Ma panele i pompę ciepła. Dostała rachunek i oniemiała. "Czuję się oszukana"

Magdalena Raducha

Magdalena Raducha

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Hahaha
haha
3,4 tys.
Udostępnij

- Czuję się nieźle oszukana - mówi Interii Ewelina. Wzięła kredyt na fotowoltaikę i pompę ciepła, inwestycja miała jej się szybko zwrócić. Kiedy zobaczyła pierwszy rachunek za prąd wiedziała już, że wcale tak nie będzie. W podobnej sytuacji mogą być dziesiątki, jak nie setki osób.

Fotowoltaika i pompa ciepła nie pomagają. Rachunki za prąd wciąż są wysokie
Fotowoltaika i pompa ciepła nie pomagają. Rachunki za prąd wciąż są wysokie123rf.com123RF/PICSEL

W lipcu 2022 roku Ewelina zainwestowała w panele fotowoltaiczne i pompę ciepła. To rozwiązanie, zdaniem sprzedawcy, miało być dla niej niezwykle korzystne. Podpisała umowę, a na panele i pompę wzięła kredyt.

Dwa lata żyła w nieświadomości. Nie wiedziała, ile faktycznie będzie musiała płacić za prąd. - Wielokrotnie prosiłam o rozliczenie, bez reakcji. Parę dni temu otrzymałam faktury za ten długi czas. Kwota - 20 tysięcy złotych - opowiada Interii.

W biurze obsługi klienta usłyszała, że w tej kwocie jest zarówno rozliczenie za ostatnie dwa lata jak i prognoza na przyszły rok. - Poprosiłam o skorygowanie prognoz, zostało do zapłaty 14 tysięcy złotych. To dużo więcej niż obiecywał i wyliczał sprzedawca pompy i paneli - komentuje kobieta.

Zainwestowała w fotowoltaikę. "Czuję się nieźle oszukana"

Nasza rozmówczyni dodaje, że największe koszty na fakturze to opłaty stałe. - Przeraża mnie też to, za jaką kwotę "sprzedaję" prąd, a za jaką kupuję. Sprzedaż to ok. 20-30 groszy, zakup 4-6 złotych za kilowatogodzinę - dodaje Ewelina.

- Mam wrażenie, że kwota na przyszłorocznej fakturze to loteria. Może być to 5 tys. zł, może być i 10 tys. zł. Nie jestem w stanie tego przewidzieć i się przygotować. Tak wysokie rachunki plus kredyt sprawiają, że ta inwestycja zupełnie mi się nie opłaca. Czuję się nieźle oszukana - podsumowuje Ewelina.

- Czy powinnam reklamować fakturę? Czy tak po prostu jest? Na prawnika mnie nie stać, a inne osoby w podobnej sytuacji powiedziały, że nie jesteśmy w stanie tego podważyć - mówi na koniec. Ostatecznie Ewelina wystąpiła o rozłożenie kwoty na raty.

Senior wydaje tysiące na prąd. Również postawił na fotowoltaikę i pompę ciepła

W podobnej sytuacji są co najmniej dziesiątki, jak nie setki osób. Publikują posty w mediach społecznościowych, część zbiera się w grupy, a nawet zastanawia nad pozwem zbiorowym.

Swoje rachunki za prąd pokazywał też pod koniec października pan Zdzisław, który pojawił się na spotkaniu z Szymonem Hołownią w Pleszewie. Senior wymienił piec na pompę ciepła i fotowoltaikę. - W tysiącach złotych muszę płacić - mówił rozżalony. Polityk zapewnił, że zapyta o rozwiązanie tej sprawy w resorcie środowiska i klimatu.

My również zwróciliśmy się do ministerstwa z prośbą o podanie informacji, czy coś w tej sprawie się ruszyło. Do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Kilkadziesiąt reklamacji rocznie

Ile jest osób, które zdecydowały się zainwestować w zieloną energię, a twierdzą, że nie jest to dla nich rozwiązanie korzystne? Ile skarg, reklamacji wpływa do dystrybutorów energii od prosumentów? Spytaliśmy o to, prosząc o konkretne liczby z roku 2023 i 2024, Eneę, Tauron, E.on, Energę i PGE. Do momentu publikacji odpowiedź otrzymaliśmy z trzech miejsc.

"Prosumenci rocznie zgłaszają do spółki kilkadziesiąt zasadnych reklamacji. Wszystkie zgłoszenia są dokładnie analizowane, po czym klient otrzymuje pełne wyjaśnienie" - poinformował Interię zespół prasowy Tauronu.

Odpowiedź na pytanie, czego dotyczyły, brzmi: "Klienci poruszają często tematy związane m.in. z danymi na fakturze w porównaniu z danymi w e-liczniku, zasadami rozliczenia i tym podobne".

Reklamacje prosumenckie. "Te dotyczące zużycia energii to znikoma część"

PGE odpowiedziała, że dokładnych danych podać nam nie może, bo "stanowią informacje wewnętrzne i nie podlegają udostępnieniu na zewnątrz". "Jednocześnie zaznaczamy, że skargi i reklamacje prosumentów stanowią niewielką część wszystkich spraw, z którymi zwracają się do nas klienci. Każde zgłoszenie analizujemy indywidualnie. Jeżeli reklamacja jest zasadna - niezwłocznie korygujemy rozliczenie, jeżeli nie - przekazujemy klientowi szczegółową informację uzasadniającą nasze stanowisko" - dodaje PGE.

Odpowiedziała nam też Energa. "Jeśli chodzi o reklamacje składane do spółki Energa Obrót przez prosumentów, te dotyczące zużycia energii we wskazanych latach stanowią znikomą część wszystkich reklamacji prosumenckich" - czytamy.

Pamiętajmy, że nie każdy decyduje się reklamować fakturę - akceptuje sytuację i po prostu płaci. Tak, jak zrobiła to Ewelina.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Czarzasty w "Graffiti": Z tego co pamiętam, do PZPR należało kilka milionów ludzi
      Czarzasty w "Graffiti": Z tego co pamiętam, do PZPR należało kilka milionów ludziPolsat NewsPolsat News
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      1620
      Super
      relevant
      497
      Hahaha
      haha
      690
      Szok
      shock
      233
      Smutny
      sad
      189
      Zły
      angry
      216
      Lubię to
      like
      Hahaha
      haha
      3,4 tys.
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na