Nie żyje wybitny archeolog prof. Jerzy Gąssowski

Nie żyje nestor polskiej archeologii prof. Jerzy Gąssowski - poinformował we wtorek Wydział Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. Naukowiec zajmował się badaniem dziejów wczesnego średniowiecza. Był też popularyzatorem nauki. W sierpniu skończyłby 95 lat.

O śmierci prof. Jerzego Gąssowskiego napisał we wtorek Wydział Archeologii UW. Naukowiec przez niemal całe życie związany był z tym ośrodkiem. Pełnił też funkcję dyrektora Instytutu Archeologii UW.

Prof. Gąssowski zmarł 1 lutego w szpitalu w Pułtusku - sprecyzowano w komunikacie, zamieszczonym w internecie przed Urząd Miejski w Sandomierzu.

Odnalazł czaszkę Mikołaja Kopernika

Prof. Jerzy Gąssowski urodził się 23 sierpnia 1926 roku. Ukończył studia na Uniwersytecie Warszawskim. Doktorat obronił w Polskiej Akademii Nauk, a habilitację uzyskał na Uniwersytecie Warszawskim. Odbywał podyplomowe studia na paryskiej Sorbonie (w Ecole Pratigue des Hautes Etudes) i w Ecole des Chartres. Trzy lata uczył archeologii w Indiana University (Bloomington, Stany Zjednoczone). Był dyrektorem Instytutu Archeologii na Uniwersytecie Warszawskim i dyrektorem Ośrodka Studiów Amerykańskich tej uczelni. Później pełnił funkcję dyrektora Instytutu Antropologii i Archeologii w Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku.

Wyłoniony przez niego zespół badaczy, wsparty przez specjalistów z różnych części Polski, odnalazł we Fromborku czaszkę Mikołaja Kopernika, a następnie poprzez badania uzyskanego z niej materiału genetycznego potwierdził, że należała do wielkiego astronoma. Na jej podstawie odtworzono też wygląd twarzy Kopernika.

"Z jego nazwiskiem wiąże się (...) także słynne odkrycie w Podebłociu, w woj. mazowieckim. Trzy gliniane przedmioty-tabliczki, dwie z greckimi literami IXH i IXS, monogramami Chrystusa, datowanymi na IX wiek. To najstarsze zabytki pisma z terenów Polski" - pisze we wspomnieniu o profesorze Krzysztof Burek w serwisie Sandomierz.pl.

"Władze Sandomierza, warto o tym przypomnieć, przekazały na użytek kierowanej przez Jerzego Gąssowskiego pracowni archeologicznej część (pierwsze piętro) budynku na Wzgórzu Zamkowym, wcześniej, przed likwidacją więzienia, zasiedlonego przez administrację i służbę więzienną. Państwo Eligia i Jerzy Gąssowscy zakrzątnęli się wokół jego urządzenia, wyposażenia. (...). Miejsce to wpisało się również w tradycję literacką Sandomierza. Państwo Gąssowscy użyczali wielokrotnie gościny Jarosławowi Iwaszkiewiczowi, którego Sandomierz z magnetyczną siłą przyciągał ku sobie" - wspomina Burek.

Zajmował się badaniem dziejów wczesnego średniowiecza

Prof. Gąssowski przewodniczył Komisji Ratowniczych Badań Archeologicznych Międzynarodowej Unii Nauk Prehistorycznych i Protohistorycznych, afiliowanej przy UNESCO.

Badania w zakresie archeologii wczesnego średniowiecza i sztuki pradziejowej prowadził w Polsce, Wielkiej Brytanii, Bułgarii i we Francji.

Niestrudzony popularyzator nauki

Prof. Gąssowski był autorem wielu książek z zakresu archeologii, część z nich poświęcona była sztuce pradziejowej.

Naukowiec był niestrudzonym popularyzatorem nauki. Napisał wiele książek upowszechniających archeologię, m.in. "Prahistoria sztuki", "Mitologia Celtów", "Z archeologią za pan brat", "Dzień w kraju Mieszka".

Uroczystości pogrzebowe

Jak informuje Wydział Archeologii UW, uroczystości pogrzebowe odbędą się 11 lutego o godz. 11.00 w Warszawie na cmentarzu Północnym - Wólka Węglowa (Dom pogrzebowy, sala A).

Wasze komentarze
No hate

Dodawanie komentarzy pod tym artykułem zostało wyłączone

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym, nasyconym nienawiścią komentarzom, niezależnie od wyrażanych poglądów. Jeśli widzisz komentarz w innych serwisach, który jest hejtem – wyślij nam zgłoszenie.