Mielec: Koniec produkcji "Antka"

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij

PZL Mielec kończy dziś produkcję jednego z najsłynniejszych samolotów transportowych świata, popularnego "Antka", czyli PZL An-2. Na całym świecie wyprodukowano ich 20 tys. egzemplarzy, w samym Mielcu 12 500 sztuk. Dziś ostatni "Antek" odleci do odbiorcy w Wietnamie.

An-2 (w kodzie NATO - Colt) to lekki, dwupłatowy samolot wielozadaniowy konstrukcji radzieckiej. W Mielcu budowano "Antki" dla VIP-ów - z toaletą i barkiem, transportowy, pasażerski, morski, desantowy, agrotechniczny, a nawet meteorologiczny.

Pierwszy polski "Antek" wzbił się w powietrze w październiku 1960 roku (produkcja seryjna w ZSRR rozpoczęła się już w 1948 roku w Kijowie). W Mielcu powstało w sumie 12500 egzemplarzy tej maszyny. Dziś ostatnia z nich odleci do odbiorcy w Wietnamie. An-2 był też produkowany w innych krajach, między innymi w Chinach, gdzie powstało kilka tysięcy tych samolotów. W sumie zbudowano 20 tys. An-2. To wciąż najpopularniejszy, lekki transportowiec w Rosji, Korei, Wenezueli, Kolumbii, czy Mongolii.

Nikomu nie przeszkadza, że potrafi rozpędzić się zaledwie do 285 kilometrów na godzinę. Ma zasięg 900 kilometrów i może latać na wysokości 4400 metrów. W polskim lotnictwie wojskowym wciąż lata 25 samolotów tego typu. Jest on też nadal używany w polskich aeroklubach i niektórych firmach zajmujących się usługami lotniczymi.

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Przejdź na