413,24 mln euro, a konkretnie dwie grzywny w wysokości 206,62 mln euro - taką karę wobec Booking.com zasądziła hiszpańska Komisja ds. Rynków i Konkurencji (CNMC). Organ zarzuca włodarzom serwisu "nadużywanie dominującej pozycji" na rynku i naruszenie artykułów o ochronie konkurencji oraz Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Booking w tarapatach. Hiszpańskie hotele dopięły swego Toczący się od kilku lat spór pomiędzy hiszpańskimi hotelami a internetowym gigantem wynika z nieuczciwych warunków handlowych, które - w przekonaniu właścicieli hoteli - stosuje serwis. W oświadczeniu wydanym przez CNMC wymienia się m.in. klauzulę w umowie, która uniemożliwia im oferowanie wynajmu pokoi na własnych stronach internetowych po cenach niższych od oferowanych przez Booking. Jednocześnie przedsiębiorstwo zastrzega sobie prawo do jednostronnego obniżenia ceny, którą hotele oferują na stronie internetowej lub w aplikacji. CZYTAJ RÓWNIEŻ: Przetestowali ubrania z chińskiego Shein. Wyniki nie zostawiają złudzeń Kolejny zarzut dotyczy zapisu, który reguluje możliwości rozwiązywania sporów prawnych pomiędzy stronami zawierającymi umowę. Organami właściwymi w przypadku konfliktu są sądy w Amsterdamie, opierające się na holenderskim prawie. W oświadczeniu wskazano też na "brak przejrzystości" w informacjach o funkcjonowaniu subskrypcji Preferente, Preferente Plus i Genius, które mają podnosić pozycję hoteli w ustalonym rankingu Booking.com w zamian za zapłatę wyższej prowizji lub oferowanie zniżek na najchętniej wynajmowany lub najtańszy z posiadanych pokoi. Według CNMC amerykańskie przedsiębiorstwo działające na całym świecie miało stosować nieuczciwe metody przynajmniej od 2019 r. do chwili obecnej, narzucając niesprawiedliwe warunki współpracy hiszpańskim hotelom i ograniczając możliwości funkcjonowania na rynku innym serwisom oferującym podobne usługi. Oprócz kary finansowej, hiszpański organ nałożył na Booking obowiązek zastosowania się do rozporządzeń, które pozwolą uniknąć stosowania nieuczciwych praktyk w przyszłości. Booking zapowiada odwołanie od decyzji CNMC Decyzja CNMC nie jest prawomocna. Amerykańskie przedsiębiorstwo ma dwa miesiące na odwołanie administracyjne do sądu krajowego i już teraz zapowiedziało taki zamiar. W wydanym komunikacie Booking nazwał postanowienie hiszpańskiego organu "bezprecedensowym". Opierając się na unijnym Akcie o rynkach cyfrowych, stwierdzono, że "umożliwia on uzgodnienie rozwiązań, które mają zastosowanie w całej Europie, a nie w poszczególnych krajach, tak jak robi to CNMC". Booking.com to internetowy serwis, który pośredniczy pomiędzy hotelami a klientami poszukującymi noclegu w sieci. Na podstawie kwoty rezerwacji, przedsiębiorstwo pobiera odpowiednią prowizję. Usługi serwisu oferowane są niemal na całym świecie, dostępne w 43 językach. W 2021 r. Hiszpańskie Stowarzyszenie Dyrektorów Hoteli oraz Stowarzyszenie Biznesu Hotelarskiego w Madrycie krytykowały przedsiębiorstwo za nadużywania wiodącej pozycji w branży. Decyzja CNMC jest kolejnym krokiem na drodze prawnej w kierunku uregulowania działalności firmy. Źródło: El Diario --- Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!