Portal Pasażera od PKP pełen błędów? "Opóźniony" pociąg ruszył o czasie

Wiktor Kazanecki

Wiktor Kazanecki

Aktualizacja
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
7
Udostępnij

"Portal Pasażera pokazywał, że jest zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Kielce-Lublin. Nic takiego nie miało miejsca" - wspomina korzystająca z pociągów Nicola, zapytana o aplikację z kolejowym rozkładem jazdy. W moim przypadku spłatała inny figiel, bo pokazywała, że pociąg odjedzie z opóźnieniem, a ruszył punktualnie. Podróżni narzekają również na ciągłe awarie Portalu. Jak dowiedziała się Interia, chociaż platforma zbiera też pozytywne recenzje, PKP PLK wprowadzają zmiany w jej funkcjonowaniu.

Aplikacja Portal Pasażera przydaje się podczas planowania podróży pociągiem, ale potrafi płatać figle
Aplikacja Portal Pasażera przydaje się podczas planowania podróży pociągiem, ale potrafi płatać figleMarek Bazak, PKP PLK/Materiały prasoweEast News

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zarządza niemal wszystkimi szlakami w Polsce. Odpowiada też m.in. za tworzenie rozkładu jazdy pociągów. Dane o godzinach odjazdów ze stacji, dostępnych połączeniach, możliwych przesiadkach czy wyposażeniu konkretnych składów publikuje na Portalu Pasażera.

Wspomniana platforma to aplikacja na smartfony oraz strona internetowa. Gdy na kolei występują utrudnienia - ze względu na pogodę czy awarie na trasach - PKP PLK i przewoźnicy zachęcają, by na Portalu Pasażera sprawdzać, czy i które pociągi są opóźnione lub odwołane.

- Takie informacje są wprowadzane przez pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego do systemów "wewnętrznych" PLK. Następnie są przekazywane do Portalu Pasażera - wyjaśnia Interii Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK.

Portal Pasażera pokazywał, że "Malinowski" odjedzie później. A ruszył punktualnie

W teorii podróżny, zerkając do aplikacji, wie niemal od razu, że przykładowo pociąg Intercity z Gorzowa Wielkopolskiego do Trójmiasta przyjedzie później o pół godziny albo na części trasy zastąpiono go autobusem. W ten sposób mógłby wyjść z domu nieco później i nie stać bezczynnie na stacji.

Portal Pasażera pozwala m.in. sprawdzić aktualny rozkład jazdy z wybranej stacji, z uwzględnieniem spóźnień (po lewej), a także szuka połączeń między stacjami - z przesiadkami i bez nich (z prawej)PKP PLKmateriały prasowe

Praktyka bywa jednak nieco inna. 18 lipca przesiadałem się na stacji Kraków Główny, na którą - tuż po godz. 20:00 - przyjechałem pociągiem TLK "Bieszczady". W Portalu Pasażera sprawdziłem, ile mam czasu na zakupy w pobliskiej galerii.

Aplikacja informowała, że IC "Malinowski" do stolicy zjawi się dziewięć minut później niż powinien i odjedzie z takim samym opóźnieniem. Co istotne, "Malinowski" ma rozkładzie jazdy planowy postój na Krakowie Głównym od 20:08 do 20:36.

Z przekonaniem, że mam trochę więcej czasu, poszedłem do sklepu i spokojnym krokiem wróciłem na peron. Wsiadłem do pociągu, usiadłem na miejscu, a skład... ruszył, jak w zegarku, bo akurat była 20:36. Niby świetnie, ale w tym czasie Portal Pasażera nadal twierdził, iż "Malinowski" odjedzie o 20:45. Ja zdążyłem, a inni podróżni?

Po lewej - dane o godzinach odjazdu IC "Malinowski" z 18 lipca, godz. 20:41, czyli pięć minut po faktycznym odjeździe pociągu. Z prawej zrzut ekranu wykonany dzień później, z poprawionymi informacjami o tym samym kursiePKP PLKmateriały prasowe

- Czas postoju jest możliwy do skrócenia, aby chociaż częściowo zniwelować opóźnienie, ale tylko w przypadku, gdy przekracza ono planową godzinę odjazdu pociągu oraz sytuacja ruchowa na to pozwoli - wyjaśnia Magdalena Janus z PKP PLK.

PKP PLK: Sprawdzajmy także dane podawane przez głośniki i na wyświetlaczach

Przedstawicielce państwowej spółki opisałem sytuację z Krakowa i zapytałem, czy aplikacja działa "jak kalkulator", doliczając z automatu wielkość opóźnienia do czasu postoju na stacji. - Zaproponowana przez Pana sugestia (by funkcjonowało to inaczej - red.) zostanie przeanalizowana i rozważona możliwość jej implementacji - odpowiedziała Magdalena Janus.

Jak przypomniała, w Portalu Pasażera istnieją też tzw. info tipy, oznaczone pytajnikiem, "w których napisane jest, że pociąg może zmienić swoje opóźnienie". - Ponadto zmiany dotyczące kursowania podawane są także w komunikatach głosowych i pokazywane na wyświetlaczach na stacjach i przystankach - podkreśliła.

To prawda, lecz nie wszyscy wsiadają do pociągów tam, gdzie są głośniki albo wyświetlacze. Wtedy właśnie powinien przydać się Portal Pasażera. Opinii o aplikacji PKP PLK zasięgnąłem u źródła, czyli pasażerów kolei zgromadzonych na facebookowej grupie "Jak będzie w przedziale?".

Podróżni o Portalu Pasażera. Opinie są podzielone

"Ostatnio Portal Pasażera pokazywał, że jest zastępcza komunikacja na odcinku Kielce-Lublin, a nic takiego nie miało miejsca" - napisała Nicola.

"Nigdy nie biorę Portalu Pasażera za pewnik, ale ogółem daje radę" - stwierdził Wojtek.

"Przy tak długim postoju, (jaki ma "Malinowski" w Krakowie - red.) zawsze się powinno być wcześniej, jeśli pociąg przyjeżdża spóźniony. To, że pociąg ma planowe 28 minut stania nie znaczy, że tyle będzie stał, bo te wszystkie manewry (lokomotywy i wagonów na stacji - red.) można zrobić szybciej i wyjechać planowo" - ocenił Tomek.

"'Opóźnienie może ulec zmianie' - zawsze mam w głowie, że to działa w dwie strony" - przyznał Eryk.

"Ostatnio tak miałam w Ustce: pociąg odjechał, a Portal Pasażera oraz wyświetlacz na dworcu pokazywały, że jeszcze go nie ma. Zmieniło się dopiero po dłuższej chwili" - wspominała Natalia.

"W moim przypadku Portal Pasażera jest najdokładniejszy, jeszcze ani razu się nie pomylił lub źle wskazywał" - zapewnił Adam.

"Jeszcze nigdy nie udało mi się trafić na działającą stronę Portalu Pasażera, a jeżdżę pociągiem dwa razy w tygodniu co najmniej" - uznała Katarzyna.

Portal Pasażera pokaże lokalizację pociągów na podstawie GPS? PKP PLK: To możliwe w przyszłości

Natomiast Szymon zwrócił uwagę na inny aspekt: "To jest w ogóle śmieszne, że do tej pory nie ma podawanych danych do rozkładu (w Portalu Pasażera) na podstawie położenia rzeczywistego pociągu, za pomocą GPS".

Ostatnią uwagę przekazałem Magdalenie Janus. - Gdy większość przewoźników pasażerskich zacznie dysponować lokalizacją swoich pojazdów i będzie przekazywać te dane w trybie on-line, możliwa będzie prezentacja na mapie położenia danego pociągu - odpowiedziała.

O Portalu Pasażera bywa też głośno w mediach społecznościowych, gdy Polacy masowo ruszają w podróże, chociażby na majówkę czy święta. Wtedy aplikacja i strona www cyklicznie "nie dają rady" i zawieszają się. 

Niekiedy dzieje się tak również, gdy awaria paraliżuje część sieci kolejowej albo kluczowe węzły. Utrudnienia w dostępie do Portalu potrafią trwać kilka godzin albo i tydzień.

- Obsługa zwiększonej liczby wydarzeń na sieci kolejowej wiąże się z wprowadzaniem zwielokrotnionej liczby danych do systemów, tym samym z nieco dłuższym procesem przetwarzania - tłumaczy Magdalena Janus.

Dane PKP PLK: Setki tysięcy odwiedzin miesięcznie na stronie Portalu Pasażera

Rozmówczyni Interii dodaje, iż Portal Pasażera jest ciągle "doskonalony". Chodzi m.in. o widget "Szybkie połączenia" czy możliwość wyszukiwania połączeń do lub ze wszystkich stacji w mieście naraz.

Przedstawicielka PKP PLK przekazała, że spółka "podjęła działania, które zapewniły dostępność Portalu Pasażera przy zwiększonym zainteresowaniu podróżnych". - Ponadto cały czas pracujemy nad jego optymalizacją, aby zapewnić dostępność Portalu w przypadku dalszego wzrostu zainteresowania".

Z danych PKP PLK wynika, że strona portalpasazera.pl notuje około 800 tysięcy odwiedzin miesięcznie, a aplikację mobilną jedynie w czerwcu zainstalowało około 45 tysięcy użytkowników. - Notujemy wzrost zainteresowania Portalem Pasażera. Od początku istnienia aplikacji, na systemie Android zainstalowało ją po raz pierwszy 256 tysięcy osób - podsumowała Janus.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Podróż pociągiem w Polsce. Ponad 1000 km w 24 godziny
      Podróż pociągiem w Polsce. Ponad 1000 km w 24 godzinyINTERIA.PL
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      6
      Super
      relevant
      1
      Hahaha
      haha
      0
      Szok
      shock
      0
      Smutny
      sad
      0
      Zły
      angry
      0
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      7
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na