SLD do mediów: Prosimy o rzetelny przekaz z ostatnich dni kampanii
Prosimy media o dochowanie w ostatnim tygodniu kampanii wyborczej wszelkiej staranności, aby wydarzenia były relacjonowane w sposób rzetelny i obiektywny - zaapelował w niedzielę rzecznik prasowy SLD Tomasz Kalita.
- Apelujemy do wszystkich mediów, liderów opinii i środowisk opiniotwórczych, aby nie ulegały emocjom i nie angażowały się w kampanię wyborczą, a informacja nie mieszała się z publicystyką - powiedział Kalita podczas zorganizowanego w niedzielę w Sejmie briefingu. Dodał, że wszyscy "muszą się wykazać odpowiedzialnością i zachować dystans do wydarzeń politycznych".
Rzecznik prasowy SLD powołał się na zaprezentowany w czwartek raport Fundacji im. Stefana Batorego z monitoringu serwisów informacyjnych. Według tego raportu w TVP dominowało neutralne przedstawianie partii i ich liderów zaś prywatni nadawcy - TVN i Polsat - częściej prezentowali pozytywnie Donalda Tuska a negatywnie liderów PiS i SLD.
- Za to chcielibyśmy serdecznie podziękować, po raz pierwszy od wielu lat telewizja publiczna stanęła na wysokości zadania, relacjonowała kampanię wyborczą w swoich głównych serwisach informacyjnych w sposób bezstronny - powiedział Kalita.
Dodał, że w państwie demokratycznym media w sposób równy powinny traktować wszystkie podmioty polityczne i obiektywnie relacjonować kampanię. - Wierzymy w to, że ten ostatni tydzień może inaczej wyglądać; ze swojej strony postaramy się, żeby dziennikarze mieli jak najlepszy dostęp do SLD i gwarantujemy pełną otwartość informacyjną - mówił Kalita.
- My bardzo szanujemy i lubimy dziennikarzy (...) niestety gdzieś na bardzo wysokim szczeblu toczy się jakaś dziwna gra, ale zadaniem nas wszystkich jest dotrzymanie wszelkich standardów obiektywizmu - zaznaczył. Dodał, że "nie jest tak, jak się przedstawia w wielu serwisach, że kampania opozycji to totalna katastrofa, a spotkania premiera w kraju to przyjemne wycieczki, gdzie premier wszystkich pociesza". - To nie ma nic wspólnego z bezstronnością - powiedział.
Ocena przedstawiona przez Fundację dotyczy pierwszego tygodnia monitoringu prowadzonego przed zbliżającymi się wyborami. Fundacja im. Stefana Batorego prowadzi takie badania po raz czwarty, analizując główne wydania serwisów informacyjnych telewizji publicznej: "Teleexpressu", "Panoramy", "Wiadomości", "Serwisu Info" (TVP Info) a także dwóch stacji komercyjnych: "Faktów" (TVN) i "Wydarzeń" (Polsat).
Z monitoringu - jak poinformowała PAP fundacja - wynika, że ponad połowę czasu wszystkich komitetów wyborczych w programach informacyjnych TV poświęcono Platformie Obywatelskiej, co stanowiło prawie 14 proc. całkowitego czasu trwania monitorowanych serwisów. Najczęściej eksponowanym politykiem był Donald Tusk, następnie: prezes PiS Jarosław Kaczyński, przewodniczący SLD Grzegorz Napieralski oraz prezes PSL Waldemar Pawlak. W pierwszej dziesiątce najczęściej prezentowanych znalazło się pięciu polityków PO oraz po jednym z PiS, SLD, PSL, Ruchu Palikota oraz PJN.
W przypadku lidera SLD Grzegorza Napieralskiego czas jego prezentacji w serwisach wyniósł 19 minut. Częściej prezentowały go "Wydarzenia" i "Fakty", rzadziej telewizja publiczna. Ponad 27 proc. wszystkich tych materiałów miało negatywny wydźwięk. Częściej niepochlebne materiały pojawiały w serwisach mediów komercyjnych - 43 proc. ocen negatywnych, niż w mediach publicznych - 2 proc.
Monitoring prowadził zespół socjologów z Pracowni Teorii Zmiany Społecznej Instytutu Socjologii UW.