Radni mają pomysł, jak zapobiegać próbom samobójczym
Warszawscy radni chcą pomóc osobom w kryzysie psychicznym. Proponują zamieszczenie na mostach tablic z numerami telefonów zaufania, a na stacjach metra montaż bariery ekranowej wzdłuż krawędzi peronu. - Takie rozwiązania są z powodzeniem stosowane w innych krajach - mówi Interii Marek Szolc, jeden z autorów tych propozycji. W Płocku natomiast grupa radnych proponuje instalację dodatkowych kamer na miejskich mostach.
12 235 prób samobójczych zostało podjętych w Polsce od stycznia do października 2022 roku - dowiedziała się Interia w Komendzie Głównej Policji. 4287 zakończyło się śmiercią, w tym 3570 wśród mężczyzn, a 717 wśród kobiet.
Najwięcej prób samobójczych podejmowała młodzież. Policja odnotowała 1651 zamachów na życie w grupie wiekowej 13-18 lat. 125 osób po tych próbach zmarło. Niepokoi liczba prób samobójczych wśród dzieci. 64 młodych ludzi zamachnęło się na swoje życie, 49 dziewczynek i 13 chłopców. Zmarło dwoje dzieci. 1459 prób samobójczych podjęły osoby w wieku 19-24, 269 zakończyło się zgonem.
Wśród osób po 30. roku życia najwięcej prób policja odnotowała w grupie 35-39 lat. Podjęło je 1282 osób. Również w tym przedziale wiekowym zmarło najwięcej osób - 428.
Dwoje warszawskich radnych - Agata Diduszko-Zyglewska i Marek Szolc, czytając kolejne doniesienia o próbach samobójczych podejmowanych w stolicy, zaproponowali ratuszowi dwa rozwiązania.
Pierwsze to montaż tabliczek z komunikatem skierowanym do osób potrzebujących pomocy, w którym znajdą informację o numerach telefonów, pod którymi mogą uzyskać wsparcie psychologiczne lub prawne w sytuacji kryzysu psychicznego, przemocy domowej, seksualnej, rówieśniczej i innych podobnych sytuacji.
Druga propozycja dotyczy zabezpieczeń w metrze. Radni spytali prezydenta Rafała Trzaskowskiego, czy Metro Warszawskie i m. st. Warszawa rozważały instalację na istniejących stacjach tak zwanych drzwi ekranowych, czyli stałej, ciągłej bariery wzdłuż krawędzi peronu, z drzwiami przesuwnymi otwieranymi wraz z otwarciem drzwi pociągu. Chcieli się również dowiedzieć, czy istnieją techniczne utrudnienia, które mogłyby komplikować ewentualny montaż takich rozwiązań.