Rosyjska propaganda o incydentach na kolei. "Polska sama się prosiła"

Paweł Basiak

Oprac.: Paweł Basiak

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
1,7 tys.
Udostępnij

Prokremlowska stacja Cargard (tsargard.tv) wykorzystuje w swojej propagandzie incydenty na polskich torach. Nieuprawnione nadania sygnałów radio-stop paraliżują w ostatnich dniach ruch pociągów w kilku województwach. Choć do nadania sygnału wystarczy krótkofalówka, to propaganda przypisała "zasługi" swoim hakerom. "Polska sama się o to prosiła" - dodano.

Rosjanie wykorzystują sytuację na polskiej kolei, zdj. ilustracyjne
Rosjanie wykorzystują sytuację na polskiej kolei, zdj. ilustracyjne 123RF/PICSEL

W ostatnich dniach sygnał zatrzymujący pociągi w sposób nieuprawniony nadawano m.in. w woj. podlaskim i zachodniopomorskim. Z kolei we wtorek na skutek wysłania sygnałów radio-stop stanęło 25 pociągów pasażerskich w czterech województwach: mazowieckim, łódzkim, opolskim i pomorskim.

Stanisław Żaryn, zastępca ministra koordynatora służb specjalnych przekazał z kolei, że na ten moment nie ma informacji, że seria kolejowych incydentów wynika wprost z działań rosyjskich. - Traktujemy tę sprawę jako coś, co wymaga wyjaśnienia pod kątem kontrwywiadowczym, ale podchodzimy też do tego zadania spokojnie, bazując na faktach - mówił we wtorek w Radiu Wnet.

Rosyjska propaganda wykorzystuje sytuację na kolei

Dotychczasowe ustalenia polskich służb nie przeszkodziły rosyjskiej propagandzie w "przypisaniu" zasług narodowym hakerom. W tekście na portalu kanału Cargard przekazano niepoparte dowodami tezy, twierdząc m.in., że Polska "wysyła najemników na Ukrainę", "organizuje prowokacje na granicy z Białorusią", a po kupieniu czołgów Abrams Rosja "musiała upomnieć sąsiada".

"Rosyjscy hakerzy pokazali Polsce, ile warte jest jej osławione bezpieczeństwo zapewniane przez amerykańską broń. W piątek wieczorem sparaliżowali ruch pociągów w rejonie dużego miasta Szczecina" - stwierdzono.

Powołując się na doniesienia "Gazety Wyborczej" podano dalej nieoficjalne informacje o odtworzeniu na kolejowych częstotliwościach hymnu Rosji wraz z przemówieniem Władimira Putina

"Można się tylko domyślać, czy lekcja od hakerów odbije się na Polakach. Ale Warszawa wie już na pewno, że kraj można pokonać bez jednego wystrzału, a Rosjanie są mistrzami takich operacji" - stwierdzono.

Rosja chwali się hakerami. Jest haczyk

Problemem w doniesieniach rosyjskiej propagandy jest fakt, że samo nadanie sygnału radio-stop jest możliwe przy wykorzystaniu nadajnika działającego na wszystkich częstotliwościach. Oznacza to, że w tym przypadku ciężko mówić o działaniach wyspecjalizowanych "hakerów". Instrukcja wysłania sygnału jest publicznie dostępna, a sam dźwięk alarmowy można znaleźć m.in. w serwisie YouTube.

"Kanały kolejowe nie są szyfrowane, a wdrożenie hamowania nie podlega żadnej autoryzacji. I oczywiście - w przypadku realnego zagrożenia system ten działa, ale jak widać - jest też niezwykle podatny na interferencje z zewnątrz" - wskazują dziennikarze serwisu antyweb.pl.

Ze statystyk Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że do nieuprawnionego nadania sygnału radio-stop doszło 537 razy w 2020 roku i 557 razy w 2021 roku. 

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Kierwiński w "Graffiti" o incydentach kolejowych: Chcemy się dowiedzieć kto za tym stoi
      Kierwiński w "Graffiti" o incydentach kolejowych: Chcemy się dowiedzieć kto za tym stoiPolsat NewsPolsat News
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      910
      Super
      relevant
      289
      Hahaha
      haha
      236
      Szok
      shock
      90
      Smutny
      sad
      93
      Zły
      angry
      116
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      1,7 tys.
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na