Uczniowie na egzaminie ósmoklasisty mierzyli się w środę z matematyką. Janek, ósmoklasista z Krakowa, powiedział nam, że tegoroczny arkusz z matematyki był łatwiejszy niż próbne, ale trudniejszy niż egzamin z 2022 roku. Egzamin ósmoklasisty 2023: Matematyka. Tutaj arkusz CKE i odpowiedzi Jak arkusz CKE ocenia nauczyciel matematyki? Wojciech Augustyniak, nauczyciel z Warszawy, który prowadzi prywatną szkołę matematyki "Math by Pan Fran", komentuje: - Ja w tym roku udzielam lekcji tylko prywatnie. Do egzaminu ósmoklasisty przygotowywałem siedem osób. Każda z nich wychodząc z egzaminu napisała: było łatwe, nawet bardzo. Jeżeli uczeń przeanalizował arkusz z ubiegłego roku i zadania, które opublikowała CKE, to nie powinien mieć żadnego problemu z egzaminem ósmoklasisty. Wszystkie typowe zadania, które mogły być, pojawiły się. Prawie każde zadanie zamknięte z tegorocznego arkusza było odwzorowaniem zadań z ubiegłorocznego arkusza. Jedynie zadania otwarte się różniły. Egzamin ósmoklasisty 2023. To mogło sprawić uczniom problem Z doświadczenia wyniesionego z pracy w szkole wie jednak, że niektóre zadania mogły sprawić uczniom problem. A pierwsza przeszkoda pojawia się już na samym początku, przy popularnym zadaniu z goframi. - Uczniowie już od IV klasy mają problem z ułamkami. Trudności sprawiają też zadania, w których jest dużo danych, a tylko niektóre trzeba użyć. Obie te rzeczy pojawiły się w zadaniu z goframi. Myślę, że niektórzy mogli tu mieć duży dylemat - ocenia nauczyciel. I wskazuje, że zadanie drugie z plikiem chronionym hasłem też jest nietypowe. - Schemat rozwiązania jest klasyczny, ale znowu - jest dużo informacji, są jakieś gwiazdki. To też mogło być wyzwaniem. Zadanie z sadem - czyli szóste - to takie, w którym trzeba zauważyć zależność procentów. Ale to zadanie ABCD, więc można było wykorzystać odpowiedzi, podstawić je do równania i znaleźć prawidłową odpowiedź. Uczeń sprytny, który potrafi kombinować, tak zapewne zrobił - zauważa matematyk. - Jeśli chodzi o zadania otwarte, to mamy najpierw o biletach do teatru, zadanie z równań, które są wbijane od VI klasy. Tu nawet nie trzeba było się specjalnie zastanawiać, szukać zależności. Kolejne jest z prędkością, drogą i czasem, bardzo typowe. Analogiczne pojawiło się zresztą w ubiegłorocznym arkuszu. Zadanie 18. - trzeba było umieć przekształcić wzór na pole trójkąta. Niektórzy mają z tym problem, ale znów - w ubiegłym roku na takie przekształcanie też pojawiło się zadanie - komentuje Wojciech Augustyniak. Matematyka. Zabrakło "zadania z gwiazdką" Nauczyciel czuje niedosyt. - Jak dla mnie zabrakło zadania, które pozwoliłoby uczniowi się wykazać. Coś takiego z gwiazdką, nawet nie dla ucznia szóstkowego, ale dla takiego piątkowego, coś czego nie można było się spodziewać, a przy czym trzeba byłoby pogłówkować. A tak, to czuję, że będą bardzo dobre wyniki z egzaminu i trudno będzie ocenić, czy uczeń, który dostał 100 procent, albo niemal te 100, faktycznie jest uczniem piątkowym, kombinującym, czy po prostu spodziewając się, co będzie, dobrze się przygotował - tłumaczy matematyk. Zauważył jeszcze jedną rzecz. - Ten egzamin był skonstruowany w bardzo oklepany sposób. Nie było zadań z nowoczesną treścią, ciekawymi pojęciami, które mogłyby pokazać, jak w zaskakujący sposób matematyka może przydać się w życiu. Mamy oczywiście takie obliczenia związane z codziennością, jak chociażby zadanie z goframi, czy bilety do teatru. Ale można było podejść do układania arkusza w sposób bardziej postępowy, żeby zachęcić dzieciaki do nauki matematyki. W czwartek ostatni dzień zmagań ósmoklasistów. Tym razem przystąpią do egzaminu z języka obcego. Arkusz CKE i proponowane rozwiązania opublikujemy o godz. 13 w Interii.