Reklama

Reklama

Jak nie dać się zaskoczyć w PKP Intercity? Czyli wszystko, co musisz wiedzieć przed podróżą

Wielu pasażerów zadaje sobie pytanie, czy i o ile spóźni się ich pociąg. Chcą też wiedzieć, czy jeśli kupią bilety, pojadą składem z przedziałami, a może w wagonie bezprzedziałowym. Istotną kwestią jest również, w których pociągach jest WARS - czyli wagon restauracyjny, gniazdka do ładowania, Wi-Fi oraz strefy ciszy. Tłumaczymy, co warto sprawdzić przed podróżą z PKP Intercity i w jaki sposób to zrobić.

Jeżeli jedziemy w dłuższą trasę, sprawdźmy, czy w naszym pociągu PKP Intercity jest wagon gastronomiczny WARS. Znajdziemy je w składach EIP (Pendolino; Express Intercity Premium), EIC (Express Intercity) oraz niektórych IC (Intercity). W pozostałych pociągach IC oraz składach TLK (Twoje Linie Kolejowe) zdarza się, że napoje bezalkoholowe i przekąski kupimy od pracownika z wózkiem minibar.

PKP Intercity. Czy jedzie z nami wagon WARS?

O tym, czy w naszym pociągu jest WARS albo sprzedaż z minibaru, dowiemy się z rozkładu jazdy. Przy interesującym nas połączeniu szukajmy piktogramów skrzyżowanych łyżki i widelca (wagon gastronomiczny) albo kanapki i napoju (wózek).

Reklama

WARS-y nie działają przez całą dobę. W nocnych pociągach zamykają się około północy, a otwierają mniej więcej o piątej rano. To, na jakich odcinkach skorzystamy z oferty, również przeczytamy w rozkładzie jazdy.

Posiłki możemy zjeść w Warsie, albo zamówić je do miejsca, gdzie siedzimy, używając aplikacji mWARS. Wyjątkiem są alkohole - piwo i cydr - które możemy wypić tylko w wagonie gastronomicznym.

Co znajdziemy w pociągach PKP Intercity? Informacje o gniazdkach, Wi-Fi i strefie ciszy

Z rozkładu jazdy wyczytamy również inne informacje. Na przykład symbol autobusu z napisem BUS albo słowo BUS przy godzinie odjazdu oznacza, że na całej trasie lub jej fragmencie pociąg jest zastępowany przez autobus. Dzieje się tak, gdy na trasie trwa remont - a modernizacji na polskiej sieci kolejowej jest obecnie sporo.

Przygotujmy się też na możliwość - na szczęście coraz rzadziej spotykaną - że bezpośrednio przy naszych miejscach nie będzie gniazdek do ładowania. Ten problem nie występuje w nowych pociągach i zmodernizowanych wagonach.

W każdym pociągu są toalety, a w części składów umożliwiono dostęp do sieci Wi-Fi - wśród nich są połączenia EIP i EIC oraz część pociągów IC. 

Jeśli cenimy sobie spokój, jadąc pociągiem EIP wybierzmy miejsce w wagonie siódmym, który jest strefą ciszy. Tam pasażerowie nie słuchają muzyki (chyba że w słuchawkach), nie rozmawiają głośno ze sobą, ani przez telefon.

PKP Intercity: Miejsca dla niepełnosprawnych i rodziców z dziećmi

Gdy jedziemy z dziećmi, sprawdźmy, czy dostępne są specjalne miejsca dla rodzica z dzieckiem. W pociągach PKP Intercity spotkamy też miejsca przeznaczone dla osób niepełnosprawnych lub ich opiekunów.

Nierzadko zabieramy ze sobą bagaż. Nie każdą walizkę zmieścimy na półce nad fotelem, bo bywają one za małe. Wtedy najlepiej ułożyć pakunki na półce przed wejściem do wagonu (lub członu pociągu), a gdy takiej nie ma lub brakuje na niej miejsc, pozostaje nam pozostawić bagaż w miejscu, w którym nie będą przeszkadzać innym podróżnym oraz pracownikom PKP.

W pociągach nocnych sami musimy pamiętać, by obudzić się przed naszą stacją - chyba że wykupiliśmy kuszetkę albo łóżko w wagonie sypialnym. Wówczas 30 minut przed naszym miejscem docelowym obudzi nas drużyna konduktorska, przekazując przy okazji drobny poczęstunek.

PKP Intercity: Gdzie sprawdzić opóźnienia? Aplikacja Portal Pasażera

Rozkład jazdy PKP Intercity i przeważającej większości innych przewoźników kolejowych sprawdzimy w Portalu Pasażera, administrowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe. To aplikacja oraz strona internetowa oferująca:

  • dane o spóźnieniach pociągów - zarówno aktualne, jak i pochodzące sprzed kilku dni wstecz,
  • rozkłady jazdy ze wszystkich stacji,
  • wyszukiwarkę połączeń (bezpośrednich i z przesiadką, także gdy musimy skorzystać z pociągów różnych przewoźników),
  • trasy przebiegu pociągów,
  • dokładne lokalizacje stacji,
  • informacje o wyposażeniu pociągów (wagon gastronomiczny, dostępność dla osób niepełnosprawnych, miejsca do przewijania dziecka, miejsca dla rowerów itp.),
  • szybki dostęp do systemów sprzedaży biletów PKP Intercity i innych przewoźników.

Rozkład jazdy sprawdzimy też na stronach: intercity.pl, rozklad-pkp.pl, pkp.pl, e-podroznik.pl czy koleo.pl. Pamiętajmy, że godziny odjazdów zmieniają się co trzy miesiące w ramach korekt rozkładu jazdy (a niekiedy nawet w trakcie obowiązywania danej jego wersji), dlatego nie ma pewności, że pociąg, który w maju odjeżdżał o godz. 15:15, o tej samej porze i identycznej trasie będzie kursował też w lipcu.

Na połączeniach dalekobieżnych coraz rzadziej spotyka się przedziały ośmioosobowe. Standardem w drugiej klasie stają się przedziały, w których mieści się co najwyżej sześciu pasażerów. PKP Intercity posiada też wagony bezprzedziałowe. Kupując bilet, możemy zdecydować, jakim rodzajem wagonu chcemy jechać - pod warunkiem, że w wybranym przez nas składzie jest taki wybór.

Gdzie sprawdzić, jak wygląda nasz pociąg PKP Intercity?

Ponadto na stronie internetowej PKP Intercity odnajdziemy zestawienia pociągów z wybranych dworców. Są to grafiki, na których przedstawiono, ile wagonów ma interesujący nas pociąg, w jakich relacjach jadą te wagony (np. czy są po drodze odczepiane od składu i kierowane do innej stacji - to tzw. wagony bezpośrednie, o nich niżej), a także, czy pojedziemy pociągiem wagonowym, a może elektrycznym zespołem trakcyjnym (EZT).

Gdy naszej stacji nie ma wśród listy zestawień, możemy skorzystać ze strony prowadzonej przez miłośników kolei: bocznica.eu. Tam odnajdziemy grafiki pokazujące, jak wyglądają pociągi PKP Intercity: ile mają wagonów, które z nich są przedziałowe, a które nie, gdzie jest przedział konduktorski, ile miejsc jest w przedziałach, a także, gdzie dokładnie znajduje się miejsce, którego numer mamy na bilecie.

Czym są więc wagony bezpośrednie? Gdy planujemy podróż, może się zdarzyć, że wśród kolejnych stacji w rozkładzie jazdy zauważymy symbol wagonu i prowadzącą od niego strzałkę - tak, jak tutaj:

W ten sposób kolejarze informują o tym, że część wagonów w składzie jedzie do innej stacji. Dzięki temu PKP Intercity i inni przewoźnicy nie muszą wysyłać dwóch pociągów na wspólnym odcinku trasy. Pasażerowie nie muszą opuszczać swoich miejsc, gdy pracownicy kolei odłączają ich wagon i przyłączają do innej lokomotywy.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy