Zgodnie z informacjami podanymi na stronie rządowej, projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, nad którym pracuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ma na celu "wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022 r., str. 33), zwanej dalej "dyrektywą", w zakresie minimalnego wynagrodzenia". Co ważne, na wdrożenie zasad ustalania wysokości płacy minimalnej, Polska ma czas do 15 listopada 2024 roku. Jak wynika z informacji zawartych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów: "Projekt ustawy reguluje zasady i tryb ustalania oraz aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę, wskazuje organ doradczy właściwy w sprawach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę, reguluje kwestie związane ze sprawozdawczością w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę, a także określa zasady i tryb ustalania oraz wypłacania minimalnej stawki godzinowej". Nowa ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę miałaby zastąpić dotychczasową ustawę z 2002 roku. Co się zmieni w ustalaniu minimalnego wynagrodzenia? Niektóre elementy zawarte w ustawie z 2002 roku zostały zachowane w nowym projekcie. Mowa tutaj między innymi o dotychczasowym mechanizmie ustalania minimalnej płacy (gwarancja corocznego wzrostu płacy w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług) i corocznej procedurze ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej z udziałem Rady Dialogu Społecznego. W projekcie znalazły się również nowe regulacje. Chodzi o aktualizację minimalnego wynagrodzenia - raz na cztery lata (w oparciu o stosowne kryteria) oraz coroczną ocenę wysokości płaci minimalnej. Unijna dyrektywa wymaga od państw członkowskich corocznej oceny adekwatności ustawowych wynagrodzeń minimalnych za pomocą orientacyjnych wartości referencyjnych. W projekcie przygotowanym przez MRPiPS jest mowa o orientacyjnej wartości referencyjnej w postaci 55 proc. prognozowanej wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Dodatkowo, wynagrodzenie minimalne ma być zrównane z wynagrodzeniem zasadniczym. Co więcej, wprowadzone mają zostać sankcje dla pracodawców popełniających wykroczenia lub przestępstwa związane z naruszaniem prawa pracownika do wynagrodzenia za pracę. Koszt rozwiązania dla sektora finansów publicznych do 2033 roku ma wynieść około 7,5 mld zł.