Bałtyk skuty lodem. Lodołamacze pracują cały czas

Jakub Wojciechowski

Jakub Wojciechowski

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
352
Udostępnij

Prawie jedną czwartą powierzchni Bałtyku pokrywa lód - donoszą estońskie media. Obecnie statki muszą korzystać z usług lodołamacza, by dotrzeć do wybrzeża. W Estonii jedna ze specjalistycznych jednostek wypływała na akcję już ponad 30 razy. Sąsiednie kraje również muszą oczyszczać szlaki żeglugowe z lodu.

Lód pokrywa niemal jedną czwartą powierzchni Bałtyku - informują media w Estonii. Lodołamacze w nadmorskich krajach pracują bez ustanku. Zdjęcie ilustracyjne
Lód pokrywa niemal jedną czwartą powierzchni Bałtyku - informują media w Estonii. Lodołamacze w nadmorskich krajach pracują bez ustanku. Zdjęcie ilustracyjnePeter Adams/Avalon/Universal Images GroupGetty Images

Około 80 tysięcy kilometrów kwadratowych powierzchni Bałtyku pokrywa lód - informuje estońska telewizja ERR. To niewiele mniej od jednej czwartej powierzchni tego morza, która wynosi nieco ponad 415 tys. km. kwadratowych. Obecnie duża część estońskiego wybrzeża jest zamarznięta.

Jaka prognoza pogody jest najlepsza? Taka, która jest aktualizowana co 30 minut. Wypróbuj darmową aplikację Pogoda Interia. Zainstaluj z Google Play lub App Store

Lód przyrastał od listopada

Jak powiedział Rivo Uiboupin, szef instytutu systemów morskich na Politechnice w Tallinie, wczesne nadejście zimy w tej części Europy odnotowano pod koniec listopada. Doprowadziło ono do zmniejszenia temperatury wody morskiej.

Kolejne "mroźne uderzenie", do którego doszło pod koniec ubiegłego roku, spowodowało zwiększenie zasięgu występowania morskiego lodu. Trwające obecnie niskie temperatury pogłębiły efekt zamarzania powierzchni Bałtyku nieopodal brzegów.

Estonia walczy z zamarzającym Bałtykiem

Przybrzeżne wody Estonii są dosyć płytkie, więc zimą stosunkowo łatwo pokrywają się lodem. Już teraz przybrzeżne wyspy Saaremaa, Hiiumaa i kilka innych pokryte są lodem. Zaczął się on formować w rejonie zatoki Pärnu pod koniec listopada 2023 roku. Od tego czasu już ponad 32 razy kierowano w ten rejon lodołamacz, żeby udrożnić szlaki żeglugowe.

Początkowo większe jednostki były w stanie dotrzeć do brzegu bez jego pomocy, jednak obecnie jest to niemożliwe. Jak powiedział telewizji ERR Martin Kaarjärv z Estońskiej Administracji Transportu, teraz niemal wszystkie statki muszą korzystać z usług lodołamacza, by dostać się w rejon wybrzeża.

Zima jak sprzed lat

Rivo Uiboupin twierdzi, że chociaż w najbliższej przyszłości zimy będą łagodniejsze, to ta, z którą obecnie mamy do czynienia, jest wyjątkiem. Jeszcze kilka lat temu podobny do obecnego poziom lodu na powierzchni morza odnotowywano w okolicach lutego lub marca. Ostatnie zimy były jednak cieplejsze i w ich trakcie lody było wyjątkowo mało.

Nie tylko Estonia zmaga się masami lodu zalegającymi na powierzchni Bałtyku. Również Finlandia, Szwecja i Rosja wykorzystują lodołamacze do oczyszczania przybrzeżnych szlaków żeglugowych. Szwecja posiada pięć tego typu jednostek, a Finlandia ma ich siedem.

Źródło: News.err.ee

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Historia w Interii. Klif w Gdyni skrywa baterię artylerii
      Historia w Interii. Klif w Gdyni skrywa baterię artyleriiInteria.plINTERIA.PL
      Przejdź na