Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Próbny egzamin ósmoklasisty. CKE pokazała arkusze z zadaniami

Język polski, matematyka i język obcy nowożytny - testy diagnostyczne z tych przedmiotów rozwiązali już ósmoklasiści. CKE opublikowała arkusze. Wiemy, z czym na próbnym egzaminie mierzyli się uczniowie.

Egzamin ósmoklasisty 2025. Co było na próbnych testach diagnostycznych?
Egzamin ósmoklasisty 2025. Co było na próbnych testach diagnostycznych?/KASIA ZAREMBA/AGENCJA SE/East News

Za pół roku odbędzie się egzamin ósmoklasisty. Czy uczniowie są do niego przygotowani? Trwa właśnie seria egzaminów próbnych z CKE - od 2 do 4 grudnia.

Uczniowie ósmych klas mają za sobą próbne egzaminy z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego. Na rozwiązanie zadań ósmoklasiści mieli od 90 do 120 minut.

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała już arkusze.

Próbny egzamin ósmoklasisty 2025. Język polski, czyli Tolkien, Krasicki i... Einstein

Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego trwa 120 minut. Składa się z dwóch części: pierwsza to zadania zorganizowane wokół tekstów zamieszczonych w arkuszu, a druga to wypracowanie na minimum 200 słów.

Co było na próbnym egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego? Pierwszy tekst, który otrzymali uczniowie, to "Hobbit, czyli tam i z powrotem" Johna Ronala Reuela Tolkiena. Do tego utworu poza zadaniami zamkniętymi i typu prawda-fałsz dopasowano jedno zadanie otwarte, w którym należało wybrać lekturę obowiązkową, w której "podróż bohatera nauczyła go czegoś cennego" i uzasadnić swój wybór.

W zadaniu siódmym zacytowano fragment lektury obowiązkowej - ósmoklasista miał podać jej tytuł oraz imię lub pseudonim bohatera tej lektury, który mimo lęku i obaw podjął się wykonać jakieś trudne zadanie. Uczeń miał też wyjaśnić, na czym ta trudność polegała.

Dalej pojawiło się zadanie na interpunkcję, a także zadanie z ilustracją - gazetką ścienną.

/CKE

Drugi tekst to "Ciekawość" Wojciecha Chudego. Tu uczeń musiał wykonać trzy zadania, jedno z nich polegało na uzupełnieniu zdań tak, aby powstało streszczenie.

Następnie ósmoklasiści otrzymali do przeczytania bajkę "Jowisz i owce" Ignacego Krasickiego i dwa dopasowane do niej zadania. 

/CKE

Dalej - uczniowie zapoznali się z cytatem Alberta Einsteina: "Nie mam żadnych szczególnych uzdolnień. Cechuje mnie tylko niepohamowana ciekawość" i musieli wskazać, dlaczego partykuła "nie" została zapisana najpierw rozłącznie, a następnie łącznie.

Próbny egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. Zaproszenie i przemówienie lub opowiadanie

Kolejne zadanie polegało na zredagowaniu zaproszenia na spotkanie pod hasłem "Wynalazki, które zawdzięczamy ludzkiej ciekawości". Uczeń miał zachęcić do udziału w tym wydarzeniu, używając dwóch argumentów, z których przynajmniej jeden nawiązywał do tematyki spotkania.

Ostatnie zadanie, 18., to wypracowanie. Ósmoklasiści mieli do wyboru jeden z dwóch podanych tematów. Oto one:

Temat 1. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, mające ich przekonać, że warto postępować zgodnie z wartościami, które zawarte są w wielu książkach. W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz do innego utworu literackiego.

Temat 2. Napisz opowiadanie o spotkaniu z wybranym bohaterem lektury obowiązkowej. Wasza wspólna przygoda zachęciła Cię do szukania i odkrywania ciągle czegoś nowego. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową.

Próbny egzamin ósmoklasisty. Matematyka

Egzamin ósmoklasisty z matematyki trwa 100 minut. Tyle czasu uczniowie mieli też na teście diagnostycznym.

W pierwszym zadaniu zamieszczono fragment etykiety z opakowania śmietany wraz z wartością odżywczą w 100 g produktu wyrażoną w gramach. Uczeń miał wskazać, ile jest dag białka w opakowaniu 200g tej śmietany oraz podać ile razy większa jest masa tłuszczu od masy soli w dowolnej porcji tej śmietany.

Następne zadania publikujemy poniżej:

/CKE

W kolejnych zadaniach pojawiły się pierwiastki, ułamki i nierówności. Następnie ósmoklasistom przedstawiono diagram kołowy informujący o tym, jakich odpowiedzi udzielili uczniowie zapytani: Z którego portalu internetowego korzystasz najczęściej?

/CKE

Dalej pojawiła się średnia arytmetyczna, obliczyć należało pole kwadratu oraz wskazać miarę kąta, pole rombu, objętość graniastosłupa.

W zadaniu 14. uczniom przedstawiono zagadnienie odcinkowego pomiaru prędkości.

/CKE

Egzamin ósmoklasisty, matematyka próbna. Festyn, sklep narciarski i urządzenie do produkcji kostek lodu

Polecenia w zadaniach otwartych były następujące:

16. Na festyn wpuszczano uczestników jednym wejściem. Pierwszy wchodzący otrzymał i sok, i ciastko. Następnie co szósty wchodzący otrzymywał sok, a co dziesiąty wchodzący otrzymywał ciastko. To znaczy, że sok otrzymali wchodzący: pierwszy, siódmy, trzynasty itd. A ciastko otrzymali wchodzący: pierwszy, jedenasty, dwudziesty pierwszy itd. Na festyn przyszło 450 osób. Oblicz, ilu uczestników tego festynu otrzymało i sok, i ciastko.

19. Marek kupił w sklepie sportowym kask narciarski, buty i narty. Kask kosztował 500 zł. Narty i kask kosztowały razem o 700 zł mniej niż narty i buty łącznie. Buty i kask kosztowały razem tyle co narty. Oblicz, ile kosztowały narty, a ile kosztowały buty, które kupił Marek w tym sklepie.

Pozostałe zadania oparte były na rysunkach: trójkąta, trapezu równoramiennego, graniastosłupa.

Ostatnie, 21. zadanie, brzmiało tak: Urządzenie do produkcji kostek lodu nalewa wodę do jednakowych foremek w kształcie sześcianu o pojemności 8 cm3 . Wlana woda wypełnia 75% pojemności każdej foremki. Z jednej foremki zostanie wyprodukowana jedna kostka lodu. Oblicz, ile kostek lodu wyprodukuje to urządzenie z 3 000 cm sześciennych wody.

Próbny egzamin ósmoklasisty. Język angielski - rozumienie ze słuchu

Egzamin ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego trwa 90 minut. Uczniowie mogą wybrać tylko ten język, którego uczą się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Najczęściej jest to język angielski. I właśnie ten arkusz przeanalizujemy.

W części pierwszej u uczniów sprawdzane było rozumienie ze słuchu. Każde z nagrań usłyszeli dwukrotnie. W pierwszym poleceniu znalazło się pięć tekstów: na podstawie informacji zawartych w nagraniu musieli wybrać właściwą odpowiedź.

Dalej usłyszeli wypowiedzi czterech osób na temat ich ulubionych przedmiotów. Do każdej wypowiedzi dopasować musieli odpowiadające jej zdanie.

W trzecim zadaniu słuchali opinii o robieniu zakupów - do każdej z nich dobrać należało właściwą reakcję. Ostatnie polecenie z rozumienia ze słuchu dotyczyło konkursu graficznego. Po wysłuchaniu nagrania należało uzupełnić brakujące luki w tekście.

/CKE

Język angielski na próbnym egzaminie ósmoklasisty. Czytanie

Następnie ósmoklasiści wybierali właściwą reakcję do każdej z czterech opisanych sytuacji. Dalej musieli uzupełnić dwa dialogi, używając maksymalnie trzech wyrazów. W zadaniu siódmym uczniowie otrzymali cztery teksty i cztery zadania - wybierali właściwą odpowiedź.

Kolejne zadanie to tekst, z którego usunięto trzy zdania. Należało je odpowiednio dopasować.

/CKE

Dalej otrzymali trzy teksty o festiwalach oraz cztery zdania - do każdego dopasować należało właściwy tekst. Jeden z tekstów pasował do dwóch zdań.

Zadanie 10. polegało na uzupełnieniu e-maila zgodnie z treścią otrzymanych tekstów. Tym razem luki wypełnić należało w języku polskim.

/CKE

W kolejnych zadaniach uczniowie otrzymali kolejne teksty z lukami do uzupełnienia - jeden dotyczył clickbaitowych artykułów, drugi był o znalezionym w śniegu portfelu.

Język angielski. E-mail do kolegi z Anglii

Ostatnie zadanie polegało na napisaniu e-maila do kolegi z Anglii. Treść polecenia brzmiała następująco:

"Wczoraj Twoja klasa wzięła udział w lekcji na świeżym powietrzu. W e-mailu do kolegi z Anglii:

-poinformuj, gdzie odbyła się ta lekcja, i opisz to miejsce

-wyjaśnij, na czym polegało jedno z zadań, które musieliście wykonać podczas tych zajęć

-uzasadnij, dlaczego lekcje na świeżym powietrzu to dobry pomysł."

Wszystkie arkusze dostępne są na stronie CKE.

Ekspert o fali protestów w Gruzji: To spór o wartości /RMF FM/RMF
INTERIA.PL

Zobacz także