Z badania ankietowego przeprowadzonego dla Business Insider przez instytut Civey wynika, że prawie 40 procent obywateli Niemiec zmieniło swoje zachowania związane z wydawaniem pieniędzy "zdecydowanie" lub "raczej zdecydowanie". Powodem są rosnące ceny towarów i usług. Prawie 30 procent przyznaje, że zmieniło swoje nawyki "mniej zdecydowanie", a niespełna jedna piąta wcale ich nie zmieniła. Opublikowane w sobotę badanie pokazuje, że zmiany te dotyczą głównie zakupów i wizyt w restauracjach. Rzadziej do restauracji i w podróż 44 procent ankietowanych stwierdziło, że ograniczyło korzystanie z restauracji. 39 procent z nich ograniczyło wydatki na odzież, a 38 procent - wydatki na wakacje i podróże. Jedna trzecia ankietowanych mieszkańców Niemiec ogranicza zużycie energii, a nieco mniej niż jedna czwarta ogranicza nawet zakupy żywności. Z kolei jedna czwarta respondentów nie poczyniła żadnych ograniczeń. Najgorsze nastroje od 1991 Nastroje konsumenckie w Niemczech w kwietniu osiągnęły rekordowo niski poziom. Zarówno oczekiwania Niemców dotyczące perspektyw gospodarczych i dochodów, jak i skłonność do zakupów, uległy wyraźnemu osłabieniu - podała pod koniec kwietnia firma GfK z Norymbergi zajmująca się badaniami konsumenckimi. Ogólne nastroje spadły do najniższego poziomu od czasu rozpoczęcia badań w 1991 roku. Są niższe nawet od złych nastrojów z kwietnia 2020, spowodowanych szczytem pierwszej fali pandemii koronawirusa oraz powszechnym lockdownem. Redakcja Polska Deutsche Welle