Będzie drugi tom podręcznika do HiT. Roszkowski: W przygotowaniu
- To co mi przyświecało, to pewna metoda pisania historii, która opiera się na próbie rozeznania tego, co było, a czego nie było, co jest ważne, co jest nieważne i co z czego wynika. W ten sposób staram się uczyć historii - powiedział Interii prof. Wojciech Roszkowski. Na zarzut, że pominął w podręczniku do HiT zjawisko postmodernizmu, odpowiedział, że rozwinie go w drugim tomie.

- Drugi tom podręcznika jest w przygotowaniu - podkreślił Wojciech Roszkowski.
Autor podręcznika do HiT: Nie zmieniłem poglądów
Autor podręcznika do przedmiotu historia i teraźniejszość w podcaście Piotra Witwickiego stwierdził, że jasno przedstawił w podręczniku swoje poglądy. - Ja nie zmieniłem poglądów. Zmieniło się otoczenie - uznał.
- Moje poglądy - niezależnie o tego, co się dzieje w polityce - to jasno tu przedstawiłem. Logika, rozum i etyka. Jeśli ktoś ma inne, lepsze kryteria, niech mi o nich powie, a nie zarzuca mi, że jestem ideologiczny, jednostronny - stwierdził Roszkowski.
- To co mi przyświecało, to pewna metoda pisania historii, która opiera się na próbie rozeznania tego, co było, a czego nie było, co jest ważne, co jest nieważne i co z czego wynika. W ten sposób staram się uczyć historii - powiedział autor podręcznika do HiT.
Wojciech Roszkowski: Ja nie ustąpię
- Dostaję po głowie za ideologię - dodał Roszkowski. Stwierdził, że nie było żadnego "klucza ideologicznego", według którego wybierał wątki do swojego podręcznika.
Profesor zareagował na zarzut, że nie wspomina choćby o postmodernizmie. - To się rozwinie w drugim tomie - odpowiedział autor podręcznika do HiT.
- Ja abstrahuję od ideologii, w kwestiach zasadniczego światopoglądu, co świat buduje, co ludzi buduje - ja nie ustąpię, bo wydaje mi się, że racja jest po tej stronie, czego efekty widać w życiu społecznym - podkreślił.
Na pytanie, czy podręcznik do HiT jest właściwym miejscem do wyrażania poglądów, Roszkowski odpowiedział, że tak. - Na tego rodzaju pedagogikę, jak najbardziej - stwierdził. - Mnie zależy na tym, aby młode pokolenie wybierało według rozumu i według wartości - podkreślił.
Zobacz cały odcinek podcastu Piotra Witwickiego z profesorem Wojciechem Roszkowskim:
Sławomir Broniarz o HiT: Historia jest nauką
Nie milkną dyskusje wokół pierwszej części podręcznika "Historia i Teraźniejszość" prof. Wojciecha Roszkowskiego. Powodem są głównie publicystyczne wtrącenia autora.
W części poświęconej HiT, która dotyczy dwóch pierwszych dekad XXI w., znajdziemy m.in. zapisy dotyczące "znaczenia wyborów parlamentarnych i prezydenckich 2005 r." wygranych przez PiS oraz Lecha Kaczyńskiego, "kontrowersji ustrojowych i ideologicznych na forum instytucji unijnych" czy oceny "znaczenia i skutków katastrofy smoleńskiej 10 kwietnia 2010 r.".
Środowiska nauczycielskie już teraz mówią o próbie upolitycznienia edukacji. - Podstawa programowa zawiera w sobie gotowe tezy dla nauczyciela: w jakim kierunku ma zmierzać dyskusja - powiedział Interii Sławomir Broniarz, szef Związku Nauczycielstwa Polskiego.
- Historia jest nauką, a w nauce kluczowe jest pokazanie zróżnicowanych opinii, poglądów. Nie może to być jednoznaczne, łopatologiczne, wytezowane przez ministra edukacji tłumaczenie, jak należy interpretować takie, a nie inne zdarzenie. Podstawa programowa mówi wyraźnie, że dziecko ma znać jeden, jedyny słuszny pogląd i w takim kierunku realizacja podstawy programowej ma zmierzać - dodał.