PiS: Zapowiedzi programu "Śląsk 2.0" niewiarygodne jak rząd
Zdaniem posła PiS Andrzeja Adamczyka zapowiedzi zawarte w ogłoszonym przez rząd programie "Śląsk 2.0", dotyczącym także Małopolski, "są tak samo niewiarygodne, jak niewiarygodny jest rząd premier Ewy Kopacz".

"Po analizie tego dokumentu możemy powiedzieć, że te zapowiedzi są tak samo niewiarygodne, jak niewiarygodny jest rząd pani premier Ewy Kopacz. Większość tych propozycji, które zostały w nim zapisane, wynikają z braku determinacji i konsekwencji w realizacji programów rządu przez osiem lat. Różnych programów" - mówił Adamczyk na konferencji prasowej w Krakowie.
Podkreślił, że zawarta w rządowym dokumencie zapowiedź częściowego zniesienia akcyzy dla przedsiębiorstw sektora energochłonnego jest "niejasna i nieprecyzyjna".
"W tym dokumencie nie jest wymieniana Huta im. Sendzimira (obecnie ArcelorMittal Poland SA Oddział w Krakowie - PAP). Możemy domniemywać, że to częściowe obniżenie akcyzy będzie dotyczyło także kombinatu" - powiedział Adamczyk. "Ta decyzja determinuje remont wielkiego pieca w hucie, a to znaczy, że albo huta będzie funkcjonowała w dotychczasowym obszarze, albo będą tam likwidowane miejsca pracy" - podkreślił poseł.
Adamczyk zapowiedział, że wystąpi do premier i ministra gospodarki o doprecyzowanie, o ile obniżona zostanie akcyza, czy gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i kiedy zostanie złożony w Sejmie. "Mniemam, że będzie można go przeprowadzić w Sejmie w podobnie superekspresowy sposób, jak zmianę ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym" - mówił Adamczyk. Poseł dodał, że PiS jest za szybkim obniżeniem akcyzy, bo czeka na to wiele polskich przedsiębiorstw i decyzja ta powinna być podjęta dużo wcześniej.
Według posła "skandaliczna" jest zawarta w programie "Śląsk 2.0". zapowiedź, że nowa centrala PKP Cargo będzie zlokalizowana w Katowicach, co oznacza jej likwidację w Krakowie. Przypomniał, że PiS apelował o to, by nie zamykać siedziby spółki w Krakowie.
Poseł krytykował też brak jasnego rozstrzygnięcia w dokumencie przyszłości Kopalni Węgla Kamiennego "Brzeszcze". "Pomimo zapisów, że będzie rozwiązany problem tych kopalń, w których zimą trwały protesty, możemy powiedzieć, że rząd stara się sprawę przesunąć do jesieni. Dzisiaj stawiamy taką tezę: żadna decyzja w sprawie kopalni 'Brzeszcze' nie zostanie podjęta przed wyborami. Według informacji, jakie mamy, niepokój górników sięga zenitu" - mówił Adamczyk.
Dodał, że miał nadzieję, iż w programie znajdą się zapisy jednoznacznie definiujące, że inwestor kontrolowany przez państwo przejmie część kopalni "Brzeszcze" i będzie tam dalej prowadzone wydobycie. "Taki zapis potwierdzałby wolę rządu ze stycznia tego roku" - uważa Adamczyk. Jak mówił wielokrotnie, kiedy była mowa o problemach KWK Brzeszcze czy huty padała odpowiedź: "niebawem ogłoszony zostanie program". "Ten dokument nie jest przełomowy" - ocenił.
Polityk PiS wskazał także na niechlujną redakcję programu, do którego wklejone zostały bez żadnych poprawek i weryfikacji danych fragmenty dokumentów sprzed lat.
Szef małopolskiej NSZZ "S", radny sejmiku Wojciech Grzeszek mówił, że pracownicy małopolskich firm takich jak PKP Cargo i huta są zaniepokojeni o miejsca pracy. "W przypadku huty chodzi o 7,5 tys. miejsc pracy" - powiedział Grzeszek. "PKP Cargo to przykład wyciągania z Małopolski kolejnych miejsc pracy i przenoszenia ich gdzie indziej, tam, gdzie można zakładać, że elektorat będzie życzliwszy dla rządzących" - dodał Grzeszek.
Rząd na wyjazdowym posiedzeniu w Katowicach przyjął we wtorek dokument "Śląsk 2.0 - Program wsparcia przemysłu Województwa Śląskiego i Małopolski Zachodniej". Prace nad nim trwały od 7 stycznia br. Pięć filarów programu to: wzrost konkurencyjności gospodarki Śląska i Małopolski Zachodniej, inwestycje, wsparcie gospodarki niskoemisyjnej oraz oszczędzającej zasoby naturalne, kształcenie nowoczesnych kadr dla nowoczesnego przemysłu i wsparcie budowania aglomeracji.
W programie zapisano m.in. inwestycje, takie jak: droga ekspresowa S1 wraz z obwodnicą Oświęcimia, modernizacje linii kolejowych Kraków-Katowice, Trzebinia-Oświęcim-Czechowice Dziedzice oraz Katowice-Oświęcim oraz zapowiedź zmiany ustawy o podatku akcyzowym.