Niespodziewane skutki zmian klimatu. Czują je pasażerowie

Jakub Wojciechowski

Jakub Wojciechowski

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Hahaha
haha
305
Udostępnij

Zmiany klimatyczne mają realne przełożenie w ruchu lotniczym. Z powodu złej pogody i turbulencji w ubiegłym roku zanotowano prawie dwa razy więcej opóźnień niż rok wcześniej. Na pogarszające się warunki narzekają piloci, a opóźnienia idą w miliony minut.

Turbulencje stanowią coraz większe wyzwanie w ruchu lotniczym. Z powodu złej pogody w 2023 roku suma opóźnień wyniosła łącznie 7,8 mln minut
Turbulencje stanowią coraz większe wyzwanie w ruchu lotniczym. Z powodu złej pogody w 2023 roku suma opóźnień wyniosła łącznie 7,8 mln minutUrbanandsport/NurPhoto Getty Images

Utrudniające loty turbulencje stają się coraz większym problemem w Europie - donoszą media. Z powodu złej pogody rośnie liczba opóźnień, a piloci mają coraz większe problemy z wyborem optymalnej trasy.

Jaka prognoza pogody jest najlepsza? Taka, która jest aktualizowana co 30 minut. Wypróbuj darmową aplikację Pogoda Interia. Zainstaluj z Google Play lub App Store

Samoloty się spóźniają przez pogodę

Jak informuje włoski dziennik "Corriere Della Sera" w 2023 roku w porównaniu z wcześniejszym okresem liczba opóźnień lotów spowodowanych złą pogodą wzrosła o prawie 1,5 mln minut.

Najgorzej pod tym względem miało być w lipcu ubiegłego roku. W tym miesiącu złe warunki pogodowe odpowiadać miały za 44 proc. opóźnień - pisze gazeta.

Z danych organizacji Eurocontrol wynika, że w 2023 roku w Europie odbyło się 10,2 mln lotów pasażerskich (w porównaniu do 9,2 mln rok wcześniej). Z tej liczby 7 na 10 lotów ukończono w zaplanowanym terminie, czyli z tolerancją 15 minut. Wskaźnik punktualności wyniósł 71 proc. (w porównaniu z 71,3 proc. w 2022 roku).

Łączna suma opóźnień w ubiegłym roku wyniosła 18,4 mln minut, czyli prawie 307 tys. godzin. Średnio daje to 1,8 minuty na lot. Rok wcześniej ta średnia wyniosła 1,7 minuty.

Pogoda opóźnia i uziemia

Tylko z powodu złej pogody suma opóźnień wzrosła z 4 mln minut w 2022 roku do 5,4 mln minut rok później. Wydłużyło to średnią podróż o pół minuty.

Złe warunki panujące w powietrzu opóźniły nie tylko trwające loty, ale doprowadziły też do opóźnień na lotniskach. Z powodu złych warunków samoloty musiały czekać do momentu poprawy pogody. Opóźnienia z tego tytułu sięgnęły 2,4 mln minut.

Łącznie niekorzystne warunki spowodowały opóźnienia sięgające 7,8 mln minut. Jak wynika z danych organizacji Eurocontrol to wzrost o 95 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. To oznacza, że z powodu gorszej pogody opóźnień było niemal dwa razy więcej.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Linii Lotniczych IATA wskazuje, że udział opóźnień spowodowanych złą pogodą wzrósł z 11 proc. w 2012 roku do niemal 30 proc. w 2023 roku.

Według pilotów, z którymi rozmawiała "Corriere Della Sera", pogoda w Europie się pogarsza i sprawia, że trudniej lata się w takich warunkach. W spokojnym locie przeszkadzają częste burze z piorunami, gwałtowne zakłócenia i bardzo silne turbulencje.

Kapitanowie samolotów zwracają też uwagę, że w ciągu ostatnich kilku lat pojawiły się problemy z przewidywaniem pogody "w odniesieniu do obszaru i okresu" oraz że zimy są suche, w marcu występują opady śniegu a wiosną i latem pojawia się więcej niespodziewanych burz - pisze "Corriere Della Sera".

Turbulencji coraz więcej przez ocieplenie klimatu

Do coraz częstszych turbulencji przyczyniają się między innymi zmiany klimatyczne - wynika z badań naukowych. Według uczonych z Uniwersytetu Reading w Anglii turbulencje występujące "na czystym niebie", czyli takie których pilotom najtrudniej unikać, zdarzają się coraz częściej.

Tego typu turbulencje występują tam gdzie niebo jest bezchmurne i wydaje się całkowicie bezpieczne. Są one powodowane przez nagłe zmiany szybkości i kierunku wiatru na wysokościach powyżej 4,5 km.

W miarę wzrostu temperatury prąd strumieniowy doświadcza większych zmian kierunku wiatru - wyjaśniał współautor badania, prof. Paul Williams. Według angielskich uczonych liczba poważnych turbulencji w okresie od 1979 do 2020 roku na popularnej trasie północnoatlantyckiej wzrosła o 55 proc.

Ocenia się, że tylko z powodu turbulencji przemysł lotniczy tylko w USA traci od 150 do 500 mln dolarów rocznie.

Źródło: "Corriere Della Sera", BBC, Eurocontrol.int

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Szypulski: Jesteśmy w trakcie kryzysu klimatycznego – zmiany są konieczneRMF
Przejdź na