Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Ekspert: Kryzys strefy euro okazją dla Chin

Kryzys w niektórych państwach strefy euro jest dla Chin okazją do zwiększenia wpływów gospodarczych w Europie. W ważny europejski przyczółek Chin przekształca się Grecja - sądzi Eva Anastasiadou z Royal United Services Institute (RUSI).

"Trudna sytuacja gospodarcza może spowodować, że Grecja zostanie wykorzystana w charakterze konia trojańskiego do stopniowego zwiększania strategicznego wpływu Pekinu na starym kontynencie" - napisała Anastasiadou w biuletynie tego ośrodka analitycznego.

Jej zdaniem Pekin w swej polityce rozwojowej kładzie nacisk na ekspansję handlu i koncentruje uwagę na globalnej infrastrukturze portowej ułatwiającej dystrybucję chińskich towarów i podnoszącej rangę Chin w światowym handlu.

W tym kontekście Anastasiadou ocenia umowę chińskiej firmy transportu oceanicznego COSCO z władzami portu w Pireusie z listopada 2008 r. Umowa daje COSCO częściową kontrolę nad portem na 35 lat w zamian za 2,8 mld funtów szterlingów (ok. 4,6 mld USD).

COSCO zainwestowało już 470 mln funtów w modernizację drugiej przystani w Pireusie i budowę trzeciej. Z końcem 2010 r. COSCO za pośrednictwem swojej spółki zależnej Pireus Container Terminal podpisało umowę z lotniskiem w Atenach, integrując fracht lotniczy z morskim oraz znacznie rozbudowując potencjał przeładunkowy i szybkość operacji.

Chińczycy wyrazili też zainteresowanie nabyciem udziałów w prywatyzowanej przez rząd Grecji spółce kolejowej HRO z myślą o doprowadzeniu połączeń kolejowych do portów i udziale w rządowych planach budowy dwóch dużych ośrodków spedycyjnych w Salonikach (połączonych siecią kolejową z resztą Półwyspu Bałkańskiego) i Thriasio koło Aten.

Anastasiadou wskazuje na duże znaczenie geostrategiczne Pireusu dla Pekinu. Położenie portu czyni z niego ważny ośrodek handlu między Europą a Azją. Usytuowanie w pobliżu Bosforu daje łatwy dostęp do Morza Czarnego, do Azji Środkowej, Turcji, na Bałkany oraz do Europy Wschodniej.

Chiny - pisze Anastasiadou - pracują nad serią inwestycji w infrastrukturę Irlandii i wyraziły zainteresowanie inwestowaniem w Hiszpanii i Portugalii. W przypadku Grecji "pokaźne inwestycje w jej infrastrukturę będą dla Chin ważnym przyczółkiem ekonomicznym u progu Europy".

"Częściowe przejęcie kontroli nad jednym z najważniejszych portów w południowo-wschodniej Europie i inwestycje w liczne projekty infrastrukturalne w innych rejonach Grecji mogą być początkiem politycznego i gospodarczego uzależnienia Aten i podporządkowania ich sobie przez Chiny" - obawia się analityczka ośrodka RUSI.

PAP

Zobacz także