​Prof. Marczyńska: Nie rozumiem decyzji o zdalnej edukacji

Paulina Eliza Godlewska

Oprac.: Paulina Eliza Godlewska

Aktualizacja
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij

Nie rozumiem podjętej decyzji o zdalnej edukacji w części klas szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych - powiedziała prof. Magdalena Marczyńska, specjalistka chorób zakaźnych wieku dziecięcego z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Argument wiążący przejście edukacji zdalnej z wydolnością sanepidu jest w jej ocenie "kuriozalny".

Od czwartku starsze klasy uczą się zdalnie
Od czwartku starsze klasy uczą się zdalnie123RF/PICSEL

- Nie rozumiem decyzji o przywróceniu w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych edukacji zdalnej. Patrząc nawet na sam podział, który został dokonany, to w grupie wiekowej 12-18 lat mamy w Polsce zaszczepionych 46,5 procent dzieci. W grupie 5-11 lat ok. 12,5 procent. Jak my mamy zachęcać ludzi do szczepień, jeżeli blisko połowa starszych uczniów jest zaszczepiona, a teraz ich rodzice słyszą, że ich dzieci mają i tak edukować się z domu? - pyta retorycznie profesor Małgorzata Marczyńska, była członkini Rady Medycznej.

- Nie możemy też zamykać oczu na to, że przecież wszyscy wiedzą, iż te dzieci albo spotykają się na taką wspólną edukację w domu przed komputerem, albo spotykają się po lekcjach. Jaki jest więc sens epidemiczny izolowania ich od siebie? - dodała.

Nauka zdalna? "Zdumiewająca" decyzja

Lekarka podkreśliła, że decyzja podjęta w środę ją "zdumiała". Wskazała, że "w większości krajów Europy Zachodniej wprowadza się znacznie bardziej rygorystyczne metody walki z pandemią, ale wyjmuje się poza nawias edukację - biorąc pod uwagę bilans zysków i strat związanych z nieobecnością dzieci w szkołach".

Stwierdziła, że absolutnie nie rozumie decyzji o nauce zdalnej ósmoklasistów i maturzystów, bo ci przygotowując się do egzaminów już wcześniej stracili bardzo wiele miesięcy stacjonarnej nauki, a teraz znów są zmuszeni do jej przerwania na kilka miesięcy przed egzaminami.

"Kuriozalny" argument za nauką zdalną i "przedziwny" podział

Argument wiążący przejście do nauki zdalnej z wydolnością sanepidu jest w jej ocenie "kuriozalny".

- Podział wiekowy związany z tą nauką zdalną jest przedziwny. Rozumiem, że dziecko mające 17 czy 18 lat może gorzej znieść zakażenie koronawirusem. Ale czy my zamykając mu edukację stacjonarną spowodujemy, że ono się nie zakazi gdzie indziej? W obliczu tak zakaźnego wirusa najprawdopodobniej i tak się zakazi i tego wirusa złapie - przyznała ekspertka.

Prof. Magdalena Marczyńska Piotr BlawickiEast News

Negatywne skutki nauki zdalnej i zakażeń COVID-19

Podkreśliła, że negatywne skutki edukacji zdalnej dla zdrowia fizycznego, a być może przede wszystkim dla zdrowia psychicznego dzieci są ogromne, już bardzo dobrze rozpoznane i udowodnione.

- Już teraz bardzo wielu młodych pacjentów potrzebuje psychoterapii, a nawet pomocy psychiatrów. Powinniśmy promować szczepienia dzieci, a nie odsyłać je na naukę zdalną. Są z pewnością szkoły, w których nie ma możliwości zapewnienia nauczania stacjonarnego ze względu na personel, ale niestety decyzje o nauce zdalnej zmniejszają celowość szczepień w rozumieniu dzieci i ich rodziców - stwierdziła prof. Marczyńska.

- Argumentem powinny być naukowe przesłanki. Pojawiają się obecnie prace, które wskazują na długotrwałe konsekwencje zakażeń SARS-CoV-2 u dzieci. Obserwuje się wzrost liczby chorób autoimmunologicznych wśród dzieci. Opublikowano także związek wystąpienia cukrzycy u dzieci, które przebyły COVID-19, rozpoznaje się jej więcej. Nie ma jeszcze dużych metaanaliz i wydaje się, że te odległe następstwa dotyczą nielicznego odsetka dzieci. Zakażenie SARS-CoV-2 stymuluje układ immunologiczny i może pobudzić do autoagresji. Takie informacje powinny być argumentem do decyzji o zaszczepieniu dziecka i zmniejszeniu w ten sposób ryzyka ciężkiej choroby. Znakomicie udokumentowane są ewidentne szkody wynikające z zamknięcia dzieci, izolacji od rówieśników, nauki zdalnej, braku kontaktów, poczucia bezpieczeństwa. Dlatego każda kolejna decyzja o przechodzeniu na inną formę edukacji powinna być bardzo rozważnie podejmowana - oceniła.

Wskazała, że coraz częściej w środowisku medycznym słyszy się głosy o nieskuteczności systemu kwarantann w obliczu masowych zakażeń wywoływanych wariantem Omikron.

- Ideałem byłaby samokontrola i stosowanie izolacji osób chorych. Czy na pewno sprawdziłoby się to w naszym społeczeństwie? Nie wiem, ale wszyscy widzimy masowość zakażeń i system kwarantann po prostu staje się niewydolny, ogranicza funkcjonowanie wielu dziedzin życia. Na pewno konieczna jest izolacja osób chorych. Kwestia kwarantann powinna zostać gruntownie przemyślana w obliczu zmieniającej się sytuacji epidemicznej. Dobrze, że kwarantanna została przynajmniej skrócona - powiedziała prof. Marczyńska.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Prof. Gielerak o zdalnym nauczaniu: Dzieci nie są takim transmiterem, jak ma to miejsce w wypadku grypy
      Prof. Gielerak o zdalnym nauczaniu: Dzieci nie są takim transmiterem, jak ma to miejsce w wypadku grypyPolsat NewsPolsat News
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      0
      Super
      relevant
      0
      Hahaha
      haha
      0
      Szok
      shock
      0
      Smutny
      sad
      0
      Zły
      angry
      0
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na