Będzie drugi tom podręcznika do HiT. Roszkowski: W przygotowaniu

Marta Stępień

Oprac.: Marta Stępień

Aktualizacja
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij

- To co mi przyświecało, to pewna metoda pisania historii, która opiera się na próbie rozeznania tego, co było, a czego nie było, co jest ważne, co jest nieważne i co z czego wynika. W ten sposób staram się uczyć historii - powiedział Interii prof. Wojciech Roszkowski. Na zarzut, że pominął w podręczniku do HiT zjawisko postmodernizmu, odpowiedział, że rozwinie go w drugim tomie.

Prof. Wojciech Roszkowski autor podręcznika "Historia i Teraźniejszość": Ja nie zmieniłem poglądów
Prof. Wojciech Roszkowski autor podręcznika "Historia i Teraźniejszość": Ja nie zmieniłem poglądówLukasz GdakEast News

- Drugi tom podręcznika jest w przygotowaniu - podkreślił Wojciech Roszkowski.

Autor podręcznika do HiT: Nie zmieniłem poglądów

Autor podręcznika do przedmiotu historia i teraźniejszość w podcaście Piotra Witwickiego stwierdził, że jasno przedstawił w podręczniku swoje poglądy. - Ja nie zmieniłem poglądów. Zmieniło się otoczenie - uznał.

- Moje poglądy - niezależnie o tego, co się dzieje w polityce - to jasno tu przedstawiłem. Logika, rozum i etyka. Jeśli ktoś ma inne, lepsze kryteria, niech mi o nich powie, a nie zarzuca mi, że jestem ideologiczny, jednostronny - stwierdził Roszkowski.

- To co mi przyświecało, to pewna metoda pisania historii, która opiera się na próbie rozeznania tego, co było, a czego nie było, co jest ważne, co jest nieważne i co z czego wynika. W ten sposób staram się uczyć historii - powiedział autor podręcznika do HiT.

Wojciech Roszkowski: Ja nie ustąpię

- Dostaję po głowie za ideologię - dodał Roszkowski. Stwierdził, że nie było żadnego "klucza ideologicznego", według którego wybierał wątki do swojego podręcznika.

Profesor zareagował na zarzut, że nie wspomina choćby o postmodernizmie. - To się rozwinie w drugim tomie - odpowiedział autor podręcznika do HiT.

- Ja abstrahuję od ideologii, w kwestiach zasadniczego światopoglądu, co świat buduje, co ludzi buduje - ja nie ustąpię, bo wydaje mi się, że racja jest po tej stronie, czego efekty widać w życiu społecznym - podkreślił.

Na pytanie, czy podręcznik do HiT jest właściwym miejscem do wyrażania poglądów, Roszkowski odpowiedział, że tak. - Na tego rodzaju pedagogikę, jak najbardziej - stwierdził. - Mnie zależy na tym, aby młode pokolenie wybierało według rozumu i według wartości - podkreślił.

Zobacz cały odcinek podcastu Piotra Witwickiego z profesorem Wojciechem Roszkowskim:

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      "Spotkałem się z falą hejtu". Prof. Roszkowski gościem podcastu Piotra Witwickiego
      "Spotkałem się z falą hejtu". Prof. Roszkowski gościem podcastu Piotra WitwickiegoINTERIA.TVInteria.tv

      Sławomir Broniarz o HiT: Historia jest nauką

      Nie milkną dyskusje wokół pierwszej części podręcznika "Historia i Teraźniejszość" prof. Wojciecha Roszkowskiego. Powodem są głównie publicystyczne wtrącenia autora.

      W części poświęconej HiT, która dotyczy dwóch pierwszych dekad XXI w., znajdziemy m.in. zapisy dotyczące "znaczenia wyborów parlamentarnych i prezydenckich 2005 r." wygranych przez PiS oraz Lecha Kaczyńskiego, "kontrowersji ustrojowych i ideologicznych na forum instytucji unijnych" czy oceny "znaczenia i skutków katastrofy smoleńskiej 10 kwietnia 2010 r.".

      Środowiska nauczycielskie już teraz mówią o próbie upolitycznienia edukacji. - Podstawa programowa zawiera w sobie gotowe tezy dla nauczyciela: w jakim kierunku ma zmierzać dyskusja - powiedział Interii Sławomir Broniarz, szef Związku Nauczycielstwa Polskiego.

      - Historia jest nauką, a w nauce kluczowe jest pokazanie zróżnicowanych opinii, poglądów. Nie może to być jednoznaczne, łopatologiczne, wytezowane przez ministra edukacji tłumaczenie, jak należy interpretować takie, a nie inne zdarzenie. Podstawa programowa mówi wyraźnie, że dziecko ma znać jeden, jedyny słuszny pogląd i w takim kierunku realizacja podstawy programowej ma zmierzać - dodał.

      Przejdź na