Niemiecka kolej strajkuje. Wstrzymają pracę na 20 godzin

Oprac.: Karina Jaworska
Niemiecki związek maszynistów GDL zwołał 20-godzinny strajk. Maszyniści wstrzymają pracę od środy wieczorem do czwartku do godziny 18. Sytuacja jest następstwem braku porozumienia między związkiem a szefami kolei. Pracownicy domagali się większej płacy i mniejszego wymiaru pracy, jednakże ich żądania nie zostały w pełni uwzględnione.

Agencja AFP podała, że niemiecki związek maszynistów zwołał 20-godzinny strajk. Związek GDL uściślił, że strajk rozpocznie się o godzinie 22 w środę i potrwa do godziny 18 w czwartek. - Niezadowolenie wśród pracowników jest znaczne, a ich obawy uzasadnione - stwierdził przewodniczący GDL Claus Weselsky cytowany przez agencję. Dodał, że w strajku wezmą wszystkie osoby, które normalnie pracują podczas przejazdów.
Niemcy. Strajk na kolei. Padła zapowiedź
Decyzja o wstrzymaniu pracy zapadła po tym, jak związek nie osiągnął porozumienia z szefem państwowego operatora kolejowego Deutsche Bahn w sprawie podwyżek płac.
GDL domaga się podwyżki dla pracowników w wysokości 555 euro (ponad 2400 zł.) miesięcznie. Żąda także dodatku w wysokości do 3000 euro (ponad 13 000 zł.) na walkę z inflacją. Wystąpił także z propozycją skrócenia czasu pracy z 38 do 35 godzin tygodniowo bez obniżenia wynagrodzenia.
Szef Deutsche Bahn, Martin Seiler, określił strajk jako "całkowicie niepotrzebny". Negocjacje rozpoczęły się w zeszłym tygodniu i mają zostać wznowione po zakończeniu strajku. Operator podczas pierwszej tury rozmów zaproponował podwyżkę płac o 11 proc. Strony jednak nie doszły do porozumienia, a GDL wciąż oczekuje spełnienia wszystkich swoich postulatów.
Niemcy. Kryzys na kolei i groźba strajku
Niemiecka kolej przechodzi kryzys. W październiku ponad połowa pociągów dalekobieżnych była opóźniona. Wiele przejazdów zostało całkowicie odwołanych w ostatniej chwili - gdy pasażerowie czekali już na peronie.
W ubiegłym roku raptem 65 proc. dalekobieżnych pociągów przybywało o czasie, co stanowi najgorszy wynik od dekady. Dla porównania w Polsce w tym samym czasie punktualnych było 66,6 proc..
Latem 2023 roku Instytut Demoskopii Allensbach przeprowadził ankietę dotyczącą pociągów, z której wynikało, że raptem 28 proc. Niemców jest zadowolona ze stanu kolei. Głównym problemem, który prowadzi do licznych niedogodności, jest przestrzały i przeciążony system infrastruktury kolejowej.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!