Kto może otrzymać dodatek gazowy za 2023 rok? Dodatek do gazu, czyli w rzeczywistości rekompensatę podatku VAT za opłacone faktury mogą otrzymać gospodarstwa domowe, w których głównym źródłem ogrzewania jest urządzenie zasilane gazem. Są to np.: kocioł lub bojler gazowy;kominek gazowy;podgrzewacz gazowy przepływowy. Do uzyskania zwrotu podatku VAT niezbędne jest zgłoszenie danego źródła ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) przed 21 grudnia 2022 roku. Dodatkowymi wymaganiami uprawniającymi do dodatku są kryteria dochodowe: do 2100 zł przeciętnego miesięcznego dochodu dla gospodarstw jednoosobowych;do 1500 zł przeciętnego miesięcznego dochodu na mieszkańca w gospodarstwach wieloosobowych. Wniosek o rekompensatę podatku VAT na fakturach za gaz może złożyć tylko osoba będąca stroną umowy na dostarczenie tego paliwa. Nie ma za to znaczenia, kto faktycznie opłacał rachunki. Dla wniosków złożonych od 1 sierpnia do 31 grudnia 2023 r. kryteria wylicza się od dochodów z 2022 r. Do kiedy trzeba złożyć wniosek? Do końca lutego 2024, który w przyszłym roku będzie liczył 29 dni, istnieje możliwość składania wielu wniosków jednocześnie. Można też złożyć jeden wniosek i dołączyć do niego szereg faktur obejmujących okresy rozliczeniowe od 1 stycznia 2023. Od 1 marca 2024 będzie można składać tylko jeden wniosek dotyczący faktury wystawionej maksymalnie 30 dni przed datą złożenia wniosku. Oznacza to, że jeżeli rachunek zostanie dostarczony 14 kwietnia, to o zwrot VAT uprawnione gospodarstwa mogą wnioskować najpóźniej 14 maja. Gdzie złożyć wniosek i jakie dokumenty załączyć? Oficjalna broszura dostępna na stronach serwisu gov.pl jako jedyną możliwość składania wniosków o dodatek do gazu za 2023 r. wymienia platformę ePUAP. Aby przejść bezpośrednio do odpowiedniego formularza należy nacisnąć przycisk "Złóż wniosek" pod tym adresem, a następnie zalogować się za pomocą profilu zaufanego, bankowości elektronicznej lub aplikacji mObywatel. Do wypełnienia wniosku potrzebne będą następujące dane: dane osobowe wszystkich mieszkańców gospodarstwa domowego (imię, nazwisko, PESEL lub numer dowodu tożsamości);dane kontaktowe (adres mailowy i numer telefonu – opcjonalnie);numer rachunku bankowego, na który ma być przesłany zwrot. Dodatkowo do wniosku należy dołączyć wszystkie faktury VAT za okres, którego dotyczy podanie. Konieczne jest też przedstawienie dowodów uiszczenia wpłaty na poczet wystawionych rachunków. Przynajmniej w niektórych gminach możliwe jest też dostarczenie odpowiedniego wniosku w formie papierowej, takie informacje można znaleźć na stronach serwisu samorządu terytorialnego, np. gminy Stryszów w województwie małopolskim. Wzór wniosku o dodatek do gazu za 2023 rok można znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej pod tym adresem. W gminie Stryszów z wypełnionym dokumentem należy zgłosić się do odpowiedniego działu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. W przypadku innych samorządów najlepiej szukać informacji na stronach internetowych, dzwoniąc lub osobiście udając się do danego urzędu. Czytaj także: Bonus w rachunku: 125 zł zwrotu za prąd. Należy spełnić prosty warunek Urzędnicy pukają do drzwi. Nowe przepisy wprowadziły kontrolerów w ruch Zobacz też: