mastroiannim i Jeanne Moreau, "Zaćmieniu" (1962) - gdzie partnerował jej Alain Delon, i "Czerwonej pustyni" (1964) z Richardem Harrisem.

Słynne "Powiększenie" Antonioni zrealizował w 1966 roku. Zdobył za ten obraz Złotą Palmę w Cannes. "Powiększenie" to jeden z najważniejszych filmów w całej historii kina. Antonioni przedstawił życie współczesnego człowieka jako nieustanną grę pozorów - moralnych, uczuciowych i obyczajowych. W filmie zagrali David Hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles i Jane Birkin.

Do najbardziej znanych filmów Antonioniego należą też nominowany do Złotej Palmy w Cannes "Zawód: Reporter" (1975) z Jackiem Nicholsonem i Marią Schneider oraz "Identyfikacja kobiety" (1982).

AFP

W 1995 powstał film "Po tamtej stronie chmur", złożony z kilku krótkich nowel. Antonioni wyreżyserował go wspólnie z Wimem Wendersem. W obsadzie znaleźli się Irene Jacob, John Malkovich, Sophie Marceau, Vincent Perez i Jean Reno. Na festiwalu w Wenecji Antonioni otrzymał za ten film prestiżową nagrodę krytyków filmowych z FIPRESCI.

Podobnego zadania - zrealizowania filmu wspólnie z innymi reżyserami - podjął się w 2004 roku. Razem ze Stevenem Soderberghiem i Wong Kar Waiem wyreżyserował film "Eros" - także złożony z kilku nowel. To był ostatni film fabularny Antonioniego.

AFP

Antonioni był dwukrotnie żonaty. Pierwsze małżeństwo, zawarte w 1942 roku z Letizią Balboni, zakończyło się rozwodem. W 1986 roku reżyser poślubił o 40 lat młodszą Enricę Fico. Rok wcześniej dostał wylewu krwi do mózgu, przez co został częściowo sparaliżowany. Wielu sądziło wówczas, że nie będzie już mógł reżyserować filmów.

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Przejdź na