Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Podróżni Polregio zostaną na peronach. Priorytet ma węgiel

Pierwszeństwo na torach zyskały pociągi przewożące węgiel, więc Polregio zawiesi części połączeń na Pomorzu Zachodnim. - Polskiej infrastruktury nie modernizowano z myślą o rozwoju. Miało być taniej: mniej stacji, mijanek, torów i posterunków ruchu. Zdławiono przepustowość i dziś nie sposób ułożyć rozkładu jazdy - mówi Interii dr Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej. Ekspert przestrzega, że problemy takie, jak w Szczecinie, wkrótce mogą dotyczyć także Trójmiasta.

Z rozkładów jazdy Polregio zniknie część pociągów ze Szczecina do Gryfina i z powrotem. Zdaniem eksperta to zwiastun kolejnych problemów na kolei
Z rozkładów jazdy Polregio zniknie część pociągów ze Szczecina do Gryfina i z powrotem. Zdaniem eksperta to zwiastun kolejnych problemów na kolei/Polregio/materiały prasowe

- 169 pociągów pełnych węgla tylko w ostatnim tygodniu wyjechało do różnych samorządów, elektrociepłowni, elektrowni w całym kraju. 2,7 tysiąca ciężarówek rozjechało się po całej Polsce. Cieszę się, że cała ta logistyka sprzedaży zaczyna we właściwy sposób działać - wyliczał w sobotę premier Mateusz Morawiecki, który gościł w gdańskim porcie.

Jeszcze wcześniej, bo w lipcu, rząd informował, że państwowe PKP Cargo weźmie na barki dodatkowe przewozy węgla sprowadzanego statkami do Polski. "Czarne złoto" trafia do nas z niekiedy odległych krajów, ponieważ przestaliśmy je kupować od Rosji.

Więcej węgla na torach, mniej pociągów pasażerskich. Pierwsze cięcia wokół Szczecina

Gdy kolejarze planowali rozkład jazdy na lata 2021-2022 nie mogli wiedzieć, że na torach pojawi się więcej pociągów z węglarkami. To sprawia, że skutki embarga wprowadzonego po agresji na Ukrainę zaczynają odczuwać pasażerowie.

Polregio, uruchamiające lokalne połączenia kolejowe, od 6 listopada zawiesi część kursów między Szczecinem a Gryfinem na Pomorzu Zachodnim. Spółka przyznała, że ograniczenie oferty ma związek ze "zwiększeniem przewozów z towarami zabezpieczającymi bezpieczeństwo energetyczne kraju", wykonywanych do i ze szczecińskiego portu.

Ze stacji Szczecin Główny nie odjadą składy zaplanowane na godziny: 14:10, 15:22, 17:14 oraz 17:35. W przeciwnym kierunku - z Gryfina - podróżni nie skorzystają z połączeń o 14:39, 16:26 i 17:50. Taka sytuacja potrwa co najmniej do 10 grudnia

Zdaniem rządu węgiel sprowadzany do Polski statkami powinien trafiać do regionów przede wszystkim po torach kolejowych. Szlaki mają jednak ograniczoną przepustowość
Zdaniem rządu węgiel sprowadzany do Polski statkami powinien trafiać do regionów przede wszystkim po torach kolejowych. Szlaki mają jednak ograniczoną przepustowość/Wojciech Strozyk//Reporter

Szef Fundacji Pro Kolej: Gwałtowne zwiększenie przewozu węgla oznacza kłopoty i opóźnienia

- Na starej, często zdegradowanej lub częściowo rozebranej infrastrukturze nie da się pogodzić interesów ruchu pasażerskiego i towarowego. Gwałtowne zwiększenie przewozów oznacza kłopoty i opóźnienia - przestrzega Jakub Majewski, szef Fundacji Pro Kolej. 

W rozmowie z Interią wyjaśnia, że przez Rzepin i Gryfino do Szczecina poprowadzono objazd dla pociągów dalekobieżnych. 

- Dodatkowo na odcinku Rzepin-Szczecin zdegradowano dwie stacje, które w przeszłości pozwalały pogodzić ruch pasażerski i towarowy. Oznacza to, że gdy linię zajmie pociąg pospieszny, albo co gorsza skład z węglem, trzeba czekać na zwolnienie szlaku i nie można wysyłać składu aglomeracyjnego - opisuje.

Jak przypomina Jakub Majewski, w Niemczech - również zmagających się z kryzysem energetycznym - ogłoszono, że pociągi wiozące węgiel mają priorytet nad innymi

- Więc podobnie pomyślano u nas, ale tymczasem polska infrastruktura nie była modernizowana z myślą o rozwoju. Miało być taniej: mniej stacji, mijanek, torów i posterunków ruchu. W imię oszczędności zdławiono przepustowość i dziś nie sposób ułożyć rozkładu jazdy - stwierdza.

"Składy pasażerskie zwolnią, albo staną tak, jak w Szczecinie"

Zdaniem eksperta "skutek tych działań jest taki, że pociągi nie mieszczą się na torach, mimo że w Polsce kursują one kilka razy rzadziej niż na Zachodzie". - Przestrzegałbym więc przed huraoptymizmem, że zmienimy priorytety i węgiel dojedzie na czas - ocenia. 

Majewski jest zdania, że pierwszeństwo dla ruchu towarowego oznacza, że składy pasażerskie zwolnią, "albo staną tak, jak w Szczecinie". - Tylko wtedy padnie pytanie, po co więc wydawaliśmy pieniądze na tabor i podnoszenie prędkości? I co, jak nie kolej, ma być alternatywą dla zatłoczonych dróg i wysokich cen paliw na stacjach benzynowych? - pyta.

Według niego decyzja Polregio oraz zachodniopomorskiego marszałka o ograniczeniu połączeń jest niezrozumiała. - Z dnia na dzień zlikwidowano niektóre pociągi zapewniające popołudniowy powrót ze Szczecina bez zagwarantowania komunikacji zastępczej. Jeżeli presja na przewóz węgla będzie się zwiększać, następnym ośrodkiem, który może ucierpieć, jest Trójmiasto - uznaje szef fundacji Pro Kolej.

Rozmówca Interii precyzuje, że po torach w okolicach Gdańska, Sopotu i Gdyni też kursują pociągi dalekobieżne, regionalne, aglomeracyjne i towarowe. - W dodatku porty w Gdyni i Gdańsku nadają różne towary, nie tylko węgiel, więc problem może być jeszcze większy - podsumowuje Jakub Majewski.

"Wydarzenia": Kontrolerzy biletów ofiarami agresji pasażerów/Polsat News/Polsat News
INTERIA.PL

Zobacz także