"Po analizie tego dokumentu możemy powiedzieć, że te zapowiedzi są tak samo niewiarygodne, jak niewiarygodny jest rząd pani premier Ewy Kopacz. Większość tych propozycji, które zostały w nim zapisane, wynikają z braku determinacji i konsekwencji w realizacji programów rządu przez osiem lat. Różnych programów" - mówił Adamczyk na konferencji prasowej w Krakowie. Podkreślił, że zawarta w rządowym dokumencie zapowiedź częściowego zniesienia akcyzy dla przedsiębiorstw sektora energochłonnego jest "niejasna i nieprecyzyjna". "W tym dokumencie nie jest wymieniana Huta im. Sendzimira (obecnie ArcelorMittal Poland SA Oddział w Krakowie - PAP). Możemy domniemywać, że to częściowe obniżenie akcyzy będzie dotyczyło także kombinatu" - powiedział Adamczyk. "Ta decyzja determinuje remont wielkiego pieca w hucie, a to znaczy, że albo huta będzie funkcjonowała w dotychczasowym obszarze, albo będą tam likwidowane miejsca pracy" - podkreślił poseł. Adamczyk zapowiedział, że wystąpi do premier i ministra gospodarki o doprecyzowanie, o ile obniżona zostanie akcyza, czy gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i kiedy zostanie złożony w Sejmie. "Mniemam, że będzie można go przeprowadzić w Sejmie w podobnie superekspresowy sposób, jak zmianę ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym" - mówił Adamczyk. Poseł dodał, że PiS jest za szybkim obniżeniem akcyzy, bo czeka na to wiele polskich przedsiębiorstw i decyzja ta powinna być podjęta dużo wcześniej. Według posła "skandaliczna" jest zawarta w programie "Śląsk 2.0". zapowiedź, że nowa centrala PKP Cargo będzie zlokalizowana w Katowicach, co oznacza jej likwidację w Krakowie. Przypomniał, że PiS apelował o to, by nie zamykać siedziby spółki w Krakowie. Poseł krytykował też brak jasnego rozstrzygnięcia w dokumencie przyszłości Kopalni Węgla Kamiennego "Brzeszcze". "Pomimo zapisów, że będzie rozwiązany problem tych kopalń, w których zimą trwały protesty, możemy powiedzieć, że rząd stara się sprawę przesunąć do jesieni. Dzisiaj stawiamy taką tezę: żadna decyzja w sprawie kopalni 'Brzeszcze' nie zostanie podjęta przed wyborami. Według informacji, jakie mamy, niepokój górników sięga zenitu" - mówił Adamczyk. Dodał, że miał nadzieję, iż w programie znajdą się zapisy jednoznacznie definiujące, że inwestor kontrolowany przez państwo przejmie część kopalni "Brzeszcze" i będzie tam dalej prowadzone wydobycie. "Taki zapis potwierdzałby wolę rządu ze stycznia tego roku" - uważa Adamczyk. Jak mówił wielokrotnie, kiedy była mowa o problemach KWK Brzeszcze czy huty padała odpowiedź: "niebawem ogłoszony zostanie program". "Ten dokument nie jest przełomowy" - ocenił. Polityk PiS wskazał także na niechlujną redakcję programu, do którego wklejone zostały bez żadnych poprawek i weryfikacji danych fragmenty dokumentów sprzed lat. Szef małopolskiej NSZZ "S", radny sejmiku Wojciech Grzeszek mówił, że pracownicy małopolskich firm takich jak PKP Cargo i huta są zaniepokojeni o miejsca pracy. "W przypadku huty chodzi o 7,5 tys. miejsc pracy" - powiedział Grzeszek. "PKP Cargo to przykład wyciągania z Małopolski kolejnych miejsc pracy i przenoszenia ich gdzie indziej, tam, gdzie można zakładać, że elektorat będzie życzliwszy dla rządzących" - dodał Grzeszek. Rząd na wyjazdowym posiedzeniu w Katowicach przyjął we wtorek dokument "Śląsk 2.0 - Program wsparcia przemysłu Województwa Śląskiego i Małopolski Zachodniej". Prace nad nim trwały od 7 stycznia br. Pięć filarów programu to: wzrost konkurencyjności gospodarki Śląska i Małopolski Zachodniej, inwestycje, wsparcie gospodarki niskoemisyjnej oraz oszczędzającej zasoby naturalne, kształcenie nowoczesnych kadr dla nowoczesnego przemysłu i wsparcie budowania aglomeracji. W programie zapisano m.in. inwestycje, takie jak: droga ekspresowa S1 wraz z obwodnicą Oświęcimia, modernizacje linii kolejowych Kraków-Katowice, Trzebinia-Oświęcim-Czechowice Dziedzice oraz Katowice-Oświęcim oraz zapowiedź zmiany ustawy o podatku akcyzowym.