Egzamin ósmoklasisty. Polonistka ocenia: Arkusz wcale banalny nie był

Magdalena Raducha

Magdalena Raducha

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
481
Udostępnij

Było proste - pisali uczniowie w mediach społecznościowych po egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego. Wielu skończyło rozwiązywać arkusz przed czasem. - Pierwsi uczniowie wychodzili bardzo zadowoleni i przekonani, że było łatwo, a kolejni mieli już więcej wątpliwości. Pojedyncze osoby mówiły, że miały za mało czasu i dotyczyło to lepszych uczniów - zauważa Renata Czaja-Zajder, polonistka. W jej ocenie arkusz wcale nie był tak banalny, jak się wydaje.

Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. Polonistka ocenia arkusz
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. Polonistka ocenia arkuszPiotr HukaloEast News

Egzamin ósmoklasisty 2023 z języka polskiego zdawało dzisiaj w całej Polsce ponad pół miliona uczniów klas ósmych. Arkusze otrzymali o godz. 9 i mogli go rozwiązywać 120 minut. Wielu skończyło wcześniej. W mediach społecznościowych nie kryli zadowolenia z tego, że to właśnie na "Balladynie" oparta była większa część arkusza.

Egzamin ósmoklasisty 2023. "Balladyna", artykuł i mem ze ślimakiem

Renata Czaja-Zajder, polonistka, mówi Interii: - Z informacji ze szkoły wiem, że pierwsi uczniowie wychodzili bardzo zadowoleni i przekonani, że było łatwo, a kolejni mieli już więcej wątpliwości. Pojedyncze osoby mówiły, że miały za mało czasu i dotyczyło to lepszych uczniów.

I potwierdza, że młodzież pozytywnie odebrała obecność "Balladyny". - Zazwyczaj dobrze pamiętają ten utwór i czują się w nim pewnie. Zadania do "Balladyny" nie były trudne, ale miały zróżnicowany poziom i niektóre wymagały uważnej lektury podanego fragmentu, co uważam za zaletę w konstrukcji testu - wskazuje.

Po tych zadaniach uczniowie musieli przeczytać tekst Jolanty Marii Berent "Odblokuj swój talent". I napisać jego streszczenie. - Uważam, że sam artykuł był trudny do streszczenia, co jest zresztą zmorą kolejnych arkuszy. CKE przyjęła sztywny schemat streszczenia i z niewielkimi modyfikacjami pojawia się on na każdym egzaminie. Tymczasem trudno znaleźć w miarę krótkie, nadające się na egzamin teksty, które dałyby się naprawdę wpisać w ten format.

- W przypadku artykułu zamieszonego w tegorocznym arkuszu wydaje mi się to jeszcze trudniejsze, bo autorka nie prezentuje własnej myśli, ale omawia poglądy autorów testu Gallupa. A dodatkowo tekst zawiera liczne zwroty do adresata, pytania retoryczne, wydaje się "poszatkowany" - to mogło utrudniać wydobycie najistotniejszych informacji - ocenia polonistka.

W tej części egzaminu pojawiło się też pytanie z grafiką, na której widać ślimaka jadącego na... deskorolce. "Czy treść poniższego rysunku jest zgodna z wymową tekstu 'Odblokuj swój talent'? W uzasadnieniu sformułuj argument odnoszący się zarówno do tekstu Jolanty Marii Berent, jak i do rysunku" - brzmi polecenie. Tu uczniowie mieli pewne wątpliwości. - Zadanie wydało im się dziwne. W poleceniu zabrakło informacji, że należy sformułować stanowisko. To niby oczywiste, ale w stresie uczniowie często zapominają o oczywistościach - komentuje Renata Czaja-Zajder.

W jej ocenie arkusz wcale nie był tak banalny. - W niektórych zadaniach widzę wyższy niż przeciętny poziom trudności. Określiłabym je jako umiarkowanie trudne. Przykład: w zadaniu z definicją słownikową pytanie odnosiło się do najmniej oczywistego znaczenia - wskazuje nauczycielka.

Egzamin ósmoklasisty. Rozprawka i opowiadanie

W ostatniej części egzaminu ósmoklasisty uczniowie musieli napisać wypracowanie - rozprawkę lub opowiadanie.

- Temat rozprawki nie należy do banalnych, "łopatologicznych", na pewno wymagał namysłu i niektórzy uczniowie mówili, że mieli trudności ze sformułowaniem argumentów. Ale materiał lekturowy daje możliwości sensownego rozwinięcia tematu - komentuje Renata Czaja-Zajder. I tu również podkreśla, że temat rozprawki stawiający pytanie filozoficzne jest potwierdzeniem tego, że arkusz nie był tak prosty, jak niektórym się wydawało.

O temacie opowiadania ma podobne przemyślenia. W jej ocenie również nie należy do banalnych. - Ja jestem zdecydowaną przeciwniczką tego typu zadań. Sprawdzanie znajomości treści lektury za pomocą opowiadania twórczego to sprzeczność, z którą uczniowie rzadko sobie dobrze radzą - ocenia polonistka.

Pierwszy z trzech egzaminów ósmoklasiści mają już za sobą. W środę zmierzą się z matematyką, a w czwartek z językiem obcym.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Kołodziejczak o końcu współpracy z Porozumieniem: Życie i praca weryfikuje
      Kołodziejczak o końcu współpracy z Porozumieniem: Życie i praca weryfikujeRMF24.plRMF
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      286
      Super
      relevant
      86
      Hahaha
      haha
      38
      Szok
      shock
      29
      Smutny
      sad
      23
      Zły
      angry
      19
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      481
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na