Ta ocena ma zniknąć z dziennika. "Młody człowiek nie będzie na to gotowy"

Magdalena Raducha

Magdalena Raducha

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Zły
angry
Lubię to
like
1,7 tys.
Udostępnij

MEN chce, by z dziennika zniknęła ocena z zachowania. Ma ją zastąpić "opis rozwojowy" tworzony przez… ucznia. We współpracy z wychowawcą i na podstawie ogólnokrajowych kryteriów, ale samodzielnie. - Brzmi absurdalnie - komentuje Łukasz, nauczyciel z Lublina. Nauczyciele zgodnie twierdzą, że opisowe oceny się nie sprawdzają. I zachowania w ogóle oceniać się nie powinno.

MEN chce zrezygnować z ocen z zachowania. Nauczyciele komentują
MEN chce zrezygnować z ocen z zachowania. Nauczyciele komentująAnita WalczewskaEast News

O planowanych zmianach informuje "Newsweek". Nad projektem pracuje zespół ds. obowiązków ucznia w resorcie edukacji. Podąża on za zaleceniami ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych. Ci proponują rezygnację z oceny z zachowania.

Aby to jednak zrobić, potrzebna jest zmiana przepisów. MEN nie chce robić tego gwałtownie, widząc jaką dezorientację w szkołach przyniosła likwidacja ocen z prac domowych bez okresu przejściowego. Dlatego też taki czas jest w tym przypadku planowany.

W okresie przejściowym nauczyciele mieliby stosować na bieżąco opisową ocenę zachowania ucznia, która - mimo wszystko - na koniec wyrażana będzie jako standardowa ocena na świadectwie. Później, kiedy szkoły będą gotowe na całkowitą rezygnację z oceniania zachowania i jej obecności na świadectwie, pojawi się "rozwojowy opis zachowania". Ten opracowywany ma być samodzielnie przez ucznia, przy współpracy z wychowawcą i "na podstawie ogólnokrajowych kryteriów".

Jak zapewnia MEN - prace legislacyjne jeszcze nie trwają. Najpierw ustalona zostanie koncepcja, później dojdzie do konsultacji z nauczycielami. Planowo zmiany mają być wprowadzane w 2026 roku.

"W dorosłym życiu nie będą gotowi na ocenianie"

- Oceny z zachowania z jednej strony są reliktem, ale jak to zawsze bywa, jest pewne "ale" - mówi Interii Magdalena, nauczycielka w szkole podstawowej w Warszawie. Zastanawia się, czy uczniowie są przygotowani do tego, aby tworzyć samodzielnie ocenę opisową. I ogółem oceniać samego siebie.

Podkreśla, że dziś, w procesie oceny z zachowania jest też samoocena ucznia, przy czym nie spotkała się z przypadkiem, żeby uczeń ocenił siebie niżej niż na ocenę dobrą. - Jest do tego ocena klasy - środowiska, które widzi ucznia na co dzień - i nauczycieli uczących. Na koniec ocenę wystawia wychowawca - wyjaśnia. I dodaje, że w szkolnych statutach są zasady oceniania zachowania i z reguły są one dość obszerne.

- Może do oceny należałoby dodać opis tworzony przez wychowawcę z udziałem ucznia, ale żeby całkiem zastąpić ją opisem tworzonym przez ucznia? Przecież młody człowiek pójdzie kiedyś do pracy i będzie oceniany przez innych, nie będzie na to gotowy. W dorosłym życiu premię czy nagrodę przyznaje szef, a nie pracownik samemu sobie - wskazuje.

"Źródło napięć"

Renata z Poznania, nauczycielka w szkole podstawowej i liceum, chce całkowitej rezygnacji z oceny z zachowania.

- Uważam, że niczemu nie służy. Jest jeszcze bardziej niż inne szkolne oceny uznaniowa i często stanowi źródło napięć - zwłaszcza ocena koleżeńska, która powinna być częścią tego procesu - komentuje.

- Ale gdy czytam, że dotychczasowa ocena ma być zastąpiona przez jakąś nową procedurę, to mam obawy, że może być jeszcze gorzej. W teorii mówi się o autorefleksji, namyśle ucznia pod kierunkiem nauczyciela. Jednocześnie mowa o ogólnopolskich kryteriach, co pozwala się obawiać rozbudowanej biurokratycznej procedury wymagającej oczywiście dodatkowej dokumentacji - dodaje nauczycielka.

Ocena "laurka"

Inny nauczyciel, Łukasz uczący w technikum w Lublinie, również przyznaje: - Oceny z zachowania to relikt, i tak nic nie wnoszą i nic od nich nie zależy. Często wynikają z godzin nieusprawiedliwionych, a więc nijak się mają do zachowania.

Gdy przeczytał o pomyśle ocen "rozwojowych" tworzonych przez uczniów, powiedział: - To brzmi absurdalnie.

Sylwia, nauczycielka pracująca w liceum w tym samym mieście, komentuje: - Ja jestem za całkowitym zniesieniem ocen z zachowania w szkole.

Wyjaśnia, dlaczego: - Moi uczniowie sami wystawiają sobie ocenę opisową z zachowania na podstawie kryteriów zawartych w statucie. Oczywiście nigdy nie znalazłam w tych opisach ani jednego słowa o tym dlaczego nie zasłużyłam na taką czy inną ocenę, tylko są to takie laurki o nich. Napisane tak, aby ocena była najwyższa.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Czarzasty w ''Graffiti'' o zarzutach prokuratorskich dla Błaszczaka: Nie można sprzedawać interesów Polski za 4 proc.
      Czarzasty w ''Graffiti'' o zarzutach prokuratorskich dla Błaszczaka: Nie można sprzedawać interesów Polski za 4 proc.Polsat NewsPolsat News
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      438
      Super
      relevant
      161
      Hahaha
      haha
      187
      Szok
      shock
      50
      Smutny
      sad
      47
      Zły
      angry
      807
      Zły
      angry
      Lubię to
      like
      1,7 tys.
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na