Policja alarmuje w sprawie nietypowych wiadomości. To oszustwo

Oprac.: Agnieszka Tkacz
BLIK szybko stał się jednym z najwygodniejszych sposobów mobilnej bankowości. Dzięki niemu za pomocą aplikacji możemy płacić w sklepie, wypłacać gotówkę oraz dokonywać błyskawicznych przelewów międzybankowych. Wraz z jego rosnącą popularnością pojawiają się jednak przypadki oszustów, którzy ją wykorzystują. Policja ostrzega i podpowiada, w jaki sposób nie zostać ofiarą wyłudzenia.

Policja apeluje o ostrożność. Rośnie liczba osób, które tracą pieniądze przez kod BLIK. Oszuści mogą podszywać się pod rodzinę lub znajomych. Dowiedz się, w jaki sposób nie stracić pieniędzy.
Na czym polega oszustwo na BLIK?
Oszustwo na kod BLIK najczęściej dokonywane jest za pomocą mediów społecznościowych. Do takiej sytuacji doszło np. w Giżycku i Mrągowie. Oszuści włamują się na konto danej osoby i za jego pomocą wysyłają wiadomości do jej znajomych.
Podszywając się pod nią, za pomocą komunikatorów proszą o udostępnienie kodu BLIK. Często tłumaczą się, że zgubili portfel, nie wzięli torebki lub karty płatniczej z domu, brakuje im pieniędzy na powrót do domu lub jedzenie. Mogą zapewniać, że zwrócą pieniądze, jak tylko wrócą do domu lub odzyskają zgubioną rzecz.
Ofiary wyłudzeń, chcąc pomóc znajomemu, logują się za pomocą aplikacji bankowej, generują kod i udostępniają go potrzebującemu. Właściciel konta potwierdza w aplikacji banku transakcję, wierząc, że pomaga znajomemu. W rzeczywistości pieniądze może wypłacać ktoś inny.
W przeciwieństwie do płatności przelewem transakcji za pomocą kodu BLIK nie da się cofnąć. Nie da się zweryfikować nadawcy takiej prośby i jest duża szansa, że pieniądze zamiast do znajomego, powędrują do kieszeni oszusta.
Jak nie dać się oszukać? Policja podpowiada, co zrobić
W rzeczywistości trudno zweryfikować, kto jest przestępcą, a kto jest w potrzebie. Należy pamiętać, aby nie ufać nikomu w sieci.
Jeśli trafi do nas wiadomość od znajomego w potrzebie, upewnijmy się, że to naprawdę on. Zadzwońmy do niego i porozmawiajmy o tej sytuacji. Jeśli okaże się, że po drugiej stronie stoi oszust, poinformujmy o tym właściwe służby oraz osobę, pod którą podszywa się oszust. Jeśli nie zablokuje mu dostępu do konta, może on próbować oszukać za jego pomocą kolejne osoby.
Zadbajmy również o własne konta na portalach społecznościowych, aby nie zostały wykorzystane przez przestępców. Możemy zastosować dwuskładniowe uwierzytelnianie, które utrudni włamanie się na nasze konta.
Przed zatwierdzeniem jakiejkolwiek transakcji w aplikacji bankowości mobilnej, upewnijmy się, że znajdują się w niej właściwe dane. Dzięki temu możemy pokrzyżować oszustowi plany. Bez akceptacji transakcji, nie będzie możliwe wypłacenie pieniędzy.
Pamiętajmy o tym, że nasze dane są cenne i chrońmy je. Szczególnie zadbajmy o telefon oraz kod PIN do aplikacji mobilnej banku.